بازدید سایت : ۵۳۱۴۷
رئیس مجلس وعده توسعه در برنامه هفتم داد؛

راه های شرق کشور در پیچ عقب ماندگی

خراسان رضوی از دیرباز دروازه تجارت شرق ایران بوده و این موقعیت راهبردی باعث تعمیق ارتباطات اقتصادی و فرهنگی بین ساکنان این منطقه با تجار کشورهای هم جوار و رفع نیازهای کالایی یکدیگر شده و این استان را طلایه دار صادرات غیرنفتی در شرق کشور کرده است.

راه های شرق کشور در پیچ عقب ماندگی
تین نیوز |

آئین بهره برداری از فرودگاه شهدای گناباد با حضور وزیر راه فرصتی را فراهم کرد تا استاندار خراسان با اشاره به عقب ماندگی های راه های این استان از دولت برای توجه به کریدور شرق کشور استمداد طلبد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، خراسان رضوی از دیرباز دروازه تجارت شرق ایران بوده و این موقعیت راهبردی باعث تعمیق ارتباطات اقتصادی و فرهنگی بین ساکنان این منطقه با تجار کشورهای هم جوار و رفع نیازهای کالایی یکدیگر شده و این استان را طلایه دار صادرات غیرنفتی در شرق کشور کرده است.

خراسان رضوی تنها گوشه ای از سرزمین خراسان پهناوری است که درگذشته های بسیار دور، مرو، هرات، سمرقند، بخارا و سیستان و بلوچستان را شامل می شد و ازنظر تاریخی و عبور جاده ابریشم از آن اهمیت فراوان داشت و نه تنها مسیر مبادله کالاهای تجاری، بلکه مسیر مهمی برای انتقال دانش و فرهنگ نیز بود.

این استان بیشترین مرز مشترک با ترکمنستان به میزان ۵۳۱ کیلومتر و افغانستان به میزان ۳۰۲ کیلومتر دارد و مجموع مرزهای مشترک زمینی آن به ۸۳۳ کیلومتر می رسد که وجود راه و سرمایه گذاری در این حوزه بیش از گذشته اهمیت دارد اما متأسفانه بنا بر گفته استاندار این خطه از میهن اسلامی راه های این استان دچار عقب ماندگی است.

شبکه ارتباطی ناقص

استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه توسعه راه های این استان نیازمند توجه ویژه دولت و مجلس است در آئین بهره برداری از فرودگاه شهدای گناباد اظهار کرد: راه های موجود در استان کیفیت مناسبی ندارد و ۲ هزار کیلومتر راه در دست بازسازی است اما این مقدار کفایت نمی کند.

یعقوب علی نظری بیان کرد: هم اینک تمام راه های استان نظیر مسیر تربت حیدریه، سنگان، خواف، راه ترانزیتی دوغارون و گناباد، فریمان سرخس و درگز سال هاست که تکمیل نشده و ناقص است و در تکمیل شبکه هم دچار چالش و مشکل هستیم.

وی با تأکید بر این موضوع که این استان در بخش راه دچار عقب ماندگی است و شبکه راه های استان تکمیل نشده است افزود: در این راستا توسعه راه ها نیازمند توجه ویژه دولت و مجلس در تخصیص اعتبارات است.

استاندار خراسان رضوی یادآور شد: شرق کشور نزدیک ترین فاصله به گذرگاه شمال - جنوب است، ریل چابهار- اینچه برون در توسعه اقتصادی و در توسعه شرق کشور به خصوص منطقه دوغارون و سرخس بسیار مؤثر است و تکمیل راه آهن شرق کشور در توسعه مناطق شرقی می تواند اثرگذار باشد.

نظری از دولت و مجلس خواست در برنامه هفتم توسعه به شرق کشور توجه ویژه ای کنند تا خراسان رضوی در بخش های راه ، ریل و زیرساخت های هوایی و فرودگاهی به توسعه لازم برسد.

وعده رئیس مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که به منظور شرکت در آئین بهره برداری فرودگاه گناباد به استان خراسان رضوی سفرکرده بود در این مراسم اظهار کرد: باوجوداینکه ۱۹ و نیم درصد ذخایر نفت و گاز دنیا را د اختیارداریم و بر سکوی نخست ایستادیم اما متأسفانه به دلیل قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان مشکلات بسیاری سد راه صنایع شده است.

