بازدید سایت : ۳۹۳۲۲
در گفتگو با تین نیوز مطرح شد:

◄ مزیتی برای صاحبان بار و رانندگان وانت؛ امکان مقایسه قیمت ها فراهم می شود

قائم مقام ترابرنت با اشاره به طرح آزمایشی ترابرنت، گفت: با این طرح امکان مقایسه قیمت ها هم برای صاحبان بار و هم رانندگان وانت و نیسان بار فراهم می شود و هر دو می توانند اطلاعی از نرخ متوسط بازار داشته باشند.

مزیتی برای صاحبان بار و رانندگان وانت؛ امکان مقایسه قیمت ها فراهم می شود
تین نیوز |

قائم مقام ترابرنت با اشاره به طرح آزمایشی ترابرنت، گفت: با این طرح امکان مقایسه قیمت ها هم برای صاحبان بار و هم رانندگان وانت و نیسان بار فراهم می شود و هر دو می توانند اطلاعی از نرخ متوسط بازار داشته باشند.

به گزارش تین نیوز، «ترابرنت» آذر ماه ۹۶ بود که مجوز بازارگاه آنلاین حمل ونقل هوشمند را از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گرفت و به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. طی این هفت سال فعالیت توانسته ایم به میزان رشد قابل توجهی دست پیدا کنیم.»

بر اساس آمار سازمان راهداری روزانه ۱۰۰ هزار بارنامه صادر می شود که اگر سهم ۳۰ درصدی بارهای شرکتی و نفتی را لحاظ نکنیم، در حال حاضر بیش از نیمی از بارهای کشور یعنی حدود ۵۰ هزار اعلام بار از طریق بازارگاه آنلاین ترابرنت در سراسر کشور پوشش داده می شود.

در گفتگو با ابوذر نوری-قائم مقام شرکت ترابرنت براساس دو مقیاس، تاثیر ترابرنت بر اقتصاد کشور را می سنجیم: یکی LPI کشور که توسط بانک جهانی منتشر می شود و طبق آن Marketplace ها می توانند بر بهینه سازی صنعت حمل و نقل تاثیرگذار باشند. مقیاس دیگری که مشاهده تاثیر آن راحت تر است، متوسط میزان تردد هر خودروی باری در سال است. این میزان، در ایران ۵۰ هزار کیلومتر در سال، در دنیا ۱۰۰ هزار و در اروپا ۱۵۰ هزار کیلومتر در سال است.

با ترابرنت می توان هزینه های بارگیری را کاهش داد و پیدا کردن بار را برای رانندگان بهینه کرد. راننده از هر نقطه ای که بار خود را خالی می کند، با صرف زمان و مسافت کمتر، می تواند بار بعدی مطلوب خود را پیدا کند. هر باربری نیز کمترین میزان ریسک و هزینه را در فرآیند پیدا کردن ناوگان خواهد داشت و بارهایی را که برای حمل آنان قرارداد بسته است، می تواند سریع حمل کند و نگران از دست رفتن قرارداد خود نباشد.

مزیت استفاده از بازارگاه های آنلاین

قائم مقام شرکت ترابرنت با اشاره به مزیت های بازارگاه های اینترنتی توضیح داد: وجود بازارگاه های آنلاین موجب صرفه جویی در زمان و به ویژه مصرف سوخت برای رانندگان ناوگان باری کشور شده است. پیش از ایجاد این بازارگاه های آنلاین در بستر اینترنت، پایانه های اعلام بار برای پیدا کردن راننده جهت بارگیری از درگاه شبکه های اجتماعی اقدام می کردند. در این درگاه ها تضمینی برای ایمنی بار برای صاحبان کالا وجود نداشت و نمی توانست ایجاد شود.

به علاوه، رانندگان باید مسافت زیادی را طی می کردند تا به پایانه های بار برسند. بنابراین هم مصرف سوخت بسیار زیاد بود و هم زمان زیادی از راننده تلف می شد. در این مدت زمان ممکن بود راننده بهترین بار را نیز از دست بدهد. مسلم است که از طریق گروه ها و کانال ها در شبکه های اجتماعی مسئلهٔ احراز هویت وجود نداشت، نه برای رانندگان و نه برای صاحبان بار. هیچ اطلاعاتی جهت امنیت حمل بار در دسترس نبود و این نقیصه امکان کلاهبرداری را به شدت محتمل می کرد. علاوه بر این که بهینگی برای جستجوی بار نیز وجود نداشت.

