ورود اولین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر
دوازدهم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ اولین اتوبوس برقی چند روزی در خیابان های مشهد به صورت آزمایشی تردد کرد و پس از آن برای اخذ استاندارد های مورد نیاز و انجام فرایند پلاک گذاری از شهرمان خارج شد.
دوازدهم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ اولین اتوبوس برقی چند روزی در خیابان های مشهد به صورت آزمایشی تردد کرد و پس از آن برای اخذ استاندارد های مورد نیاز و انجام فرایند پلاک گذاری از شهرمان خارج شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از شهرآرانیوز ، «دوازدهم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ بود که از نخستین اتوبوس برقی ساخت داخل با مشارکت گروه مپنا، شرکت عقاب افشان و شهرداری مشهد در شهرمان رونمایی شد. این اتوبوس که توسط شرکت شتاب ساخته شده بود، چند روزی هم در خیابان های شهرمان به صورت آزمایشی تردد کرد و پس از آن برای اخذ استاندارد های مورد نیاز و انجام فرایند پلاک گذاری از مشهد خارج شد.
فرایند اخذ استاندارد های این اتوبوس چند سالی طول کشید و حالا براساس اعلام مدیران شهری مشهد، شرکت سازنده این اتوبوس وعده داده است که تا حدود ۴۵ روز دیگر فرایند پلاک گذاری این اتوبوس به اتمام برسد و نخستین اتوبوس برقی شهرمان وارد مشهد شود.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد در همین زمینه با اشاره به بازدید اخیر مدیران شهری مشهد از گروه مپنا، شرکت سازنده اتوبوس برقی و همچنین ناوگان برقی شهر کرج گفت: شرکت مپنا با شرکت خودروسازی عقاب افشان، یک شرکت مشترک به نام شرکت شتاب ایجاد کرده است که در این شرکت اتوبوس برقی درون شهری تولید می شود.
پیشنهاد خرید ۱۰ اتوبوس برقی پس از تحویل نخستین دستگاه
محسن شریعتی افزود: چند سال پیش، شهرداری مشهد با این شرکت قراردادی را برای خرید اتوبوس برقی به امضا رساند که براساس آن قرارداد یک دستگاه اتوبوس برقی در مشهد رونمایی و در یک مرحله از این اتوبوس در خیابان های شهر استفاده شد و نقاط مثبت و منفی آن را به شرکت سازنده اعلام کردیم. خوشبختانه تا حدودی مشکلات این خودرو حل شده و در آینده نزدیک پلاک گذاری آن انجام و به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
او ادامه داد: بنا بر اعلام مسئولان شرکت سازنده این اتوبوس برقی، تا ۴۵ روز دیگر پلاک گذاری اتوبوس انجام می شود و این خودرو تحویل مدیریت شهری مشهد می شود. براساس قرارداد قبلی، پس از تحویل یک دستگاه خودرو، برای تعدادی دیگر از این مدل خودرو قرارداد خواهیم بست؛ در همین راستا پیشنهاد خرید ۱۰ دستگاه دیگر پس از تحویل نخستین خودرو در دست بررسی خواهد بود.
مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد درباره بازدید مدیران حوزه حمل ونقل شهر مشهد از وضعیت ناوگان برقی شهر کرج نیز گفت: شهر کرج اخیرا چهل دستگاه اتوبوس برقی از یکی از شرکت های داخلی خریداری و همچنین محل شارژ، توفقگاه و پایانه برقی را هم ایجاد کرده است؛ به همین منظور از وضعیت ناوگان برقی این شهر نیز بازدیدی داشتیم.
وی افزود: خرید ناوگان برقی بخشی از برقی سازی ناوگان است. در این زمینه ایجاد زیرساخت های مورد نیاز نیز حائز اهمیت است. در سنوات گذشته چهار محل شارژ برقی در پایانه امام رضا (ع) درست شده بود ولی ایجاد این فضا همه اقدامات زیرساختی نیست، بلکه محل توفقگاه اتوبوس برقی با توجه به اینکه انجام عملیات شارژ حدود سه ساعت زمان می برد و شارژ خودرو باید در زمان توقف خودرو انجام شود، مهم است.
شریعتی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در موضوع برقی سازی ناوگان باید بررسی شود، خطوطی است که شرایط این برقی سازی را دارند؛ از این رو یک قرارداد مطالعاتی داریم تا خطوطی که امکان برق سازی را دارند، بررسی شوند تا براساس این مطالعه ایستگاه ها و خطوطی که امکان خدمات ناوگان برقی در آنها وجود دارد، مشخص شوند. همه مراحل مربوط به خرید ناوگان، ایجاد زیرساخت ها و همچنین مطالعات خطوط به صورت هم زمان در حال پیگیری است.
او درباره قیمت اتوبوس برقی نیز گفت: موضوع قیمت این اتوبوس ها براساس شاخص های مختلفی نظیر ظرفیت باتری اتوبوس متغیر است و رقم نهایی اتوبوس پس از انعقاد قرارداد مشخص می شود؛ همچنین نحوه پرداخت همچون نقدی یا تهاتری بودن خرید نیز یکی دیگر از مشخصات قیمتی به شمار می رود، اما حدودا قیمت اتوبوس برقی ۱۶ میلیارد تومان است.
هزینه شارژ اتوبوس ها و به نوعی قیمت برق نیز مسئله دیگری است که مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد به آن اشاره کرد. شریعتی دراین زمینه گفت: اگر هزینه شارژ این خودرو ها زیاد باشد و دولت نیز حمایتی از آن نداشته باشد، شاید نتوانیم به صورت فراگیر از سامانه اتوبوس برقی در شهر استفاده کنیم. اکنون مسئله ای که در این زمینه مطرح شده این است که قیمت برقی به صورت تجاری حساب می شود؛ اما در حال پیگیری هستیم تا به یک قیمت منطقی برای این موضوع برسیم.
برای تبدیل خودرو های دیزلی به برقی مشوق هایی در قانون هوای پاک گذاشته شده که این مشوق ها نه در حوزه زیرساختی، بلکه در بخش بهره برداری است. در مجموع موضوع برقی سازی ناوگان اتوبو س رانی موضوع تازه ای است و باید به صورت عملیاتی کار شود تا دولت نیز پای کار آن بیاید و بتوانیم موضوع هزینه شارژ و مسائل دیگر را تعیین تکلیف کنیم.»