محمدباقر قالیباف افزود: باوجوداینکه فولاد و پتروشیمی به دلیل نبود گاز قطع می شوند، اما از سویی چهار برابر استاندارد دنیا مصرف گازداریم.

وی اظهار کرد: نوع بهره مندی از این منابع به دلیل ضعف مدیریتی به بدترین شکل ممکن است، این امکانات باید به بهترین شکل ممکن صرف و خرج مردم شود.

وی وعده داد: در برنامه هفتم، دولت و مجلس مصمم هستند در مسیر بهره برداری بهینه از ظرفیت ها و منابع گام برداریم و اگر در این مسیر باشیم در برنامه پنج ساله برنامه هفتم توسعه، کشور به ثبات اقتصادی می رود.

قالیباف ادامه داد: در این راستا قول می دهم در یک برنامه پنج ساله کشور در همین برنامه هفتم به ثبات اقتصادی برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی می توان به پیشرفت و رشد تولید سرعت داد که همه به فهم مشترک در موضوعات به خصوص موضوعات اقتصادی برسیم.

وی افزود:اگر در اقصی نقاط کشور هرکسی فقط به شهر و مرکز استان خود فکر کند هیچ وقت نمی توان به پیشرفت دست یافت چنان که طرحی نظیر فرودگاه گناباد که باید حداکثر در بازه زمانی سه ساله افتتاح می شد ۳۰ سال زمان برد.

قالیباف افزود: امروز فرصت های بزرگی داریم و ۱۵ هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد که چهار هزار کیلومتر از آن هیچ استفاده مفیدی ندارد، حتی هزینه اضافی برای نگهداری آن ها نیز باید بشود.

وی اضافه کرد: اگر این چهار هزار کیلومتر برای گذرگاه های شمال- جنوب و دوبانده شدن راه آهن چابهار سرخس و مسیرهای مهم ساخته می شد، توسعه اقتصادی و تولید ثروت به همراه داشت و امروز شاهد حرکت قطارهای باربری با سرعت پنج کیلومتر در ساعت با ظرفیت حداقلی نبودیم و قادر بودیم صدها میلیون تن کالا از این مسیرها جابه جا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در گذرگاه شمال و جنوب و شرق و غرب خشکی دنیا قرار داریم که عنایت خداوند است و درآمد این مسیر بیشتر از درآمد نفت و گاز است پس باید همه با همراهی هم در مسیر مصلحت و حق کشور حرکت کنیم.

نقطه عطف توسعه خراسان رضوی

همزمان با برپایی آئین بهره برداری از فرودگاه گناباد وزیر راه و شهرسازی نیز از ایجاد گذرگاه ریلی جنوب -شمال که از چابهار به سرخس ختم می شود به عنوان یکی از نقاط عطف توسعه منطقه و خراسان رضوی یاد کرد.

مهرداد بذرپاش در خصوص خط کریدوری ریلی جنوب به شمال که از چابهار آغاز و به سرخس ختم می شود اظهار کرد: این خط یکی از نقاط عطف توسعه منطقه خواهد شد.

وی یکی از سیاست های اصلی را که از تاکیدات رهبر معظم انقلاب هم است تکمیل زنجیره های گذرگاهی (کریدوری) در کشور دانست و گفت: تکمیل گذرگاه ریلی چابهار در سیستان و بلوچستان- سرخس در خراسان رضوی مهمترین طرح در حوزه تکمیل گذرگاه های کشور است.

بذرپاش بیان کرد: خط گذرگاه ریلی جنوب -شمال که از چابهار به سرخس ختم می شود یکی از نقاط عطف توسعه منطقه و خراسان رضوی خواهد بود و تبدیل به یک گذرگاه بین المللی خواهد شد و ظرفیت های اقتصادی بسیاری را نصیب منطقه و شهرهایی که در طول این زنجیره کریدوری هستند خواهد نمود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حرف از توسعه اقتصادی زدن ولی فراهم نکردن زیرساخت های حمل و نقل شبیه یک شوخی است، وقتی می توانیم برای استان، منطقه و جایی حرف از توسعه اقتصادی بزنیم که به موازات بلکه جلوتر زیرساخت های حمل و نقل را فراهم کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.