معضل بار برگشتی برای رانندگان در صنعت حمل بار

نوری با اشاره به مزیت استفاده از بازارگاه های آنلاین تشریح کرد: دسترسی به داده های بار مزیتی است که بازارگاه های آنلاین برای رانندگان و صاحبان بار ایجاده کرده اند. مزیتی دیگری که استفاده از بازارگاه های آنلاین در پی خواهد داشت رفع معضل بار برگشتی برای رانندگان در صنعت حمل بار است. باربرگشتی یکی از چالش هایی است که معمولا کرایه بار کمتری برای آن تعریف می شود، استفاده از بازارگاه های آنلاین به گونه ای عدالت را در جهت تامین بار برگشتی برای رانندگان برقرار می سازد.

انتشار داده های بار از طریق بازارگاه های آنلاین امکان بار برگشت را برای رانندگانی که از مبدا به مقصد رسیده و پس از تخلیه بار در مسیر برگشت می خواهند اقدام به بارگیری مجدد در شهر مقصد کنند اما با سیستم بارگیری و باربرهای آن آشنایی لازم را ندارند فراهم کرده است. برای بارهای برگشت که همواره کرایه بار کمی پایین تری برای آن اعلام می شود با انتشارداده های حمل هم از سوی رانندگان و هم از سوی صاحبان بار عملا حمل باربرگشت با قیمت های دور از متوسط بازار صورت نمی گیرد. با این سیستم شهر مقصد برای رانندگان مانند شهر خود خواهد بود و با اشراف با باربری های می تواند اقدام به بارگیری کند. برای شرکت های حمل ونقل و صاحبان بار نیز ریسک پیدا کردن ماشین را پایین می آورد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۸۵ درصد رانندگان کشور در سامانه ترابرنت ثبت نام کرده و احراز هویت شده اند، ادامه داد: شرکت های حمل ونقل برای تامین ناوگان موردنیاز می توانند از طریق بازارگاه های آنلاین اقدام کنند، بدون اینکه نیاز به بستن قرارداد و پیش بینی تامین ناوگان جهت حمل داشته باشند.

شرکت های باربری می توانند در بازارگاه های آنلاین اعلام بار کنند و مشکلات و چالش های پیدا کردن ناوگان موردنیاز را برای حمل بار خود رفع شده بدانند. رانندگان غیربومی نیز با استفاده از بازارگاه آنلاین ترابرنت در مقاصدی که شناختی از سالن های اعلام بار آن ندارند، دیگر برای بار برگشت دچار مشکل نمی شوند و اطلاع از بار هر منطقه برای تمامی رانندگان از هر شهر و استانی امکان پذیر است.

امکان مقایسه قیمت ها فراهم می شود

نوری با اعلام اینکه امکان استعلام کرایه حمل بار بر بستر ترابرنت براساس کلان داده های ترابرنت امکان پذیر است، توضیح داد: در حال حاضر برای ناوگان باری کمتر از دو تن (وانت و نیسان بار) جهت استعلام کرایه حمل بار در تمامی مقاصد به صورت آزمایشی برقرار شده و صاحبان بار و رانندگان می توانند برای اطلاع از نرخ کرایه بار در مسیرهای مختلف از این امکان استفاده کنند و مقایسه قیمت میسر شود. نرخ های مصوب یک معیار هدف است و هر چه دسترسی به داده ها بیشتر باشد نقاط کوری که در بازار از آن سوء استفاده می شود و موجبات بی عدالتی را ایجاد می کند کمتر خواهد شد. بنابراین یکی از اقدامات مهم انتشار آزاد به داده ها و در دسترس قرار گرفتن آن برای شرکت های حمل ونقل، رانندگان و صاحبان بار است.

قائم مقام ترابرنت با اشاره به این طرح آزمایشی که امکان مقایسه قیمت ها را در دسترس قرار می دهد ادامه داد: صاحبان بار با این امکان مقایسه قیمت ها می توانند قبل از اعلام بار اطلاعی از نرخ متوسط بازار داشته باشند. امیدوارم این طرح آزمایشی بازخوردهای خوبی از سوی رانندگان و شرکت های حمل و نقل داشته باشد تا بتوانیم آن را برای کلیه ناوگان باری کشور در آینده فعال کنیم.

