بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری عنوان کرد:

کاهش اقبال به حمل‌و‌نقل عمومی/ نوسازی ناوگان مینی‌بوس‌رانی با جایگزینی ون و سواری

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور عنوان کرد: در یک وضعیت پایدار هفت ساله شاهد شیب منفی پنج درصدی در استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی هستیم.

کاهش اقبال به حمل‌و‌نقل عمومی/ نوسازی ناوگان مینی‌بوس‌رانی با جایگزینی ون و سواری
تین نیوز |

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور عنوان کرد: در یک وضعیت پایدار هفت ساله شاهد شیب منفی پنج درصدی در استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان، حمیدرضا شهرکی ثانوی، مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور در سفر به استان لرستان ضمن بازدید از وضعیت پایانه‌های مسافربری برون استانی شهرستان‌های خرم‌آباد و بروجرد در جمع مسئولان انجمن‌ها و فعالان حوزه حمل‌و‌نقل مسافر استان حضور یافت.

شهرکی با قدردانی از به‌روز بودن و تسلط آماری مجموعه راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای لرستان بر حوزه مسافر گفت: صنعت حمل‌و‌نقل در کشور دچار یک بیماری بسیار مزمن است و مردم به هر علتی از مجموعه قهر کرده‌اند به طوری که در یک وضعیت پایدار هفت ساله شاهد شیب منفی پنج درصدی در استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی هستیم.

مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از خروج یکصد میلیون تقاضای صندلی از بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای خبر داد و افزود: این در حالی است که تعداد سفرها برابر آمار ترددشمارهای جاده‌ای به‌شدت افزایش یافته است.

وی گفت: بیشترین کاهش استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در سال 94 و کمترین آن در سال 92 به ثبت رسیده که درصد تغییرات آن به طور متوسط پنج درصد منفی است.

شهرکی با تاکید بر اینکه براساس شاخص نفر- کیلومتر باید مبدا و مقصد سفر کاملا مشخص باشد، تصریح کرد: در بحث نفر- کیلومتر همواره کاهش مشاهده شده که کمترین کاهش این شاخص سال گذشته با ۱.۲ درصد به ثبت رسیده و با تغییرات روی جاده‌ها می‌توان نفر- کیلومتر را جابه‌جا کرد. ایجاد مسیرهای جدید و تقاضای کدگذاری برای مقاصدی که دارای کد نیستند می‌تواند در افزایش نفر- کیلومتر موثر واقع شود.

وی با تاکید بر اجرای شبکه سیر به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در حوزه حمل‌و‌نقل مسافر گفت: شبکه سیر و ایجاد نمانام با سه هدف افزایش ایمنی، ارتقای کیفیت و ارزیابی خدمات سفر در کشور اجرایی شده و در واقع شبکه سیر بدون ارزیابی خدمات از بین خواهد رفت.

مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، اجرای شبکه سیر را گامی برای تامین حقوق شهروندی مسافر عنوان کرد و افزود: از مزایای شبکه سیر، فروش بلیت صندلی خالی در نمایندگی‌ها است به گونه‌ای که فروش بلیت با برنامه‌ریزی، جایگزین توقف در میادین و معطل شدن مسافران خواهد شد.

شهرکی با بیان اینکه علل کاهش مسافر در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را باید حتما مطالعه کرد، تصریح کرد: همه فاکتورهای حمل‌و‌نقل، متغیر است و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در این رابطه داشت مگر اینکه یک مدل تحلیلی براساس پردازش اطلاعات ارائه شود.

وی از عقد قرارداد با یک مجموعه استارت‌آپ برای آسیب‌شناسی و چاره‌اندیشی وضعیت حوزه حمل‌‌و‌‌نقل مسافر خبر داد و گفت: براساس این قرارداد پاسخ این وضعیت را از نخبه‌های علمی و اجرایی جویا می‌شویم. البته این وضعیت مختص ایران اسلامی نیست و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد.

مدیرکل دفتر حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، عدم تحقق برنامه‌ریزی زمانی مسافر را از مهم‌ترین دلایل کاهش رغبت به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی دانست و افزود: موضوع رقابت‌پذیری، بازاریابی و هماهنگی با شرکت‌های تبلیغاتی از راهکارهای بسیار مهم در اصلاح روند نزولی مسافر به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: رغبت مردم به وسایل نقلیه شخصی، فقط به دلیل ارزان بودن نیست چراکه در بسته سفر اقامت، تغذیه و کیفیت خدمات حمل‌و‌نقل بسیار مهم است و باید کیفیت خدمات متناسب باشد.

شهرکی از ساماندهی سایت‌های فروش اینترنتی بلیت خبر داد و گفت: در حال حاضر پیش‌فروش اینترنتی بلیت توسط 300 سایت مختلف انجام می‌شود که مطابق دستورالعمل، همه این سایت‌ها باید مجوز فعالیت بگیرند.

شهرکی همچنین گفت: نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی کشور آغاز شده است که در قالب این طرح، ون، مینی‌بوس هیوندا و سواری کرایه‌ای از طریق پرداخت تسهیلات با نرخ سود شش درصد و بازپرداخت پنج ساله به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌شود.

در این نشست، علی زندی‌فر، مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای لرستان هم ضمن تشریح وضعیت حمل‌و‌نقل مسافر استان و چالش‌های موجود اظهار کرد: استان لرستان از مراکز مهم کریدور شمال -جنوب کشور با آمار تردد بسیار بالایی است و به‌طور متوسط در هر 24 ساعت 300تا 650 هزار وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی این استان تردد می‌کنند.

زندی‌فر روند کاهشی تصادفات استان در سال‌های اخیر را نتیجه خدمات فعالان حوزه حمل‌و‌نقل استان دانست و گفت: در حال حاضر 77شرکت، موسسه و شعبه در حوزه حمل‌و‌نقل مسافر استان فعالیت دارند که از این تعداد 38 شرکت در حوزه اتوبوس، 31 شرکت و موسسه در بخش مینی‌بوس و هشت شرکت نیز در زمینه سواری کرایه‌ای فعال هستند. همچنین 27 پایانه اختصاصی و 9 پایانه عمومی نیز در استان داریم.

وی در مقایسه آمار سفر و مسافر چهارماهه 95 و 96 گفت: متاسفانه در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 10 درصد کاهش سفر و دو درصد کاهش مسافر مشاهده می‌شود. اما علیرغم این موضوع ۵.۷ درصد رشد در تعداد رانندگان فعال در صنعت حمل و نقل استان ،۲۳ درصد افزایش در ناوگان اتوبوس و ۲.۱ درصد رشد در تعداد ناوگان سواری کرایه‌ای استان حاصل شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان گفت: سال گذشته با راه‌اندازی 17 سامانه ثبت تخلف، تصادفات در استان ۷.۸ درصد کاهش یافت.

زندی فر اجرای شبکه سیر در استان را ضروری دانست و افزود: در بحث شبکه سیر در استان خوب عمل شده و نام نویسی شرکت‌ها در سامانه انجام گرفته است و از نظر برون‌سپاری خدمات نیز اقدامات قابل توجهی داشته‌ایم.

همچنین در این جلسه فعالان و مسئولان انجمن‌های حمل‌و‌نقل مسافر استان به بیان دیدگاه‌های خود و چالش‌های این حوزه پرداختند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.