بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

قابلیت ویژه خراسان رضوی در تولید تجهیزات دریایی و قطعات کشتی سازی

این استان در حوزه قطعات کشتی سازی و انواع تجهیزات دریایی از قابلیت های خاصی برخوردار است و با تولیدات ویژه، فناور و دانش بنیان حمایت مالی صندوق توسعه صنایع دریایی را در پی دارد.

قابلیت ویژه خراسان رضوی در تولید تجهیزات دریایی و قطعات کشتی سازی
تین نیوز |

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این استان در حوزه قطعات کشتی سازی و انواع تجهیزات دریایی از قابلیت های خاصی برخوردار است و با تولیدات ویژه، فناور و دانش بنیان حمایت مالی صندوق توسعه صنایع دریایی را در پی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ناصر بهزاد افزود: بازدید رییس صندوق توسعه صنایع دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفته جاری از واحدهای صنعتی فعال در حوزه صنایع دریایی مشهد و همچنین نشست تخصصی با فعالان این عرصه زمینه بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه استان در صنعت دریایی را فراهم کرد تا بتواند با اتصال خراسان رضوی به حوزه دریایی، توسعه واحدهای صنعتی در این بخش را رقم زند.

بهزاد بیان کرد: از آنجا که صنعت دریایی و کشتیرانی در شمال و جنوب کشور فعال است، تولیدات صنعتی در استان های مختلف بویژه خراسان رضوی می تواند در زنجیره تامین تجهیزات و قطعات صنایع دریایی مشارکت داشته باشد.

وی اضافه کرد: سیاست های صندوق توسعه صنایع دریایی در راستای حمایت های مالی از واحدهای تولیدی است که می تواند به حوزه بنادر و صنایع کشتیرانی متصل شود و بخشی از نیازمندی های این حوزه را تامین کند، در این راستا برخی واحدهای تولیدی در استان قطعات مورد نیاز حوزه دریایی و کشتیرانی را تولید و تامین می کنند.

وی ادامه داد: یکی از واحدهای صنعتی این استان که در حوزه دانش بنیان نیز فعال است، انواع مبدل های حرارتی و به طور مشخص مبدل "هوا خنک" تولید می کند که ظرفیت تولید ۵۰۰ نوع از این دستگاه را در سال دارد، مبدل «هوا خنک» قابل استفاده در انواع کشتی های شناور است.

بهزاد با بیان اینکه خراسان رضوی ۱۸ درصد از تولیدات مبدل های هواخنک در کل کشور را تولید می کند، اضافه کرد: در بازدید رییس صندوق توسعه صنایع دریایی از واحد تولیدی مزبور در مشهد، مقرر شد در مذاکرات بعدی و قراردادهایی که در عرصه کشتیرانی در کشور وجود دارد، از ظرفیت صنعتی این بخش استفاده شود.

وی گفت: یکی دیگر از واحدهای صنعتی فعال خراسان رضوی در حوزه قطعات مورد نیاز صنایع دریایی، واحد تولیدکننده انواع پمپ های صنعتی است که در تجهیزات دریایی، شناوری و کشتیرانی کاربرد دارد، نزدیک به ۳۰ درصد از ظرفیت صنعتی خراسان رضوی به تولید انواع پمپ اختصاص دارد که در پمپ هایی مانند شناور و «سیرکولاتور خطی» در مسیر تجهیزات کشتی سازی دریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: بدنبال بازدید رییس صندوق توسعه صنایع دریایی وزارت صمت از خط تولید پمپ ویژه تجهیزات کشتی رانی در مشهد، مقرر شد این صندوق کمک های مالی خود را به بخشی از واردات یا داخلی سازی محصولات پمپ یا توسعه تولید این قطعه صنعتی در این استان اختصاص دهد و مشارکت موثری هم در خصوص انعقاد قراردادهای کلی در حوزه صنایع کشتی داشته باشد.

وی اظهار کرد: خراسان رضوی از ظرفیت تولید انواع مخازن فلزی تحت فشار، انواع لوله و قطعات صنعتی و انواع تجهیزات هوازدا برخوردار است که به طور تقریبی ۲۵ درصد از تولید این بخش می تواند در استان کامل شود تا در صنایع کشتی سازی مورد استفاده قرار گیرد، در این راستا مشارکت صندوق توسعه صنایع دریایی می تواند کمک ویژه ای برای افزایش تولیدات این مجموعه در حوزه دریا باشد.

بازدید رییس صندوق توسعه صنایع دریایی وزارت صنعت از صنایع دریایی مشهد

ظرفیت خراسان رضوی در صنایع کشتی سازی

بهزاد به ظرفیت خراسان رضوی در فناوری «پوشش های مربوط به ضدخوردگی» در صنایع کشتی سازی و انواع تجهیزات دریایی اشاره کرد و گفت: توسعه این صنعت که مورد تاکید وزارت صنعت معدن و تجارت است، می تواند سالانه جلوی خسارت های سنگین حاصل از پوسیدگی بدنه کشتی و شناور را بگیرد.

وی ادامه داد: انواع پوشش های ضدخوردگی که در این استان تولید می شود، قابلیت استفاده در پروژه های مختلف صنایع دریایی را دارد، گروه های فناور و دانش بنیان در خراسان رضوی از مهارت ویژه ای در حوزه بازسازی، نوسازی و تعمیر انواع کشتی شناور و حمل و نقل دریایی برخوردار هستند و می توانند در حوزه صنایع دریایی شمال و جنوب فعال شوند.

معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: حمایت صندوق توسعه صنایع دریایی از واحدهای صنعتی تولید پوشش های ضدخوردگی استان می تواند زمینه استقرار بیشتر آنها در اسکله های بندرعباس را فراهم کند و جهشی در این بخش بوجود آید.

وی گفت: خراسان رضوی در انجام مهندسی، طراحی و تولید «پروانه و شافت» مورد نیاز صنعت کشتیرانی قابلیت های ویژه ای دارد که استفاده از آنها در صنعت کشتیرانی حتی به لحاظ قطعات، دانش و تجهیزات مورد استفاده آن یک اقدام جمعی را می طلبد.

بهزاد اظهار کرد: تولید شافت و پروانه، پیش برندگی مهمی در تجهیز و ساخت یک کشتی ایجاد می کند و در حوزه صنایع دریایی مورد استفاده قرار می گیرد، «کانکتورها» و تجهیزات «وایرینگ» و انواع سیم پیچ ها و قطعات الکتریکال مربوط به مورد استفاده در کشتی است که واحدهای صنعتی خراسان رضوی در صورت دریافت حمایت های مالی صندوق توسعه صنایع دریایی این قابلیت را دارند که تولید این قطعات را توسعه دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.