چین به روسیه برای احداث کارخانه کانتینرسازی کمک می کند
چین قرار است به روسیه در ساخت کارخانه کانتینرسازی در نزدیکی بندر علیا (OLYA) در سواحل دریای خزر کمک کند.
چین قرار است به روسیه در ساخت کارخانه کانتینرسازی در نزدیکی بندر علیا (OLYA) در سواحل دریای خزر کمک کند.
به گزارش تین نیوز، یک شرکت چینی محتمل ترین گزینه برای احداث کارخانه کانتینرسازی در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس (لوتوس) در نزدیکی بندر علیا در دریای خزر روسیه است تا بتواند تا حدودی کمبود شدید کانتینر در روسیه به دلیل تحریم های غرب علیه مسکو را حل کند.
البته کمبود جهانی کانتینر مسئله ای است که بسیاری از شرکت ها و دولت ها با آن مواجه هستند و دوست دارند حل شود.
سرگئی میلوشکین، مدیر کل SEZ Lotos در جریان یک کنگره دریایی در مسکو گفت: ما در حال شروع تولید گاز مایع هستیم و به کانتینرهایی برای حمل و نقل گاز مایع در اندازه کوچک نیاز داریم.
وی افزود: همکاران از چین پیشنهاد کردند که طیف وسیعی از کانتینرها از جمله کانتینرهای یخچالی و ۴۰ فوتی تولید شود.
انتظار می رود که این کارخانه در درجه اول کانتینرهایی را برای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) فراهم کند زیرا این مسیر در حال تبدیل شدن به یک مسیر اصلی برای دور زدن تحریم های غرب است اما به دلیل کمبود کانتینر نمی تواند با تمام ظرفیت خود کار کند.
شرکت های کشتیرانی بزرگ بین المللی، از جمله MSC و Maersk، CMA CGM، Hapag Lloyd و ONE دیگر به بنادر روسیه تردد نمی کنند و این موضوع به کمبود کانتینر دامن زده است.
سرگئی میلوشکین افزود: کانتینرها و خطوط کشتیرانی جدید به ما کمک می کنند تا این مشکل را حل کنیم.
پس از قطع سرویس خطوط کشتیرانی بین المللی، برآورد می شود که روسیه حدود ۳۰۰ هزار تی ای یو کمبود کانتینر دارد.
تغییر جهت گسترده در جریان بار در بخش حمل و نقل دریایی روسیه وجود دارد.
شرکت های روسی در حال راه اندازی سرویس دریایی منظم به هند و چین هستند زیرا آنها قادر به تجارت با اروپا و ایالات متحده نیستند.
سهم ناوگان تحت پرچم روسیه در حمل و نقل کالاهای وارداتی و صادرات فقط ۲ درصد است و باقی توسط کشتیهایی با پرچم های خارجی انجام می شود.
وابستگی به تامین قطعات از خارج شرکت های کشتی سازی تحت کنترل دولت در روسیه United Shipbuilding Corporation (USC) تا ۵۰ درصد است.
این امر منجر به تأخیر جدی در تحویل تانکرها، کشتی های کانتینری و کشتی های باری جدید می شود.
به همین دلیل روسیه در حال بررسی همکاری با کارخانه های کشتی سازی چین، ایران، برزیل و هند برای ساخت کشتی های بزرگ است.
میلوشکین گفت: بازسازی اسکله های شماره ۸ و ۹ در بندر علیا در سال ۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد و ظرفیت جابجایی کالا در این بندر را به ۳ تا ۴ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد که نیمی از این ظرفیت مختص کانتینرها خواهد بود.
ساخت منطقه ویژه اقتصادی (SEZ) در بندر علیا در حال انجام است که این امر نه تنها به روسیه کمک خواهد کرد بلکه بر اساس توافقات قبلی، لوتوس در حال برنامه ریزی یک سایت ۵۰ هکتاری برای یک مرکز لجستیک برای ترکمنستان است.
بلاروس تحریم شده نیز در آنجا به دنبال فضای لجستیکی است.
منطقه ویژه اقتصادی که در منطقه آستاراخان در نوامبر ۲۰۲۰ تأسیس شد نیز بخشی از اقدامات برای توسعه حمل و نقل کالا در مسیر کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) است که به یک راه حل مهم حمل و نقل برای روسیه تحت تحریم شدید تبدیل شده است.
این سایت برای جابجایی محموله های کانتینری، امکانات ذخیره سازی و دسترسی به خطوط راه آهن مجهز است.
کریدور حمل و نقل شمال جنوب یک شبکه چندوجهی ۷۲۰۰ کیلومتری شامل کشتی، ریل و جاده است.
این کریدور ارتباط تجاری بین مسکو، آستاراخان، باکو، تهران، بندر انزلی، بندرعباس، بمبئی و سایر نقاط در طول مسیر را بهبود می بخشد.
دریای خزر آینده مشخصا بهتری برای ایران دارد !!