بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ فرجام مرسک؛ غرامت، آزادی یا فروش؟

◄ فرجام مرسک؛ غرامت، آزادی یا فروش؟

تین نیوز | با گذشت یک هفته از توقیف کشتی مرسک توسط ایران، اگرچه به قول سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، گفتگوهای دیپلماتیک با ایران برای آزادی این کشتی ادامه دارد، اما ظاهرا هنوز مذاکرات به نتیجه مطلوب منجر نشده است؛ به گونه ای که مدیرعامل شرکت پارس طلائیه خواستار غرامت 10 میلیون دلاری از سوی شرکت مرسک شده و اعلام کرده در صورتی که این غرامت پرداخت نشود، کشتی فروخته شد.

به گزارش تین نیوز، جف راتکه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون آنکه از جزییات اقدامات دیپلماتیک برای آزادی کشتی مرسک سخن بگوید، می گوید: واشنگتن به تماس های دیپلماتیک برای آزادی کشتی شرکت مرسک در ایران ادامه می دهد.

اظهارنظر طرف ایرانی نیز بیانگر اقدام قانونی ایران با توجه به قواعد بین المللی است؛ به گونه ای که محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران توقیف کشتی مرسک را بر اثر شکایت حقوقی یک شرکت خصوصی ایرانی توصیف کرده و گفته است اقدام مسئولان بر اساس قوانین و مقررات کشور و طبق قانون و عرف بین الملل صورت گرفته است. مقامات مرسک نیز در مقابل خواستار حکم کتبی دادگاه در خصوص توقیف کشتی هستند.

سعیدنژاد هم تاکید کرده است که این شناور بعد از حل و فصل بدهی توسط خطوط کشتیرانی مرسک، آزاد و اجازه حرکت به سوی مقصد نهایی به آن داده خواهد شد.

اما ظاهرا این ماجرا همچنان ادامه دارد. به گونه ای که مدیرعامل شرکت پارس طلائیه خواستار پرداخت 10 میلیون دلار به عنوان ضرر از سوی شرکت مرسک است و اعلام کرده که در صورت عدم پرداخت غرامت  کشتی مرسک فروخته خواهد شد. با وضعیت موجود معلوم نیست سرانجام مرسک به کجا می انجامد: آزادی، پرداخت غرامت یا فروش؟

باید منتظر ماند و دید که نتیجه فعل و انفعالات وزرای خارجه ایران و آمریکا و مسئولان ذیربط در امور بندری و دریایی که اتفاقا سرگرم مذاکرات هسته ای نیز هستند، طی روزهای آینده به کجا می انجامد؟

گفتنی است کشتی کانتینربر معروف ترین و بزرگ ترین شرکت کشتیرانی دنیا یعنی مرسک که تحت پرچم جزایر مارشال در آب های خلیج فارس تردد می کرد، به مدت یک هفته از سه شنبه 8 اردیبهشت ماه تا کنون به دلایل حقوقی در بندرعباس متوقف شده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.