هشدار مؤسسه بیمکو نسبت به افزایش سفارش ساخت کشتی های کانتینری
سفارش ساخت کشتی های کانتینری در طول ۲.۵ سال گذشته به ۸.۶۱ میلیون teu رسیده که با مدت زمان ۷.۵ سال گذشته برابری می کند. این کار ممکن است در آینده موازنه عرضه و تقاضا را در این صنعت بر هم بزند.
سفارش ساخت کشتی های کانتینری در طول ۲.۵ سال گذشته به ۸.۶۱ میلیون teu رسیده که با مدت زمان ۷.۵ سال گذشته برابری می کند. این کار ممکن است در آینده موازنه عرضه و تقاضا را در این صنعت بر هم بزند.
وی گفت: بر این اساس تحویل برنامه ریزی شده کشتی های کانتینری در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی به ۵.۳ میلیون teu خواهد رسید که با توجه به احتمال اعزام حدود یک میلیون teu کشتی کانتینری به یارد های اوراق، تناژ کشتی های کانتینری از ۳۰ میلیون teu تجاوز خواهد کرد که این رقم در نوع خود قابل توجه و بررسی است.
«راسموسن» با اشاره به اینکه سفارش کشتی های جدید بیشتر به خاطر سوخت های سبز جریان دارد، خاطر نشان ساخت: با تحویل کشتی های جدید ۵۷ درصد ظرفیت ناوگان کانتینری با سوخت های جدید خواهد بود که شامل LNG، متانول و آمونیاک خواهد بود.
«راسموسن» عقیده دارد با توجه به تقاضای فزاینده ای که کشتی های کوچکتر در حال حاضر دارند، اما کشتی های سایز بزرگ بیشتر سفارش داده می شود که این کار تعادل در ناوگان کانتینری را برهم خواهد زد.
«راسموسن» از قول سایر کارشناسان و تحلیلگران مؤسسه بیمکو یاد آور می شود: ثبت سفارش بیشتر کشتی ها تغییرات اساسی را در ناوگان کانتینری در سال های آینده ایجاد خواهد کرد و در صورتیکه صنعت کانتینری با کاهش تقاضا مواجه شود معلوم نیست تکلیف کشتی های سفارش داده شده چه خواهد شد.
وی در پایان می گوید: به نظر می رسد یکی از بهترین و مناسب ترین کار هایی که مالکان کشتی باید در سال های اخیر انجام دهند خروج برخی کشتی های فرسوده و از رده خارج با سنین بالاست که در ایجاد تعادل و ظرفیت سازی صنعت کانتینری نقش اساسی دارد.