حضور پر مصرفها در ناوگان تاکسیرانی
در شرایطی که عدم مدیریت مصرف سوخت، احتمالا ایران را تا سال ۱۴۰۰ دوباره به واردکننده بنزین تبدیل خواهد کرد، ناوگان تاکسیرانی کشور به دلیل استفاده از خودروهای پرمصرف، سهم قابلتوجهی در رخ دادن این اتفاق خواهد داشت.
در شرایطی که عدم مدیریت مصرف سوخت، احتمالا ایران را تا سال ۱۴۰۰ دوباره به واردکننده بنزین تبدیل خواهد کرد، ناوگان تاکسیرانی کشور به دلیل استفاده از خودروهای پرمصرف، سهم قابلتوجهی در رخ دادن این اتفاق خواهد داشت.
در حال حاضر سهم اعظم در ناوگان تاکسیرانی کشور را خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ و سمند تشکیل میدهند که از مصرف سوخت بالایی برخوردار هستند. بنابر آخرین آمار، پژو ۴۰۵ نزدیک به ۱۳ لیتر در سیکل شهری و ۹ لیتر در سیکل ترکیبی بنزین میسوزاند و سمند نیز در شهر بالای ۵/ ۱۲ لیتر و در سیکل ترکیبی بیش از هشت لیتر مصرف دارد.
بخشی دیگر از ناوگان تاکسیرانی را نیز پراید تشکیل میدهد که هرچند کم مصرفتر از ۴۰۵ و سمند است، اما همین خودرو نیز در سیکل شهری حدود هفت لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف دارد، ضمن آنکه به نظر میرسد سهم آن کمتر از دو خودروی دیگر است.
با در نظر گرفتن خودروهای فرسوده موجود در ناوگان تاکسیرانی که مصرف سوخت به مراتب بالاتری دارند، مشخص است این ناوگان سهم بالایی در مصرف بنزین مصرفی دارد. با توجه به اینکه به هر حال تاکسیها تردد بسیار بیشتری نسبت به خودروهای شخصی دارند، سرانه مصرف سوخت آنها نیز بالاست و همه اینها سبب شده نقش ناوگان موردنظر در تبدیل شدن دوباره ایران به واردکننده بنزین پررنگ شود.
در حال حاضر نیز به جای آنکه خودروهایی کم مصرف برای ناوگان تاکسیرانی طراحی شود، حضور پرمصرفها در آن تمدید شده، تا جایی که قرار است تولید پژو ۴۰۵ (خودرویی که تا چند ماه دیگر باید حذف شود) برای ناوگان موردنظر ادامه یابد.
طبعا با ادامه چنین سیاستهایی نمیتوان انتظار داشت سرانه مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص تاکسیرانی کاهش قابلتوجهی یابد.