بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ نگاه هواشناسی بین المللی به " ال نینو " در ایران و خاورمیانه

◄ نگاه هواشناسی بین المللی به " ال نینو " در ایران و خاورمیانه

تین نیوز | درحالی که مسئولان دولت آمادگی خود را برای مقابله با پدیده آب و هوایی "ال نینو" در پاییز و زمستان با علم بر تجربه سرما در سال 86  اعلام کرده اند، سرویس هوای هواشناسی بین المللی از سرمایی و شرایط آب و هوایی به مراتب قوی تر از "ال نینو" در سال 1997 خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در تاریخ 22 مهرماه از سرمای زودرس در فصول پاییز و زمستان به تین نیوز خبر داد و گفت: تمام مدیران استانی باید برای مقابله با هر گونه بارش شدید برف و باران آمادگی لازم را داشته باشند.

عبدالهاشم حسن نیا در این خصوص با بیان اینکه "طبق اعلام سازمان مدیریت بحران کشور بر اساس نامه وزیر نیرو و بررسی های سازمان هواشناسی شاهد سرمای سخت، افت دما و بارش شدید باران و برف در ماه های آبان و آذر در پاییز و ماه های زمستان خواهیم بود" در ادامه خاطرنشان کرد: استان های سرد سیر از ماه آبان و استان های گرمسیر در دی ماه شاهد سرمای سخت و بارش شدید خواهند بود.

حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز 28 مهر ماه در این باره گفت: بنابر پیش بینی کارشناسان شاهد پدیده ال نینو هستیم و برای مواجهه با هر شرایطی در فصل سرما آماده ایم و به تمام شرکت های تولیدکننده برق و آب منطقه‌ای هشدار آماده باش داده‌ایم. اگرچه  موضوع قطعی نیست اما به احتمال زیاد سرمایش شدیدی را مانند سال 86 در زمستان خواهیم داشت.

در این میان مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور در پیش‌بینی ماهیانه و فصلی خود که همواره در هفته دوم هر ماه صادر می‌شود به رخداد ال‌نینوی قوی امسال اشاره کرده و با توجه به اثر آن بر شرایط جوی، پیش‌بینی فصلی، بارش و دما طی پائیز و زمستان را در سطح کشور با متن و نقشه ارائه کرده است. مطابق پیش بینی فصلی این مرکز، برای پاییز امسال با توجه به اثر ال‌نینو، بارش با آغازی زودتر از فصل و با گرایش به نرمال یا بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

همچنین میانگین دما حدود یک درجه بیش از نرمال 50 ساله برآورد شده است که با توجه به روند افزایش چند دهه اخیر، انحراف چندانی از دمای فصل ندارد اما موضوع مهم در این رابطه بیان میانگین در یک دوره یک تا سه ماهه است و باید توجه داشت که نوسانات دما و بارش  ویژگی عادی شرایط جوی است و معمولاً دوره تناوبی حدود یک هفته ای دارد. برای زمستان امسال نیز انتظار می‌رود که بارش نرمال با گرایش جزئی به کمتر از نرمال باشد و دمای هوا به ویژه در نیمه دوم زمستان تا 1.5 درجه بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

لازم به ذکر است، اگر اظهارات وزیر نیرو و معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مبنی بر وقوع "ال نینو" صحت داشته باشد هیچگاه نمی توان انتظار وقوع بارش و افت دما با شرایط نرمال یا کمی بیش از حد نرمال داشت به طوری که وقوع پدیده "ال نینو" در هندوستان، امریکا، برزیل و چند کشور دیگر از جمله اندونزی در سال های گذشته حاکی از شدت و پیامد هولناک آن از جمله تخریب شهرها، از بین رفتن محصولات کشاورزی، قطعی و اختلال در عملکرد شریان های حیاتی بوده است.

بر اساس بررسی های موسسه اقلیم شناسی آکوآ وِدِر(accua weather)، نقطه شروع طوفان ها، افت دما و بارش ها از مدیترانه به سمت مرکز چین خواهد بود و امسال بارش های سنگینی در کشورهای فلسطین، سوریه، شمال هند، شمال شرق پاکستان، قزاقستان و جنوب قرقیزستان به وقوع خواهد پیوست.

چندین دور از بادهای توفانی همراه با گرد و غبار از شمال کشور مصر و عربستان سعودی به سمت عراق، ایران و جنوب افغانستان در پاییز امسال رخ خواهد داد. همچنین دمای آب دریای خزر به گرمتر از حد عادی خواهد رسید که این گرما موجب افزایش طول روزهای آفتابی بیش از حد نرمال خواهد شد این در حالی است که بارش باران در اکثر نقاط دریای خزر همچنان باید در شرایط عادی و تمایل به بارش باران داشته باشند. همچنین در اواخر فصل پاییز در شرق ترکیه و کوه های قفقاز، توفان با به همراه داشتن هوای سرد از بارش برف حمایت می کند.

ناسا نیز در این باره بیان داشته  که "ال نینو" امسال از لحاظ قدرت، دست کمی از نمونه مشابه سال 1997 ندارد و خبرگزاری الجزیره به نقل از موسسه MET انگلستان و مرکز ملی مطالعات اتمسفر و اقیانوس در امریکا از شرایط غیر عادی و بحرانی به منظور مواجهه با توفان، ابر توفان، گردباد و سیل های متعدد به ویژه در شرق اقیانوس آرام خبر می دهد.

در پایان، بررسی ها و رکورد های ثبت شده از "ال نینو" سال 97 حاکی از وقوع سرمای بسیار سرد، خشک و شدید با پیامدهای مرگ بار است و سرمای سال 1386 نیز تجربه دیگری در رابطه با شرایط بحرانی محسوب می شود. اگرچه معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از دو برنامه جداگانه سازمان برای فصول پاییز و زمستان و وزیر نیرو از ذخیره انرژی خبر داده اند، اما آیا سایر نهادها و سازمان های مدیریت بحران شهرداری ها از آمادگی کافی برای مقابله با "ال نینو" برخوردارند؟
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.