◄ تلفات 16 هزارنفری جادهها، خروجی برنامههای کوتاه و کمهزینه است
نیازمند برنامه آموزشی بلندمدت، اصلاح وضعیت فنی خودروها و حذف نقاط پرحادثه هستیم که تمام این برنامهها نیازمند صرف هزینههای زیاد است. مشکل این است که به برنامههای کمهزینه و مقطعی اکتفا میکنیم و نگاه ویژهای به ایمنی نداریم.
رئیس هیئتمدیره جمعیت طرفداران ایمنی راهها هشدار داد که ناقوس مرگ در جاده های کشور به صدا درآمده است.
به گزارش خبرنگار تین نیوز رئیس هیئتمدیره جمعیت طرفداران ایمنی راهها با اشاره به انتشار آمار سالیانه تصادفات و تلفات رانندگی در سال 96 از سوی پزشکی قانونی گفت: ارائه آمار کشتهها میتواند یک هشدار برای خطر موجود باشد، اما متأسفانه ارائه آمار افزایش کشتههای جادهای برای مردم و مدیران تبدیل به یک عادت شده است.
بخارایی در تحلیل این گزارش که از رشد 1.7 درصدی تلفات رانندگی خبر میدهد، گفت: نباید نگاهمان به آمار 2 درصدی افزایش تلفات باشد بلکه باید از این زاویه به موضوع نگاه کنیم که در سال 96 بیش از 16 هزار نفر در جادههای کشور کشتهشدهاند.
وی با توضیح اینکه این رقم در سال 95 بیش از 15 هزار نفر بوده است، گفت: این ارقام وحشتناک است و وضعیت را باید اینگونه توصیف کرد که ناقوس مرگ در جادههای کشور به صدا درآمده است.
بخارایی با طرح این سؤال که مگر آمار 15 هزار نفر کشته در سال کم است که نسبت به آن حساس نباشیم و بخواهیم نسبت به آمار 16 هزار نفر حساسیت داشته باشیم؟ ادامه داد: حداقل 10 درصد از مصدومان، دچار معلولیت قطعی و دائمی میشوند که خود بحرانی برای وضعیت سلامت کشور است.
وی ادامه داد: آمار 16 هزارنفری کشتهشدگان جاده ای در حالی منتشر میشود که در سالهای قبل هم هیچ برنامه جدی و تدبیری برای دست یافتن به ایمنی انجام نشد.
بخارایی با تأکید بر اینکه ایمنی دستیافتنی است و باید برای آن برنامهریزی کرد و بودجه داشت گفت: نیازمند برنامه آموزشی بلندمدت، اصلاح وضعیت فنی خودروها و حذف نقاط پرحادثه هستیم که تمام این برنامهها نیازمند صرف هزینههای زیاد است. مشکل این است که به برنامههای کمهزینه و مقطعی اکتفا میکنیم و نگاه ویژهای به ایمنی نداریم.
رئیس هیئتمدیره جمعیت طرفداران ایمنی راهها با بیان اینکه متأسفانه به آمار و ارقام تلفات عادت کردهایم و تنها آن را میبینم و حس نمیکنیم، ادامه داد: بیش از 70 درصد کشتهشدگان جادهای سرپرست خانوار هستند که در پی این اتفاق بحرانهای اجتماعی زیادی به وجود میآید.
وی تأکید کرد که مدیریت حملونقل کشور و مجموعههای دست انکار ایمنی همه باید بهصورت جدی روی موضوع ایمنی و آموزش ان کار کنند و حتی جلسه مدیریت بحران تشکیل شود.