افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ حمل کانتینر از آسیا به اروپا
نرخ حمل کانتینر از کشورهای آسیای غربی به اروپا در ۵۲ روز بحران دریای سرخ بیش از ۲۰۰ درصد بالا رفته است.
نرخ حمل کانتینر از کشور های آسیای غربی به اروپا در ۵۲ روز بحران دریای سرخ بیش از ۲۰۰ درصد بالا رفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از مرین پرس، مؤسسه تحلیلی -تحقیقی Xeneta اعلام کرد: بررسی تحلیلگران این مؤسسه نشان می دهد افزایش بیش از حد نرخ حمل کانتینر در مسیرهای شرق دور به اروپا سریعتر از دوران کووید 19 است.
«Emily Stausoll»، تحلیلگر بازار در Xeneta در این زمینه گفت: تأثیر بحران دریای سرخ در بالا رفتن نرخ حمل کانتینر بسیار سریعتر انجام شد اگرچه به نظر نمی رسد که به اندازه دوران همه گیری کرونا طولانی باشد با این حال هم اکنون روند افزایشی را طی می کند.
به گفته وی افزایش ناگهانی بحران در دریای سرخ و بالا رفتن سریعتر نرخ ها ی حمل و نقل دریایی، صبوری و بردباری را در بین صاحبان کالا از بین برده است و براساس یافته های این مؤسسه برخی مالکان کشتی های حامل کالا بر اساس قرارداد های موجود عمل نمی کنند و نرخ ها را بالاتر از قراردادها در نظر می گیرند .
«پیتر ساند» تحلیلگر Xeneta در این زمینه تاکید کرد: عدم اطمینان در بازار حمل و نقل کانتینر باعث شده همه یکدیگر را متهم کنند و در این ارتباط شرکت های حمل و نقل کانتینری فرصت طلبانه عمل می کنند تا در آمد بیشتری را به دست آورند که این کار به ضرر صاحبان کالا است.
البته در این ارتباط باید گفت که شرکت های حمل و نقلی در ایجاد این بحران نقشی نداشتند و انحراف از مسیر کلیدی دریایی کانال سوئز باعث افزایش نرخ ها شده است.
از آن جایی که انتظار می رود در ماه فوریه بازار نرخ حمل و نقل به اوج خود برسد باید دید که صبر و شکیبایی حمل کنندگان و صاحبان کالا چه میزان طول می کشد .
«Emily Stausoll» در پایان گفت: در صورتی که شرکت های حمل و نقل بتوانند با تنگناهای موجود که از محل بحران دریای سرخ ناشی می شود مقابله کنند و به جای دماغه امید نیک و بندر کیپ تاون مسیر بهتری را انتخاب کنند در این صورت نرخ ها خود به خود روند نزولی خواهد داشت؛ اما فراموش نکنیم از آن جایی که بحران غیر منتظره و ناگهانی به وجود آمد مدت زمانی طول خواهد کشید تا شاهد کاهش نرخ ها باشیم .