نوری در ادامه با اشاره به نقدی که بر بازارگاه های اینترنتی در عدم اجرای تن کیلومتر می شود، تشریح کرد: تن کیلومتر داده ای دولتی است و به فرآیند صدور بارنامه مربوط است. در این فرآیند بازارگاه آنلاین دخیل نیست زیرا امکان صدور بارنامه و تعیین کرایه بار از درگاه ترابرنت صورت نمی گیرد. کرایه درواقع توافقی بین راننده و اعلام بار کننده است؛ بنابراین با نگاه منصفانه و بدون غرض، این نقد که نرخ کرایه بار با نرخ مصوب سازمان راهداری تفاوت فاحش دارد و بر اساس تن کیلومتر نیست، به سامانه ترابرنت وارد نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    دلال بازاری هست. ورانند ه مفت بر. هیچ تاثیری ندارد برای راننده . تو این وسط دلال حالشو میبره . راننده همیشه درجا میزنه.

  • ناشناس پاسخ

    با این کرایهای پایین دار خالی برگردی بهتره

  • قدرت طهماسبی پاسخ

    قیمت گذاری بار ، اجاره مسکن و خودرو در ایران اصولی و صحیح نیست و شناور است ، دولت کار خاصی انجام نداده و تقریباً رها شده است چرا دولت و مجلس کاری نمی کنند

  • مهدی پاسخ

    سلام خدمت رانندگان عزیز از وقتی ترابر نت شده مرجع صدور بار کرایه ها مفت شده و باعث سو استفاده باربری ها از راننده شده و بنفع دلالان بار شده هیچ سودی برای راننده نداره . خواهش بار با کرایه زير قیمت قبول نکنید

  • علیرضا عمرانی پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت مدیران محترم ترابرنت
    اگه امکان‌مقایسه کرایه برا کامیونها هم فراهم بشه خوبه ولی متاسفانه تا کرایه تن بر کیلو متر اجرا نشه و حتی اگه اجرا هم بشه و نظارتی براش نباشه باز صاحبان کالا به دنبال حمل با کرایه پایین هستن واین امر با قیمت بالای استهلاک لوازم یدکی اصلا برای راننده بصرفه نیست و باعث ورشکستگی و نابودی ناوگان حمل و نقل در آینده ای نجندار دور میشه.
    با تشکر

  • نسل سوخته پاسخ

    مزخرفترین و پایین ترین نرخ کرایه در ترابرنت هست
    الان هم که امکان مقایسه نرخ کرایه ایجاد بشه دیگه اعلام کنندگان بار در اعلام کرایه هاب پایین باهم رقابت بهتری میکنن

  • مسلم شمس پاسخ

    سلام پدر راننده هاراشما دراوردید با این نرخ های پایین

  • حسین پاسخ

    متاسفانه ما راننده ها باعث شدیم که شریک تو درآمد ناچیز داشته باشیم که 1 ریال از مخارج و حوادث ما خبر ندارن
    حق کمیسیون ترابرنت از اعلام کننده بار بیشتره اولا که نباید از وانت بارها مبلغی بگیرید نهایتاً حق اشتراک

  • محمدرضا پاسخ

    نرخ نامه ها رها شده در نت بار و باعث سواستفاده صاحبان کالا شده درضمن آنقدر بی در و پیکر هست که هر دلالی خود را صاحب بار یا باربری معرفی میکند
    و این امر موجب نارضایتی صنعت حمل و نقل را فراهم کرده...

  • ناشناس پاسخ

    ترابرنت فقط کرایه ها را خراب کرده اگه کرایه را درست اعلام کنه برنامه خوبی هست واقعاکرایه رابانرخ پایین اعلام میکنه

  • امیر شجاعی نسب پاسخ

    کرایه ها خیلی کممه

  • نیما پاسخ

    به داد راننده ها برسین به خدا کفاف نمیکنه با این کرایهها

  • اکبر پاسخ

    آقای به اصطلاح مدیر،کرایه حملو نقل تعریف شده است،خودتونو با اسنپ وتپسی مقایسه نکن این شرکتها راننده هاشون پاره وقت هست و با طرححهای تشویقی سر پا موندن،من ترجیح میدم برم پایانه دو روز تو صف بخابم تا بار تو رو مفت ببرم،

  • محمد پاسخ

    پدر راننده راد آوردین بااین کرایه ها هرکس هر کرایه ای بخواد اعلام می‌کنه از زمانی ترابرنت اومده کرایه ها خراب شده همه ازترابرنت ساکی هستند فکری بکنید که کسی کرایه کم اعلام نکنه