◄ 5 روند مهم فرآیند دیجیتال سازی لجستیک در کشور روسیه
تحلیلگران معتقدند که ادغام هوش مصنوعی و فناوری بلاکچین در صنعت حمل و نقل که در سال 2023 در میان شرکتهای روسی گسترش یافته، در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت.
تحلیلگران معتقدند که ادغام هوش مصنوعی و فناوری بلاکچین در صنعت حمل و نقل که در سال 2023 در میان شرکتهای روسی گسترش یافته، در سال های آینده نیز ادامه خواهد داشت. تأثیر دیجیتالیسازی بر این حوزه چیست، چه چالشهایی برای فعالان بازار وجود دارد و چرا کارایی تحویل کالا به شدت به کیفیت این نوآوریها وابسته است؟
1. گسترش و تحول خدمات ارسال کالا.
صنعت لجستیک در روسیه به ویژه در زمینه کسبوکارهای کوچک و متوسط به طور چشمگیری در حال توسعه است. در سهماهه سوم سال 2023، درآمد شرکتهای حملونقل 13 درصد افزایش یافته و تعداد شرکتهای جدید حمل کالا از تعداد شرکتهای منحل شده بیشتر شده است. دلیل این افزایش بهکارگیری فناوریهای دیجیتال به شمار می رود. کارشناسان بازار بر این باورند که پیشرفت خدمات تحویل کالا به استفاده از ابزارهای دیجیتال وابسته است. همچنین، سرمایهگذاران در بورس مسکو به حوزه فناوری اطلاعات برای بهینهسازی حملونقل کالا توجه دارند. به کارگیری نوآوریها در لجستیک میتواند هزینهها را بین 7 تا 10 درصد کاهش و سرعت تحویل را 15 تا 20 درصد افزایش دهد. از مهمترین این نوآوریها می توان به استفاده از هوش مصنوعی، بلاکچین، فناوریهای ابری، اتوماسیون رباتیک فرایند (RPA) و اینترنت اشیاء اشاره کرد.
2. حمایتهای دولت از الکترونیکی شدن اسناد در حوزه حمل و نقل
در دسامبر 2021، دولت فدراسیون روسیه سندی را تحت عنوان راهبرد تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل تا سال 2030 به تصویب رساند. این سند بهعنوان ابزاری کلیدی در تنظیم و اجرای فناوریهای دیجیتال به شمار میآید، بهویژه در پروژه «مقررات محیط دیجیتال». همچنین، این برنامه ملی شامل «برنامه حمایت از دیجیتالی شدن کسبوکارهای کوچک و متوسط» است که در آن صنعت لجستیک بهعنوان اولویت اصلی در نظر گرفته شده تا انتقال به فناوریهای نوین بهطور مؤثری صورت گیرد.
وزارت حمل و نقل روسیه، لوایح قانونی تحول دیجیتال در حوزه حمل و نقل را برای سالهای آتی به تصویب رسانده است. این طرحها به منظور یکپارچهسازی راهحلهای دیجیتال، توسعه کسب و کارهای با فناوری پیشرفته و تشویق به استفاده از نرمافزارهای داخلی ایجاد شدهاند. در آینده، این صنعت انتظار دارد که از حمایتهای دولتی در زمینه اسناد حمل و نقل الکترونیکی و سکوهای ملی لجستیکی دیجیتال برخوردار شوند.
3. بهینه سازی مسیرها با استفاده از فناوری هوش مصنوعی
هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (Machine Learning) نقش کلیدی در دیجیتالی کردن لجستیک به ویژه در مدل های پیشبینی تقاضا، مدیریت موجودی و بهینه سازی مسیرهای تحویل کالا ایفا می کنند. همچنین این فناوری ها برنامه ریزی مصرف سوخت، ایمنی جاده ها و نظارت بر ناوگان را بهبود می بخشند. دولت روسیه هوش مصنوعی را یکی از اولویت های خود قرار داده است: بیش از ۵۲ درصد از سازمان های بزرگ در حال پیاده سازی آن هستند. تا سال ۲۰۲۵، سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی روسیه ممکن است به ۲ درصد برسد.
دولت راهبرد ملی در زمینه هوش مصنوعی را تا سال ۲۰۳۰ تأیید کرده است و از طریق اقداماتی مانند ایجاد مراکز تحقیقاتی، اعطای کمک های مالی به تولیدکنندگان نرم افزارها و سرمایه گذاری در آموزش و زیرساخت ها از توسعه و پیاده سازی راه حل های هوش مصنوعی در شرکت های روسی حمایت می کند.
