دولت مصر تعریض و تعمیق کانال سوئز را دنبال می کند
پس از اتمام توسعه کانال، زمان عبور از کانال به حدود ۱۱ ساعت می رسد.
وقتی کشتی کانتینری اورگیون با ۴۰۰ متر طول با پرچم پاناما در ماه مارس سال گذشته در بخش جنوبی کانال سوئز به گل نشست و آنرا به مدت شش روز مسدود کرد و روند تجارت جهانی را مختل و چندین میلیارد دلار ضرر به چرخه زنجیره تامین دنیا وارد ساخت، اداره کانال سوئز، برنامه خود را برای توسعه این کانال اعلام کرد تا به جامعه جهانی اطمینان دهد که دیگر با چنین انسداد نفس گیری مواجه نخواهد شد.
به گزارش تین نیوز، رئیس اداره کانال سوئز در این خصوص میگوید: مصر در تلاش است تا با دو طرفه کردن ۱۰ کیلومتر دیگر از کانال سوئز و همچنین تعمیق و تعریض ۳۰ کیلومتر دیگر از آن، امکان عبور کشتی های بیشتر را با شرایطی ایمن فراهم سازد.
اسامه ربیع، رئیس اداره کانال سوئز، در اولین کنفرانس خبری در مورد توسعه این کانال که در ژوئن ۲۰۲۱ آغاز شده، گفت که تعریض کل طول این آبراهه ۱۹۳ کیلومتری که دریای سرخ و مدیترانه را به هم وصل می کند، بسیار هزینه بر است.
او گفت در فاز اول این پروژه، طول مسیر دو طرفه این کانال از ۷۵ کیلومتر فعلی به ۸۵ کیلومتر (۵۳ مایل) افزایش خواهد یافت.
در فاز دوم، عرض ۳۰ کیلومتر از طرف جنوب کانال به ۴۰ متر رسانده می شود و بر عمقش نیز ۶ متر افزوده می گردد.
مقامات کانال سوئز با وجود بحران انسداد کانال سوئز و تداوم همه گیری بیماری کرونا و سویههای مختلف آن، درآمدی ۶.۳ میلیارد دلار را در سال ۲۰۲۱ گزارش دادهاند که نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشت و همچنین این آبراهه شاهد عبور تناژی بالغ بر ۱.۲۷ میلیارد تن بوده است.
با اتمام این پروژه پیشبینی میشود که ناوبری در این آبراه بهبود یابد و ایمنی ترافیک نیز افزایش یابد.
سالانه بالغ بر ۱۴ درصد از کل ترافیک دریایی بین المللی دنیا از طریق کانال سوئز عبور می کند. روزانه ۲ میلیون بشکه نفت و ۳۲۰ هزار تی ای یو کانتینر با کشتی های تجاری از این آبراهه مهم دریایی عبور می کند و خسارتی که می تواند در صورت مسدود شدن به اقتصاد جهانی وارد کند، به ازای هر ساعت ۴۰۰ هزار دلار برآورد می شود.
اسامه ربیع رئیس اداره کانال سوئز همچنینی گوید: پس از اتمام توسعه کانال، زمان عبور از کانال به حدود ۱۱ ساعت می رسد.
وی گفت: بخشهای سختی از کانال در حال تعریض و تعمیق هستند که با حذف پیچ کانال برای کاهش تأثیر بادهای جنوبی است که بر جهت حرکت و ایمنی کشتی ها در کانال تاثیر میگذارند.
او افزود که این پروژه ۳ میلیارد پوند مصری (۱۹۱ میلیون دلار) هزینه دارد و تا پایان ژوئن ۲۰۲۳ تکمیل و افتتاح خواهد شد.