پرونده "خندقلو" در وزارت راه؛ آیا این گره ترافیکی خراسان شمالی باز می شود؟
زخم کاری رانش زمین بر محور بزرگراهی بجنورد-آشخانه که سال ۹۹ در محدوده روستای خندقلو حادث شد هر از چندگاهی سر باز می کند و این بار صدای وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را درآورده و پیگیر موضوع شده است.
زخم کاری رانش زمین بر محور بزرگراهی بجنورد-آشخانه که سال ۹۹ در محدوده روستای خندقلو حادث شد هر از چندگاهی سر باز می کند و این بار صدای وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را درآورده و پیگیر موضوع شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محور بجنورد- آشخانه در محل دوراهی روستای خندقلو در بهار سال ۹۹ از دامنه پایین دست شروع به رانش و موجب تخریب ۱۰۰ متر از باند جنوبی و ۲۰۰ متر از باند شمالی شد و مرمت جاده به صورت موقت انجام شد.
علت یابی این موضوع در سال ۹۹ با انجام مطالعات رانش و تحلیل پایداری با مهندسان مشاور قرارداد منعقد شد و در بررسی های صورت گرفته علت اصلی بروز مشکلات، وجود خاک های دستی زیر باند شمالی، بالا آمدن آب های زیر زمینی و رانش در اثر تغییر مسیر جریان آب های سطحی و زیر زمینی اعلام شد.
اردیبهشت ماه پارسال نیز عملیات اجرایی این طرح آغاز و در حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ متر مکعب عملیات خاکبرداری در محل انجام شد و اقدامات لازم برای زهکشی باند شمالی به صورت عرضی و طولی انجام و در نهایت پس از حدود ۲ ماه محور باند شمالی تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفت.
مقاوم سازی، مرمت و تثبیت این محور در حال پیگیری است اما این زخم هر از چندگاه سرباز کرده و تردد خودروها را با مشکل و چالش روبه رو می کند، مسوولان می گویند برای تکمیل اقدامات مربوط به ایمن سازی با توجه به مستعد بودن زمین به رانش باید مورد مطالعه قرار گیرد.
این مسیر بزرگراهی محل تردد میلیون ها مسافر و زائر است که در حدفاصل ۲ قطب سیاحتی و زیارتی کشور تردد دارند. با توجه به اهمیت این محور، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخیرا در مکاتبه ای با وزارت راه و شهرسازی، خواستار سرعت دادن به ترمیم محور بزرگراهی بجنورد-آشخانه در محدوده روستای خندقلو شده است.
ورود وزارت جهاد برای بررسی مشکل
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که انجام پایدارسازی در این محور بزرگراهی نیازمند مطالعات جامعی از ساختار زمینی شناختی است و در این زمینه تیمی از پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی برای انجام این مطالعات در استان حضور یافت.
مهدی رشیدی اظهار کرد: اقدامات عمرانی برای پایدارسازی این مسیر انجام شده اما وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که ادامه عملیات عمرانی نیازمند دستیابی به اطلاعات بیشتر زمین شناسی است.
وی افزود: برآورد می شود برای مقاوم سازی و تثبیت جاده تخریبی ناشی از رانش در مسیر بزرگراهی بجنورد-آشخانه در محدوده روستای خندقلو ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شود.
وی اظهار کرد: پس از وقوع رانش در راستای تسریع در بازگشایی، اقدام به مرمت جاده به صورت موقت شد تا پس از بازگشایی اولیه نسبت به بررسی علل رانش اقدام شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی افزود: با توجه به قرارگیری جاده در کنار یک دره نسبتا پهن و نوع خاک، پیشنهاداتی توسط مشاور برای پایدارسازی و تثبیت نشست جاده ارائه و عملیات اجرایی برای رفع مشکل در باند شمالی پروژه با حفر هشت حلقه چاه شروع شد اما به دلیل ریزشی بودن مصالح و بالا بودن آب سطحی مقرر شد عملیات اجرایی خاکبرداری کامل باند شمالی در محل رانش اقدام شود.
مکاتبه وزیر میراث فرهنگی با وزیر راه و شهرسازی
استاندار خراسان شمالی اوایل فروردین ماه جاری در نشست وبیناری ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور که با حضور رییس جمهور و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، ضرورت تکمیل محور بجنورد به گلستان را به عنوان یکی از محور های اصلی تردد زائران و گردشگران کشور مطرح کرد و آن را مطالبه جدی و اصلی ستاد سفر خراسان شمالی از مقامات کشوری خواند.
محمدرضا حسین نژاد، تکمیل محور بجنور به گلستان و رفع مشکل فرونشست جاده در محدوده خندقلو را از مطالبات اصلی استان اعلام کرد و خواهان پیگیری آن از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر شد.
سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز اخیرا ضمن مکاتبه با مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، محور اصلی بجنورد به گلستان را بخشی از کریدور شریانی مشهد_آستارا و یکی از ۱۰ کریدور شریانی اصلی کشور دانست و خواستار تکمیل محور بجنورد به گلستان و رفع مشکل فرونشست جاده ای در محدوده خندقلو شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی نیز با استناد به در خواست استاندار خراسان شمالی در حال پیگیری موضوع است.
با سلام و وقت بخیر، من ساکن آشخانه ام و کارمند بجنوردم و هر روز در این مسیر تردد مي کنم دلیل اصلی برمی گردد به زمانی که جاده جدید میخواستند درست کنند(دهه 80) و طبق صحبت های اکثر راننده های خطی (که تردد هر روزه در مسیر آشخانه به بجنورد دارند) می گویند مردمان روستای خندقلو به پیمانکاران گفتند. قبلآ چشمه بوده پل بزنید وگرنه نشست خواهد کرد ولی متاسفانه کسی توجه نکرده و چندین پیمانکار عوض کردند نتوانستند یک مسیر 100 متری درست کنند.