4. استفاده از بلاکچین در مدیریت زنجیره تأمین
بلاکچین به عنوان یک فناوری نوآورانه، در صنعت حمل ونقل برای اطمینان از شفافیت و امنیت در فرآیندهای زنجیره تأمین نقشی کلیدی ایفا می کند. بیش از نیمی از شرکت های بزرگ جهانی، بلاکچین را به ویژه در حوزه های مدیریت زنجیره تأمین، هویت دیجیتال و پرداخت های مالی به کار گرفته اند. روسیه نیز با موفقیت این فناوری را در زمینه لجستیک و بیمه نامه محموله ها پیاده سازی کرده است. بلاکچین با کاهش خطاها، کاهش هزینه های پردازش داده ها و تسریع پرداخت ها، به افزایش رضایت مشتریان کمک می کند. از پروژه های برجسته این حوزه می توان به محصولات بیمه ای شرکت های «رنساس بیمه» و «گروه خطوط تجاری» و همچنین پلتفرم «سونامی»، توسعه یافته توسط Sber Bank و دیگر بانک ها، اشاره کرد. بلاکچین با ارائه ثبت اطلاعات به صورت تغییرناپذیر، امنیت داده ها را تضمین می کند و در حل اختلافات بسیار موثر است.
امنیت سایبری نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ آمارها نشان میدهد از سال 2021 تا 2022، تعداد حملات سایبری به سیستم های حمل و نقل و لجستیک دو برابر شده است. این امر لزوم توسعه زیرساخت های دیجیتالی و افزایش آگاهی در زمینه سلامت دیجیتال را دوچندان کرده است. همچنین، حسگرهای اینترنت اشیا امکان ردیابی لحظه ای محموله ها، کنترل دما و جمع آوری داده ها برای تعمیرات پیشگیرانه در صنعت راه آهن را فراهم می آورند.
5. افزایش محبوبیت پیک - ربات ها در آینده
شتاب دیجیتالی شدن صنعت حمل ونقل در سال 2024 نیز ادامه خواهد یافت و این تحول دیجیتال، کارآمدی زنجیره های تأمین را افزایش می دهد، سرعت تحویل کالاها را بیشتر می کند و هزینه های لجستیک را کاهش می دهد. این روند، زمینه ساز استفاده گسترده تر از وسایل نقلیه خودران برای تحویل کالا، از جمله پهپادها، خواهد شد. پلتفرم های آنلاین حمل و نقل بار نیز با ارائه راه حل های ماژولار و سفارشی، خدمات خود را گسترش داده اند.
در روابط تجاری بین روسیه و چین، ابزارهای دیجیتالی نقش مهمی در بهینه سازی حمل ونقل و مدیریت بارهای سنگین در نقاط مرزی ایفا می کنند. به عنوان نمونه، در سه گذرگاه مرزی بین دو کشور، صف های الکترونیکی ایجاد شده است که امکان رزرو آنلاین برای عبور از مرز را به شرکت های حمل و نقل می دهد. توسعه ابزارهای دیجیتال توسط دولت ها نه تنها به بهبود بهره وری بلکه به تحول سریعتر و پویاتر صنعت لجستیک کمک خواهد کرد.
منبع: corp.cnews.ru
مترجمان: مینا اوتادی
سید امیر بهادر هاشمی
عوامل موثر بر سرعت و جهتگیری تحول دیجیتال در لجستیک روسیه
علاوه بر عوامل کلی که ذکر شده، عوامل دیگری نیز بر سرعت و جهتگیری تحول دیجیتال در لجستیک روسیه تأثیرگذار هستند:
سرمایهگذاری خارجی: سرمایهگذاری شرکتهای خارجی در فناوریهای دیجیتال و ایجاد جوینت ونچر با شرکتهای روسی، میتواند به انتقال فناوری و افزایش سرعت تحول کمک کند.
فرهنگ سازمانی: آمادگی شرکتها برای تغییر و پذیرش فناوریهای جدید، یکی از عوامل کلیدی در موفقیت تحول دیجیتال است.
زیرساختهای فناوری اطلاعات: کیفیت و دسترسی به زیرساختهای فناوری اطلاعات مانند اینترنت پرسرعت و مراکز داده، تأثیر مستقیمی بر سرعت و کیفیت خدمات دیجیتال دارد.
کادر فنی متخصص: وجود نیروی کار ماهر و متخصص در حوزه فناوری اطلاعات، یکی از نیازهای اساسی برای موفقیت تحول دیجیتال است.
چالشهای پیش روی تحول دیجیتال در لجستیک روسیه
تحریمها: تحریمهای اقتصادی علیه روسیه، دسترسی به فناوریهای پیشرفته و قطعات مورد نیاز را محدود کرده و هزینههای تولید را افزایش داده است.
بزرگی جغرافیایی و تنوع آب و هوایی: این عوامل، پیچیدگیهای خاصی را در طراحی و پیادهسازی سیستمهای لجستیکی ایجاد میکند.
کمبود سرمایهگذاری: کمبود سرمایهگذاری در برخی مناطق روسیه، به ویژه مناطق دورافتاده، مانعی برای توسعه زیرساختهای دیجیتال است.
مقاومت در برابر تغییر: برخی از شرکتها و کارکنان ممکن است در برابر تغییر مقاومت کنند و پذیرش فناوریهای جدید را به تأخیر بیندازند.