بازدید سایت : ۵۷۹۷۴

سهم کالاهای ایرانی در بازار افغانستان کاهش چشمگیری یافته است

سهم کالاهای ایرانی در بازار افغانستان همگام با حاکمیت جدید این کشور، کاهش چشمگیری داشته است.

سهم کالاهای ایرانی در بازار افغانستان کاهش چشمگیری یافته است
تین نیوز

معاون امور بازرگانی و توسعه صادرات اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سهم کالاهای ایرانی در بازار افغانستان همگام با حاکمیت جدید این کشور، کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، علی غفوری مقدم روز چهارشنبه در نشست کمیسیون توسعه صادرات خراسان رضوی در اتاق بازرگانی مشهد افزود: سهم ایران از بازارهای افغانستان در گذشته به ۷۰ درصد می ‎رسید که با روی کار آمدن طالبان و همچنین آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه، سهم ایران در بازارهای این کشور به ۲۶ درصد رسید.

غفوری مقدم اظهار امیدواری کرد تا ایران بتواند جایگاه خود را در بازار افغانستان بازیابد.

وی به مصوبه تدوین برنامه توسعه صادرات استان اشاره و بیان کرد: در این راستا باید فعالیت مطالعاتی عمیق و دقیقی با تیم دانشگاهی انجام شود، این کمیسیون در تراز کارشناسی و فنی، فعالیت های لازم را انجام دهد تا در نهایت در کارگروه توسعه صادرات به تصمیم گیری و تصمیم سازی در این عرصه برسد.

به گفته وی، تبیین استراتژی توسعه صادرات استان، نیازمند اجماع نظرات بخش خصوصی و دولتی است.

معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: لازم است سهم هر یک از چالش ها در عدم توسعه صادرات خراسان رضوی مشخص شود، در این راستا نیازمند به روز رسانی مطالعات خود در حداقل ۱۵ کشور هدف صادراتی استان هستیم، به طوری که برای هر کشور هدف صادراتی باید بسته مطالعاتی مجزایی تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی از ظرفیت های صادراتی زیادی برخوردار است که متاسفانه از آنان به درستی استفاده نشده است؛ اظهار کرد: تفاهم نامه صندوق ضمانت صادرات در استان منعقد شده است؛ اما بخش خصوصی و دولتی از ظرفیت آن استفاده نکرده اند.

غفوری مقدم اظهار کرد: ایران رقبای متعددی در بازار افغانستان دارد که ضروری است با تدوین برنامه مناسب در زمینه توسعه صادرات، بیش از گذشته به بازارهای هدف وارد شد، در استراتژی توسعه صادراتی، تنوع بخشی و توسعه زیرساخت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کالاهای مزیت دار و چالش های صادراتی خراسان رضوی

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست به ارائه گزارشی از برنامه توسعه صادرات استان پرداخت و بیان کرد: تدوین برنامه توسعه صادرات خراسان رضوی با رویکرد شناسایی موانع صادراتی و با هدف ارتقای صادرات استان در بازارهای سنتی و جدید انجام گرفته است.

سعید ملک الساداتی افزود: کالاهای صادراتی خراسان رضوی به ترتیب شامل محصولات نباتی، مواد پلاستیکی، فلزات معمولی، محصولات غذایی و حیوانات زنده است، بیشتر کالاهای صادراتی استان مانند زعفران، پسته و سیب تازه با تکنولوژی پایین و بر پایه منابع خام بوده است، با کمال تاسف در دنیا کالاهای صادراتی خراسان رضوی سهم اندکی در سبد جهانی دارند.

وی اظهار کرد: همچنین علاوه بر تنوع اندک مقاصد صادراتی، صادرات استان به پنج بازار سنتی نیز از سال ۱۳۹۷ به بعد رو به کاهش بوده و این کاهش به خصوص در صادرات به کشور افغانستان بیش از دیگر کشورها به چشم می خورد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد خاطر نشان کرد: نتایج مطالعه نشان می دهد که ۱۹۰ قلم کالای صادراتی استان در سطح کدهای ۶ رقمی HS کالاهای مزیت دار صادراتی به شمار می روند که ۸۲ درصد از ارزش صادرات استان را تشکیل می دهند، از مهم ترین این اقلام می توان به زعفران، فرش ها و کفپوش ها، پسته، سیب، میلگرد، سیمان، مصنوعات پلاستیکی، هادی های الکتریکی و رنگ اشاره کرد.

ملک الساداتی مهمترین مشکلات و موانع صادرات خراسان رضوی را به ترتیب تحریم های بین المللی، سیاست ها، قوانین و فرآیندهای بخش دولتی و مشکلات ناشی از عملکرد بخش خصوصی دانست و گفت: اکنون مهم ترین مشکل قرار داشتن در لیست سیاه FATF است که در واقع اقتصاد ایران را از تعامل با اقتصادهای بزرگ جهان محروم کرده و همچنین تحریم ها هزینه حمل و نقل بین المللی را به شدت افزایش داده است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در سال های اخیر آمارسازی متعددی در حوزه تراز تجاری و صادرات کشور انجام گرفته است، علل کاهش صادرات باید اعلام گردد و افراد مسبب آن معرفی شوند.

فیروز ابراهیمی با بیان اینکه در صادرات باید از ظرفیت های منطقه ای و تعرفه های ترجیحی استفاده شود، تاکید کرد: ضروری است پس از تدوین برنامه توسعه صادرات استان، سازو کار اجرای این برنامه مشخص شود.

به گفته وی، با تنظیم این برنامه و اجرای مفاد آن، ظرفیت توسعه صادرات استان خراسان رضوی افزایش خواهد یافت.

رییس کمیته مدیریت صادرات و بازاریابی کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در پایان این نشست بر ضرورت تمرکز بر افزایش کیفیت کالاهای صادراتی استان تاکید کرد و گفت: افزایش کیفیت محصولات، افزایش ارزش کالاهای صادراتی کشور در بازارهای هدف را در پِی دارد.

قاسم حیدریان گفت: از سویی باید به مقوله نوآوری نیز توجه کرد؛ متاسفانه نوآوری در تولید کالاهای صادراتی افزایش پیدا نکرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.