◄ افزایش نرخ سوخت به تنهایی کمکی به کاهش سوانح نمیکند
رئیس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راهها با تأکید بر اینکه افزایش نرخ سوخت بهتنهایی نمیتواند عاملی برای کاهش تلفات جادهای و سوانح باشد، عنوان کرد: بر اساس آماری که بنده دارم، سهم حملونقل عمومی در دو سال گذشته در حوادث، کمتر از 10درصد بوده است.
رئیس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راهها با تأکید بر اینکه افزایش نرخ سوخت بهتنهایی نمیتواند عاملی برای کاهش تلفات جادهای و سوانح باشد، عنوان کرد: بر اساس آماری که بنده دارم، سهم حملونقل عمومی در دو سال گذشته در حوادث، کمتر از 10 درصد بوده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، محمد بخارایی در نشست خبری صبح امروز (ششم اسفندماه) با بیان اینکه جمعیت طرفداران ایمنی راهها در سال 86 در خانه حملونقل پایهگذاری شد، عنوان کرد: این جمعیت در حال حاضر حدود 25 دفتر نمایندگی در مراکز مختلف استانها دارد از همینرو امیدواریم تا پایان سال آینده، جمعیت در تمام استانهای ما دفتر نمایندگی داشته باشد.
بخارایی با بیان اینکه شعار ما این است که ایمنی راهها نیازمند عزم ملی است، تصریح کرد: ما موضع دولتی نداریم این در حالی است که انجمنها دو رسالت بسیار مهم دارند، اول اینکه شهروند غیرمسئول را به شهروند مسئول تبدیل کنند و دوم اینکه توقع را از مسئولان اجرایی بالا ببریم از همینرو انجمن طرفداران ایمنی راهها از این موضوع استثنا نیست و تمام اقدامات خود را بر این محور پیش میبرد.
رئیس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راهها با انتقاد به کاهش 17درصد بودجه 98 به راهها ابراز کرد: نتیجه این خواهد بود که مجدد سوانح تکرار میشود و شاهد کاهش تلفات جادهای نخواهیم بود.
او تصریح کرد: سه عامل وسیله نقلیه، جاده و انسان در ایمنی نقش دارند این در حالی است که عامل انسانی نقش بالای 70درصد را درسوانح دارد. برای مثال در سال 94 شاهد کاهش تلفات جادهای بودهایم که عامل اصلی آن به دلیل بهبود نقش عامل انسانی بوده است.
وی با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز و افزایش سفرهای جادهای عنوان کرد: با توجه به نقش 70درصدی عامل انسانی در حوادث که اغلب به دلیل خستگی راننده است؛ از همینرو در راستای فرهنگسازی این موضوع بنده خواهش میکنم که رانندگان، رانندگی بیش از 10 ساعت نداشته باشند.
رئیس شورای سیاستگذاری جمعیت طرفداران ایمنی راهها با بیان اینکه در حال حاضر راهداری بالغبر سههزار میلیارد تومان بدهی دارد، اظهار کرد: بیمهها نقش اصلی در کاهش حوادث را دارند از همینرو باید حامی بیمهگذاران خود باشند اما متأسفانه بیمهها خیلی به موضوع افزایش ایمنی حساس نیستند.
او افزاود: بیمهها در همه دنیا به موضوع ایمنی و حملونقل نگاه نزدیک دارند اما در کشور ما اینگونه نیست و پیامشان هم این است که اگر حادثه رخ دهد ما هزینه آن را پرداخت میکنیم این سخن به این معناست که از سوانح پروایی نداریم.
بخارایی در خصوص افزایش جرائم رانندگی و افزایش قیمت سوخت گفت: حملونقل برای رانندگان متخلف باید ناامن و برای مردم امن باشد از همینرو باید جریمه به شکلی تعیین شود که اثرگذاری داشته باشد از همینرو حتی جرم دانستن برخی سوانح میتواند در افزایش ایمنی نقش موثر داشته باشد.
او اضافه کرد: اینکه ما فکر کنیم افزایش نرخ سوخت بهتنهایی عاملی برای کاهش تلفات جادهای و حوادث خواهد بود تصوری اشتباه است؛ لازم است تمام عامل در کاهش سوانح نقش داشته باشند.