بازدید سایت : ۴۱۴۹۷

دستکاری‌هایی که منجر به بروز فاجعه می‌شود

|

وبلاگ تین نیوز، سیدهادی هاشمی |  ایمنی موضوعی چند وجهی است و نباید از یک منظر به آن نگاه کرد، در ابتدا باید ایمنی و استاندار خودرو در زمان خروج از کارخانه چک شود، در مرحله دوم باید مراقب بود که عامل استفاده کننده یعنی راننده در خودرو دخل و تصرف نکند، در مرحله سوم عوامل نظارتی و کنترلی همچون نهادهای مربوطه وزارت راه، معاینه فنی،تعاونی ها، پلیس و دیگر نهادهای ذیربط هستند و در انتها نیز عوامل خدماتی هچون اورژانس، هلال احمر و آتش نشانی هستند. 
همه این عوامل در جلوگیری از بروز حوادث دلخراش و ایمنی کامل اتوبوس تاثیر دارد و نمی توان ایمنی را تنها به یک بخش تعمیم داد. 

متاسفانه در حال حاضر 100 درصد رانندگان اتوبوس در ایران در اتوبوس دخل و تصرف هایی اعم از نسب باک اضافه، دستکاری برق خودرو، نصب پرده و روکش که عوامل تشدید کننده آتش هستند که موجب کاهش ایمنی اتوبوس و یا حتی حادثه آفرین بودن آن می شوند.
این فرهنگ اشتباه به دلیل کنترل ناکافی در میان رانندگان اتوبوس‌ها در کشور بسیار شایع است و در برخی موارد رانندگان حتی مطلع نیستند که این دستکاری‌ها می تواند منجر به بروز فاجعه شود. 

قاچاق سوخت و عواملی از این دست نیز در کشور ما موجب می شود رانندگان اقدام به اعمال تغییرات در اتوبوس خود بکنند این در حالی است که ایجاد این تغییرات در اتوبوس از یک سو ایمنی خودرو را به شدت کاهش می دهد و از سوی دیگر بر شدت خسارات و صدمات احتمالی می افزاید. 

به عنوان مثال اضافه کردن باک اضافه در اتوبوس‌ها بسیار شایع است و یا کالای تجاری بار زدن، اینها به دلایل مختلف همچون تحمیل بار اضافی بر اتوبوس موجب می شود مرکز ثقل وزنی اتوبوس برهم بخورد و خودرو دیگر تعادل نداشته باشد، بر این اساس اتوبوسی که در شرایط عادی پیچ های مسیر را با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت به راحتی طی می کند به دلیل این درستکاری ها، در یک پیچ با سرعت 50 کلیومتر چپ کند. اضافه کردن باک و قاچاق سوخت هم اتوبوس را آماده انفجار می کند، چراکه وقتی باکی با دو هزار لیتر بنزین اضافه بر ظرفیت در اتوبوس وجود دارد بعد از مصرف حدود 20 درصد از این بنزین، 80 درصد بقیه در اثر حرکث اتوبوس گازی را از خود متصاعد می کنند که آن گاز داخل باک فشرده می شود و آماده انفجار است. 

متاسفانه تعبیه باک اضافه و یا نصب پرده و روکش صندلی و یا پهن کردن فرش در کف اتوبوس که مواردی است که به سادگی قابل کشف و پیشگیری است، در کشور کنترل نمی شود و معاینه فنی نیز به این موارد توجه نمی کند.
شرکت‌های مسافربری و وزارت راه نیز باید این موارد را قبل از خروج اتوبوس از ترمینال کنترل کنند، اما متاسفانه این کنترل ها صورت نمی گیرد و ما همچنان شاهد بروز حوادث در کشور هستیم. 

برگرفته از گزارش مهر

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.