لزوم آمادگی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران برای دوران پسا کرونا
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم آمادگی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران برای دوران پسا کرونا تأکید کرد و گفت: با افزایش سرعت واکسیناسیون، شهر و شهروندان آماده میشوند تا مرحله جدیدی از زندگی در دوران پسا کرونا را تجربه کنند.
سید جعفر تشکری هاشمی با اعلام اینکه یکی از بخشهایی که در دوره همهگیری کرونا دچار آسیب شد، حوزه حمل و نقل عمومی بود، افزود: یکی از آثار و پیامدهای کرونا در این حوزه، کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی تعداد مسافران در دو بخش مترو و اتوبوسرانی بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی در تشریح دلایل ریزش تعداد مسافران حمل و نقل عمومی در دوره فراگیری کرونا، خاطرنشان کرد: تعطیلی مدارس و دانشگاهها و حذف سفرهای آموزشی از ترددهای درونشهری، تعطیلی و نیمهتعطیل شدن برخی از مراکز تجاری و اداری و دورکاری بخشی از کارکنان به ویژه در مجموعههای دولتی از جمله عوامل کاهش قابل توجه تعداد مسافران ناوگان ریلی و ناوگان اتوبوسرانی بود.
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه افزایش احتمال ابتلا به بیماری در فضای بسته و پرازدحام اتوبوسهای شهری و واگنهای مترو از اصلیترین دلایلی بود که باعث کاهش قابل ملاحظه مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی شد، اظهار کرد: به همین دلیل، بسیاری از شهروندان ترجیح دادند تا در مسیرهای کوتاه با پای پیاده و در مسیرهای طولانی از وسیله نقلیه شخصی به جای وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه کرونا، اهمیت و ضرورت بازنگری در طراحی شهرها و اجتناب از پیمایش مسیرهای طولانی برای تأمین نیازهای روزانه شهروندان در ابعاد محلهای را بیش از پیش نمایان ساخت، تصریح کرد: این پدیده(کرونا)، لزوم توجه ویژه به اختصاص فضای باز شهری در مقیاس محلی و پیشبینی مسیرهای مناسب پیادهروی و دوچرخهسواری در طرحهای شهری را مورد توجه قرار داد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اهمیت توسعه متوازن شهری و منطقهای به موازات ضرورت توسعه کیفی و کمی حمل و نقل عمومی، خاطرنشان کرد: دوران پسا کرونا، فرصت ارزشمندی برای بازنگری در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای شهری است تا مدیریت شهری از طریق اتخاذ و اجرای ساز و کارهای توسعه متوازن، پایدار و فناورانه در شهر، در مسیر دستیابی به شهری هوشمند، تابآور و عدالتمحور گام بردارد.