بازدید سایت : ۲۹۴۶۶

◄ قدرت دریایی خیره کننده چین

هدف سوم چین در دستیابی به قدرت بزرگ دریایی بر این اصل استوار است که از این طریق باید راه را برای تحقیر دوباره چین توسط قدرت های بزرگ دریایی غربی بست.

قدرت دریایی خیره کننده چین
تین نیوز

چین به عنوان یک قدرت بزرگ دریایی شناخته می شود که در تمامی جنبه های مختلف آن پیشرفت کرده است. 

به گزارش تین نیوز، به تازگی اندیشکده پیشرفت دریایی ایران، گزارشی تحت عنوان حکمرانی و قدرت دریایی چین منتشر کرده است که در این گزارش با تجزیه و تحلیل مفاهیم حکمرانی و قدرت دریایی چین، به بررسی نقش و اهمیت این موضوع در اقتصاد دریای کشورها پرداخته است.

با توجه به تحولات رو به رشد در حوزه دریایی، این گزارش می تواند به تصمیم گیری های اساسی و سیاست گذاری ها در زمینه توسعه اقتصاد دریای ایران کمک کند. 

قدرت دریایی چین

در طول تاریخ، قدرت دریایی همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و چین نیز به عنوان یکی از کشورهایی با توانایی دریایی بالا، به این مولفه اهمیت بیشتری داده است. در حال حاضر، دیدگاه و نگرش چین نسبت به قدرت دریایی به گونه ای است که این مولفه به عنوان یک هدف استراتژیک ملی محسوب می شود که توسط هیئت حاکمه تعیین و تبیین شده است.

چین به عنوان یک قدرت بزرگ دریایی شناخته می شود که در تمامی جنبه های مختلف آن پیشرفت کرده است.

با توسعه ظرفیت های کشتی سازی، ناوگان کشتیرانی تجاری و صیادی و ناوگان نظامی و گارد ساحلی، چین به عنوان یکی از قدرت های برجسته در حوزه دریایی محسوب می شود.

با توجه به اهمیت استراتژیک قدرت دریایی برای چین، این کشور به دنبال تقویت و گسترش نیروی دریایی خود بوده و به دنبال افزایش توان اقتصادی، تجاری و نظامی خود در مناطق دریایی است.

از این رو، می توان ادعا کرد که در نگرش چین، قدرت دریایی یکی از عوامل اساسی برای تحولات و تعادل نیروهای بین المللی می باشد. همچنین می توان به این نکته اشاره نمود که توجه چین به قدرت دریایی و تمرکز بر توسعه و تقویت آن، نشان از توانمندی و اهمیت بالای این مولفه برای این کشور دارد. به نظر می رسد که چین قصد دارد نقش برجسته ای در صحنه بین المللی در زمینه قدرت دریایی ایفا کند و به عنوان یکی از توانمندترین کشورهای دریایی در جهان شناخته شود.

عناصر متعدد تشکیل دهنده قدرت دریایی چین

به گزارش اندیشکده پیشرفت دریایی، عناصر قدرت دریایی چین به عنوان یکی از قدرتمند ترین نیروهای دریایی جهان، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که شامل صنعت کشتی سازی پیشرفته، طرح جاده ابریشم دریایی، صنعت شیلات و نیروی دریایی نظامی متشکل از نیروهای نظامی معمولی، گارد ساحلی و شبه نظامیان دریایی می باشد. این عناصر باعث توانایی چین در تأمین امنیت دریایی در مناطق مختلف جهان و تأمین نیازهای اقتصادی و نظامی خود شده اند. به دلیل اهمیت استراتژیک دریایی چین، توسعه و تقویت این عناصر از اهمیت زیادی برخوردار است و نقش بسزایی در پیشبرد هدف های سیاسی، اقتصادی و نظامی این کشور دارد.

سیاست صبر راهبردی و دیپلماسی دریایی چین

به گزارش اندیشکده پیشرفت دریایی، چین به عنوان یکی از کشورهای با توان اقتصادی قدرتمند در جهان، نقش مهمی در حمل و نقل کالاها از مسیرهای دریایی ایفا می کند. این کشور به دلیل وابستگی به واردات نفت و گاز، غلات و مواد خام از مناطقی مانند خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی، نیازمند روند حمل ونقل موثر و مدیریت دریایی مناسب است. همچنین، چین نقش مهمی در صادرات محصولات خود به بازارهای خارجی دارد و ناوگان تجاری دریایی برای حمل ونقل کالاها از اهمیت بسزایی برخوردار است. با توجه به آسیب پذیری اتصالات و مسیرهای دریایی، به ویژه تنگه مالاکا، چین در تلاش است تا به عنوان یک قدرت دریایی موثر شناخته شود و با چالش هایی که در این راه پیش می آید، مواجه شود. حزب کمونیست چین با رهبری شی، سه هدف اصلی را برای تبدیل شدن به یک قدرت دریایی واقعی در نظر گرفته است.

هدف اول ایده توسعه قدرت ملی فراتر از قلمرو سرزمین اصلی چین است. زیرا شی معتقد است که در محدوده زنجیره جزیره اول و دوم دریایی خود، چین باید رهبری را برعهده بگیرد و برتری تاریخی منطقه ای دریایی خود را بازسازی کند. دوم مبتنی بر این واقعیت است که دریاهای چین برای ملت چین منافع اساسی دارند، با توجه به اینکه چین برای رشد خود به واردات و در نتیجه به امنیت مسیرهای دریایی وابسته است و دریاهای اطراف منبع دو عنصر اساسی برای چین، یعنی منابع بالقوه انرژی و منابع شیلات و منابع معدنی برای تغذیه جمعیت آن هستند. چین باید تسلط و حاکمیت خود در دریاهای اطراف خصوصا دریای جنوبی چین را تثبیت کند. اما سومین هدف، ماهیتی سیاسی دارد و به نوعی درسی آموخته شده از تاریخ است. دست یابی به یک قدرت بزرگ دریایی به عنوان راهی برای غلبه بر تحقیرهای ناشی از قدرت های غربی در قرن ۱۹ که بر چین تحمیل شد و به عنوان شکل جدیدی از توازن قوا بین قدرت های بزرگ، به ویژه با ایالات متحده آمریکا. به عبارت دیگر، هدف سوم چین در دستیابی به قدرت بزرگ دریایی بر این اصل استوار است که از این طریق باید راه را برای تحقیر دوباره چین توسط قدرت های بزرگ دریایی غربی بست.

بر این مبنا و در راستای نیل به این اهداف سه گانه رئیس جمهور شی می خواهد چین به عنوان یک بازیگر دریایی مسئول به رسمیت شناخته شود.

شرح کامل این گزارش که توسط اندیشکده پیشرفت دریایی تهیه شده است، به پیوست آمده است.

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.