کاهش نرخ حمل کانتینر با پایین آمدن میزان تقاضا
کاهش تقاضا در بخش حمل و نقل کانتینر منجر به کاهش نرخ حمل کانتینر شده که بر اساس بررسی کارشناسان لویدز لیست نرخ جابه جایی کالا توسط کانتینر ۱۳ هفته متوالی در بورس شانگهای با اُفت مواجه شده است.
کاهش تقاضا در بخش حمل و نقل کانتینر منجر به کاهش نرخ حمل کانتینر شده که بر اساس بررسی کارشناسان لویدز لیست نرخ جابه جایی کالا توسط کانتینر ۱۳ هفته متوالی در بورس شانگهای با اُفت مواجه شده است.
به گزارش تین نیوز، پس از بررسی بازار حمل و نقل کانتینری کارشناسان و تحلیلگران اعلام کردند پس از آنکه بازار حمل و نقل کانتینری جنون دو ساله ای را پشت سر گذاشت اکنون به مرحله عادی شدن نزدیک می شود و نشانه هایی از عادی شدن بازار را نشان می دهد.
حال سؤال این است که چگونه با عبرت گرفتن از اشتباهات گذشته می توان با اُفت نرخ های حمل و جابه جایی کانتینر مقابله کرد.
در این گزارش آمده است سیزدهمین هفتۀ متوالی است که نرخ باربری کانتینری در بورس شانگهای کاهش نشان می دهد به گونه ای که با کاهش ۵۰ درصدی از هفتم ژانویه ۲۰۲۲ تا کنون از ۵۱۰۹ واحد به ۲۵۶۲ واحد رسیده است.
نرخ حمل و نقل کانتینر ی در تجارت آسیا و اروپا به سطوحی بازگشته که در مارس ۲۰۲۱ ثبت شده بود و تجارت اقیانوس آرام و نرخ حمل و نقل کانتینر از مسیر اقیانوس آرام و سواحل آمریکا به کمتر از ۳۵۰۰ دلار در هر teu رسیده است که از زمان دولت ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا مشاهده نشده است.
این گزارش حاکی است در بیشتر بخش ها شاخص های درآمدی به میزان نصف کاهش یافته است. اما با این حال نرخ های فعلی هنوز سه برابر از سطح متوسط نرخ سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ می باشد.
علی رغم کاهش شاخص شانگهای بدون شک شرکت های حمل و نقل کانتینری در سال ۲۰۲۲ سود آور ترین سال ثبت شده خود را خواهند داشت، زیرا قرارداد های بلند مدت را با نرخ های بالا در زمانی که تقاضا بالا بود، منعقد کرده اند، اما قرارداد های نقدی با کاهش بیشتری مواجه است.
در ادامه گزارش لویدز لیست آمده است به طور کلی حمل و نقل کانتینری خارج از اقتصاد های بین المللی زندگی نمی کند و با توجه به شرایط روز نرخ آن با فراز و نشیب هایی مواجه می شود. همانگونه که شاهد بودیم همه گیری کووید و تغییر رفتار مصرف کننده در دو سال گذشته باعث افزایش تقاضا شد و امسال در ابتدای سال ۲۰۲۲ شاهد پویایی بیشتری بودیم.
در این راستا با شکوفایی تجارت دریایی پس از قرنطینه و ازدحام بنادر، تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی به یک زلزله ژئوپلیتیکی منجر شد که قیمت انرژی را به شدت بالا برد.
این موضوع یکی از عواملی بود که حداقل ۱۰ درصد از اقتصاد مصرف کننده ها را در سراسر جهان در گیر خود ساخت و به عوامل تورمی منجر شد.
بدون شک وقتی تورم بالا رفته، نرخ بهره افزایش و هزینه ها کاهش می یابد، در چنین شرایطی اقتصاد کشور ها به سردی گراییده و تقاضا کاهش پیدا می کند.
بدین ترتیب بررسی آمار و ارقام تجارت کانتینری و فدراسیون ملی خرده فروش آمریکا نشان می دهد که تقاضا در حال کاهش است.
حال پس از دو سال، امسال نشانه های کمی از افزایش حجم تقاضا در فصل های کلیدی خرید در آمریکا و اروپا دیده می شود در این میان برخی از تحلیلگران هنوز به حمل و نقل دریایی توصیه می کنند باید احتیاط کنند، زیرا ممکن است تقاضا بالاتر از ارقام فعلی نباشد، اما هرگز قدرت مصرف کنندۀ آمریکایی را نباید دستِ کم گرفت.
با این حال به نظر می رسد بدون شک عادی شدن بازار کانتینر که از مدت ها قبل پیش بینی می شود در حال تحقق است در حالی که ازدحام بنادر در اروپا و سواحل شرقی آمریکا همچنان بالا است و نشانه هایی از کاهش آن وجود دارد.
این برای چشم انداز حمل و نقل کانتینری مهم است، زیرا ازدحام بنادر ظرفیت زیادی را در زمان تقاضا ی بالا از بازار خارج کرده و نرخ حمل و نقل را به سطوح فوق العاده ای رساند.
در این میان نباید فراموش کرد ورود کشتی های جدید کانتینری و جعبه های کانتینر در دست ساخت طی دو سال آینده مشکل ساز خواهد بود.
همگان شاهد بودند سود آوری صنعت کانتینری در سال ۲۰۲۱ باعث شد تا ۳۰ درصد به سفارشات حمل و نقل کانتینری اضافه شود و هفت میلیون teu کانتینر طی چند سال آینده وارد ناوگان کانتینری خواهد شد.
بدین ترتیب سرمایه گذاری هنگفتی در دوران رونق حمل و نقل کانتینری انجام شد که به نظر می رسد در دهۀ آینده صنعت حمل و نقل کانتینری برای پُر کردن کشتی های نیمه خالی باید تلاش بیشتری از خود نشان دهند.
از دید تحلیلگران لویدز لیست به نظر می رسد تعدادی از رقبا که به مجموعه ای از مشارکت ها و ایجاد ائتلاف ها تن داده و با آن ها گره خورده اند، از کار های گذشته خود اجتناب خواهند کرد.
در این ارتباط جمله "این دفعه متفاوت است "سنگ نوشته ای است که روی مقبره بسیاری از تصمیمات سرمایه گذاری و ایجاد مشارکت حک شده است، اما شرایط کار خودش را خواهد کرد.
حال باید دید که این نظم یعنی سرمایه گذاری بیشتر و تشکیل ائتلاف ها در صنعت حمل کانتینری پابرجا خواهد بود یا خیر؟
در سال پررونق ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ متصدیان حمل و نقلی که اجاره های بلند مدت بسته اند هدفشان کسب درآمد و تأمین منابع مالی با هر ظرفیت و هر قیمت بود، زیرا می خواستند کشتی ها بیکار نباشند. حال باید دید آیا آن ها قادر هستند با کاهش تقاضا و محموله های کم، سود بیشتری به دست آورند.
تاریخ نشان می دهد که مدیران خطوط کشتیرانی کانتینری تمایل بیشتری به افزایش نرخ دارند تا اینکه بخواهند به رفاه جمعی و منافع مشتریان فکر کنند.
پاک کردن صورت مسأله به زمان نیاز دارد، زیرا هنوز سرمایه گذاران می توانند انتظار دریافت سود سهام خوب خود را داشته باشند، اما نشانه هایی وجود دارد که شرایط فوق العاده ای که از اوایل سال ۲۰۲۰ برای حمل و نقل کانتینری تعریف شده است بالاخره شروع به از بین رفتن می کند.