بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
همزمان با ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی رونمایی شد

◄ رونمایی از «اوج»؛ نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما

◄ رونمایی از «اوج»؛ نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما
|

تین‌نیوز| همزمان با 31 مرداد روز صنعت دفاعی، در مراسمی که به همین مناسبت با حضور حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران و سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد، از نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما با نام «اوج» رونمایی شد.

به گزارش تین‌نیوز، سردار دهقان در جمع خبرنگاران در تشریح این دستاورد هوایی وزارت دفاع اظهار داشت: موتور توربوجت ملی «اوج» که در اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا و با دستان با کفایت دانشمندان، طراحان و متخصصان صنعت دفاعی ساخته شده، یکی از پیچیده‌ترین محصولات هوایی است که بدون هیچ‌گونه مشارکت خارجی چه در حوزه دانشی و چه در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری طراحی و در سال اقدام و عمل اولین نمونه ساخته شده آن به منصه ظهور رسید.

سردار دهقان گفت: با نهایی شدن ساخت این محصول علاوه بر قطع رشته‌های وابستگی به این‌گونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره 8 کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفت.

وی با بیان اینکه موتور هواپیما قلب پرنده محسوب می‌شود، اظهار داشت: نخستین موتور توربوجت ملی، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‌های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را دارا است.

وزیر دفاع گفت: موتور توربو جت اوج با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوايی کشور شده و به عنوان یک پلتفرم مرجع می‌تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.

سردار دهقان افزود: دستیابی به فناوری تولید پره‌های توربین به روش ریخته‌گری دقیق در خلاء را از مهم‌ترین فناوری‌های حاصل شده در روند ساخت اولین موتور توربوجت ملی عنوان کرد که بومی‌سازی برخی از سوپر آلیاژهای کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین موتور بومی توربوجت ملی «اوج» است.

وی گفت: دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلی، دیسک‌های توربین، اسپول‌های جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دست‌اندرکاران و متخصصان صنایع هوایی میسر شده است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.