اسقاط ناوگان فرسوده را در تهران و مشهد پیگیری می کنیم
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کارگروه ملی تصمیم بر آن شد که درباره دو کلان شهر تهران و مشهد بحث اسقاط ناوگان فرسوده که سهم بالایی در انتشار آلاینده ها از طریق منابع حمل و نقل دارند، مطرح بود و مقرر شد اسقاط ناوگان فرسوده به طور جدی پیگیری شود.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کارگروه ملی تصمیم بر آن شد که درباره دو کلان شهر تهران و مشهد بحث اسقاط ناوگان فرسوده که سهم بالایی در انتشار آلاینده ها از طریق منابع حمل و نقل دارند، مطرح بود و مقرر شد اسقاط ناوگان فرسوده به طور جدی پیگیری شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به شرایط جوی حاکم، احتمال دارد حداقل تا یکی دو روز آینده با شرایط ناسالم هوا در برخی کلان شهرها مواجه باشیم، گفت: کارگروه های استانی باید آمادگی کامل را داشته باشند تا در صورت نیاز تشکیل جلسه داده و مصوباتی را برای کنترل اوضاع و بهبود وضعیت به تصویب برسانند.
احمد طاهری سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم درباره آلودگی و وارونگی هوا و همچنین شاخص های اعلامی در چند کلان شهر کشور گفت: وارونگی هوا، یک پدیده طبیعی است و ارتباطی هم با روز و هفته ندارند. در فصل سرد سال، به علت آنکه ارتفاع لایه مرزی کاهش پیدا می کند لذا در روزهای اخیر شاهد پایداری جوی هستیم. وقتی این اتفاق رخ می دهد، سرعت باد به شدت کاهش پیدا می کند که این موضوع منتهی به تجمیع آلاینده ها در کلان ها شهرها می شود.
وقتی این دو اتفاق به طور همزمان رخ بدهد، شاخص کیفیت هوا افت چشمگیری خواهد داشت.وی با اشاره به اینکه پدیده وارونگی هوا باعث شده تا شاخص کیفیت هوا در تهران برای ساعت ۱۴ امروز جمعه به عدد ۱۵۲ برسد؛ گفت: برای استان خراسان رضوی، شاخص ساعت ۱۴ امروز عدد ۱۵۷ را نشان می دهد. برای استان اصفهان هم عدد ۱۴۳ است و این موضوع نشان دهنده گستره جو پایدار در سطح کشور است.
طاهری درباره تلاش های کمیته پایش در جهت کنترل آلودگی و پیگیری های مربوطه گفت: طبق تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک، در شرایط اضطرار باید کارگروه استانی با حضور تمام دستگاه های اجرایی برای پیگیری پیش بینی هایی که هواشناسی در استمرار شرایط جوی هر استان اعلام می کند تشکیل شود تا تصمیمات متناسب با آیین نامه ماده ۳ قانون هوای پاک برای هر استان گرفته شود.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییراقلیم درباره عوامل ایجاد هوای آلوده و نحوه کنترل آن گفت: درباره کلان شهرهای مختلف، با توجه به ماهیت منابع انتشار آلاینده ها، این سهم بندی ها متفاوت است. ما در کلان شهرهایی مانند تهران و مشهد، سهم عمده انتشار را برای ناوگان حمل و نقل قائل هستیم اما برای شهرهایی ماند اصفهان، کرج و اراک بخش عمده ای از انتشار به منابع ثابت نسبت داده می شود. در نتیجه برای هرکدام از آن شهرها باید سیاست های خاص متناسب با ماهیت منابع انتشار اخذ شود.
طاهری با تاکید بر اینکه "ما این موارد را در کارگروه های ملی دنبال می کنیم"، افزود: در هفته گذشته برای شهر اصفهان کارگروه ملی برگزار شد و با توجه به حجم بالایی که صنایع استان در انتشار آلاینده ها دارند مصوباتی اخذ شد.
همچنین برای نیروگاه های اراک و کرج نیز مصوباتی گرفته شد.طاهری درباره کلان شهرهایی مانند تهران و مشهد گفت: در کارگروه ملی تصمیم بر آن شد که درباره دو کلان شهر تهران و مشهد بحث اسقاط ناوگان فرسوده که سهم بالایی در انتشار آلاینده ها از طریق منابع حمل و نقل دارند، مطرح بود و مقرر شد اسقاط ناوگان فرسوده به طور جدی پیگیری شود.
وی افزود: با توجه به شرایط جوی حاکم، احتمال دارد حداقل تا یکی دو روز آینده آن که طور مدل های هواشناسی در دسترس است، ادامه پیدا خواهد کرد. کارگروه های استانی باید آمادگی کامل را داشته باشند تا در صورت نیاز تشکیل جلسه داده و مصوباتی را به تصویب برسانند. در انتها از مردم شریف کشورمان هم خواهش می کنیم در این زمانی که ما با پایداری جوی رو به رو هستیم سعی کنند کمتر در معرض هوای محیط قرار بگیرند.