بازدید سایت : ۸۴۹۱۷
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری به تین نیوز خبر داد:

◄ نتایج بررسی مسیرهای موازی ترکیه با حضور بخش خصوصی / اعلام آمادگی قفقازی ها برای ایجاد کریدور ترانزیتی

◄ نتایج بررسی مسیرهای موازی ترکیه با حضور بخش خصوصی / اعلام آمادگی قفقازی ها برای ایجاد کریدور ترانزیتی
|

تین نیوز | مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از برگزاری نشست هم اندیشی با بخش خصوصی و انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران پیرامون موضوع مسیرهای موازی ترانزیتی با ترکیه خبر داد و گفت: کشورهای ارمنستان، گرجستان و بلغارستان برای ایجاد یک کریدور ترانزیتی اعلام آمادگی کردند.

محمد جواد عطرچیان در گفتگو با خبرنگار تین نیوز از برگزاری جلسه هم اندیشی پیرو بررسی مسیرهای موازی با کشور ترکیه برای دسترسی به اروپا در هفته گذشته خبر داد و گفت: این جلسه با حضور 40 نفر از اعضای انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران به همراه اعضای هیئت مدیره و تعدادی از مدیران ارشد شرکت های برجسته تشکیل شد.

وی افزود: مسیرهای مورد نظر شامل "ایران-آذربایجان-داغستان-روسیه-بلاروس-لهستان-آلمان"، "ایران- آذربایجان-گرجستان-دریای سیاه-کشورهای اروپایی"، "ایران-ارمنستان-گرجستان-دریای سیاه-رومانی" و مسیر دسترسی از نخجوان با عبود از شمال ترکیه در این جلسه به صورت کاربردی-عملیاتی مورد بحث و برررسی قرار گرفت.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی بیان داشت: بخش خصوصی و انجمن توقعات خود از دولت همچون رفع مشکلات اخذ روادید، ارائه سوخت به قیمت فوب خلیج فارس و کاهش عوارضی در طول مسیر را طی این نشست مطرح کرد و مقرر شد انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران گزارش کارشناسی در مورد مسیرها تهیه کند و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز نسبت به نیازها و خواسته ها اقدامات لازم را انجام دهد.

عطرچیان با اشاره مسیرهای عبوری از دریای سیاه خاطرنشان کرد: در این مسیرها کامیون از طریق قایق های رو-رو به بندر بلغارستان منتقل می شوند و به سمت اروپای مرکزی ادامه مسیر می دهند.

وی با توجه به معایب و محاسن مسیرهای موازی تصریح کرد: تبدیل حمل و نقل جاده ای به چند وجهی در مسیرهای موازی عبوری از دریای سیاه، مشکلات ویزا به ویژه در کشور گرجستان، افزایش مسافت در برخی مسیرها برای دسترسی به اروپا و تفاوت قیمت سوخت معایب این مسیرها به شمار می رود اما باید در نظر داشت راننده ها در زمان شرایط آرام ترکیه نیز از مسیرهای فوق برای دسترسی به آلمان استفاده می کردند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی تاکید کرد: ایران باید دارای مسیرهای موازی ترانزیتی با کشورهای مختلف برای دسترسی به اروپا و سایر مناطق باشد و برخورداری از مسیرهای جایگزین ترکیه نیز به دلیل وضعیت امروز کشور همسایه نیست.

عطرچیان با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با برخی از کشورهای منطقه قفقاز جنوبی طی چند ماه اخیر یادآور شد: در پی پیگیری مشکلات ترانزیت از طریق همسایه های شمالی، کشورهای ارمنستان، گرجستان و بلغارستان، آمادگی خود برای ایجاد کریدور ترانزیتی را اعلام کردند و سازمان راهداری نیز در حال پیگیری درخواست آنها از طریق وزارت امور خارجه برای دستیابی به موافقت نامه چندجانبه است.

وی یادآور شد: مشکلات روادید در راستای لغو آن یا صدور ویزای یک ساله برای رانندگان از طریق دستگاه دیپلماسی در حال پیگیری است و باید درنظر داشت که افزایش تردد در مسیرهای موردنظر موجب کاهش هزینه های ترانزیت کالا می شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.