بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

چین وعده ساخت یک هواپیمای برقی دوربرد را داد

شرکت باتری‌سازی چینی CATL وعدۀ ساخت یک هواپیمای الکتریکی 8 تُنی با بُرد 2000 تا 3000 کیلومتر را در حدود 4 سال آینده داده است.

چین وعده ساخت یک هواپیمای برقی دوربرد را داد
تین نیوز

شرکت باتری سازی چینی CATL وعدۀ ساخت یک هواپیمای الکتریکی 8 تُنی با بُرد 2000 تا 3000 کیلومتر را در حدود 4 سال آینده داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از  کن نیوز ؛ این غول باتری سازی چینی می گوید که با موفقیت یک هواپیمای 4 تنی را با استفاده از باتری های متراکم با چگالی فوق العاده بالا، به پرواز درآورده است و اکنون ادعا دارد در 3 یا 4 سال آینده یک هواپیمای 8 تنی را به پرواز درخواهد آورد.

شرکت باتری سازی چینی CATL اکنون در جهان پیشرو در زمینۀ تولید باتری برای وسایل نقلیۀ الکتریکی است و 37 درصد از کل سهم بازار را در اختیار دارد. تقریباً تمامی خودروسازان بزرگ، مانند: فورد و تسلا، از باتری های CATL استفاده می کنند.

این شرکت در آوریل سال 2023 اعلام کرد که باتری متراکم با چگالی انرژی بیش از دو برابر اکثر محصولات موجود در بازار با 500 وات ساعت بر کیلوگرم را ساخته است. یک باتری اسید سرب معمولی خودرو، می تواند بیش از 50 وات ساعت بر کیلوگرم باشد، در حالی که باتری های لیتیوم -یون خودروهای الکتریکی مانند باتری ماشین های تسلا مدل 3 می توانند تا حدود 265 وات ساعت بر کیلوگرم چگالی انرژی داشته باشند.

شرکت CATL می گوید که باتری متراکم با در نظر گرفتن ایمنی و وزن، به طور خاص برای درجۀ هوانوردی طراحی شده است و انتظار می رود که برای افزایش بُرد هواپیماها مورد استفاده قرار گیرد.

سه ماه پس از آن اعلامیه، CATL  یک بخش هوانوردی را تأسیس کرد و با شرکت هواپیمایی تجاری چین (COMAC) که یک شرکت هواپیمایی دولتی چینی است، شریک شد.

از آن زمان همه چیز خیلی سریع پیش رفت. روز سه شنبه، این شرکت اعلام کرد که با موفقیت یک هواپیمای 4 تنی را با باتری جدید خود آزمایش کرده است. به نظر می رسد بانک باتری، پیکربندی موتور، هرگونه اطلاعات مربوط به طول پرواز، ارتفاع یا سرعت، در زمان نگارش این مقاله کاملاً محرمانه بوده است، امّا خبرگزاری ChinaDaily گزارش می دهد که CATL قصد دارد یک هواپیمای الکتریکی تجاری با بُرد 2000 تا 3000 کیلومتر (1240 تا 1865 مایل) تا سال 2027 یا 2028 آماده کند.

یک هواپیمای 8 تنی با یک بوئینگ 737، 31 تنی یا یک ایرباس A320 با وزن 41 تن فاصلۀ زیادی دارد، امّا یک هواپیمای لیرجت 70/75 کمی بیش از 7 تن وزن دارد و می تواند با 9 سرنشین پرواز کند، که به نظر می رسد مورد هدف بازار CATL قرار گرفته است.

ارقام برد وعده داده شده بسیار بیشتر از هر هواپیمای مسافربری است که در حال حاضر پرواز می کند. حتی کانسپت های آینده نگر هواپیمای مسافربری با باتری الکتریکی مثل Elysian E9X بیش از 1000 کیلومتر (621 مایل) را نمی بینند و حتی با استفاده از سوخت هیدروژن مایع، چنین بُردی نخواهند داشت. بنابراین اگر شرکت CATL بتواند آنچه را که ادعا می کند، انجام دهد، در واقع یک جهش بزرگ در فناوری هوانوردی را رقم می زند.

مقامات هوانوردی چین تمایل خود را برای پیشبرد حمل ونقل هوایی الکتریکی آینده نگر با تأکید کامل بر عملیات تاکسی هوایی  eVTOL eHang، سال ها قبل از اینکه سران ایالات متحده یا اروپا آماده باشند و هواپیماهای تجاری مشابه در غرب را تأیید کنند، نشان داده اند.

از سوی دیگر، هرچه باتری به ازای هر وزن، انرژی بیشتری حمل کند، احتمال بروز مشکلات ناشی از گرما بیشتر می شود و نتیجۀ مخرب تری خواهد داشت. 500 وات ساعت بر کیلوگرم عدد بسیار ترسناکی در این زمینه است، بنابراین ما امیدواریم که تست ایمنی اولویت اول، دوم و سوم باشد، چرا که شرکت CATL در تلاش است تا این هواپیمای قابل توجه را ظرف چند سال آینده به خدمت بگیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.