بازدید سایت : ۵۴۲۹۴

چشم انداز اقتصادی خراسان شمالی در آفریقا

تعمیق همکاری های تجاری با کشورهای آفریقایی از راهبردهای دیپلماسی اقتصادی در سال های اخیر است که خراسان شمالی نیز سعی دارد با انعقاد تفاهم نامه ها و شناسایی بازار هدف از این فرصت اقتصادی برای توسعه استان استفاده کند.

چشم انداز اقتصادی خراسان شمالی در آفریقا
تین نیوز

تعمیق همکاری های تجاری با کشورهای آفریقایی از راهبردهای دیپلماسی اقتصادی در سال های اخیر است که خراسان شمالی نیز سعی دارد با انعقاد تفاهم نامه ها و شناسایی بازار هدف از این فرصت اقتصادی برای توسعه استان استفاده کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، گرچه با شنیدن نام قاره آفریقا، فقر و قحطی و استعمار در ذهن خوانندگان متبادر می شود اما نباید فراموش کرد که این کشورهای در حال توسعه جدای از ظرفیت های سیاسی و فرهنگی، سرزمینی غنی از لحاظ مواد خام و معدنی، استعدادهای بسیار کشاورزی، ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی فراوان، بازار بکر و گسترده و نیروی کار ارزان هستند.

کشورهای در حال توسعه آفریقا با توجه به تجربه استقلال و آزادی از یوغ استعمارگران به آینده اقتصادی درخشانی چشم دوخته اند و این آینده درخشان را در مبادلات تجاری گسترده با جهان می جویند.

کارشناسان نیز بر این باورند که آفریقا چشم اندازهای امیدوارکننده ای برای سرمایه گذاری در اختیار سایر مناطق جهان قرار می دهد به گونه ای که بسیاری از کشورهای غربی، چین و حتی عربستان این روزها سرمایه گذاری های گسترده ای در این مناطق انجام داده اند.

با پیدا شدن بازارهای جدید جهانی، دیپلماسی اقتصادی کشور نیز در سال های اخیر محدود به برخی کشورها نشد به گونه ای که روابط تجاری و تعمیق همکاری های اقتصادی با بسیاری از کشورهای دوست و همسوی دنیا در اولویت قرار گرفت.

این نگاه چندجانبه گرایانه در سفرهای رییس جمهور شهید به کشورهای متعدد و امضای تفاهم نامه های اقتصادی قابل مشاهده است تا جایی که در سال های اخیر شاهد سفر رسمی مقامات عالی به سه کشور قاره آفریقا (کنیا، اوگاندا و زیمبابوه) و امضای تفاهم نامه های اقتصادی بودیم.

پیرو همین نگاه مسوولان اتاق بازرگانی خراسان شمالی، چشم اندازی برای خود تعریف کرده اند و سعی دارند از کانال اتاق مشترک ایران و آفریقا از مزایای این بازار جدید و پرسود بهره مند شوند.

استانی که ظرفیت هایی قابل توجه ای در حوزه های محصولات پتروشیمی، محصولات فولادی، مصالح ساختمانی و بنگاه های کوچک تولیدی دارد و می تواند با شناسایی بازار طرفین موجب گسترش تبادلات تجاری بین ۲ کشور شود.

گرچه در سال های اخیر نیز هیات های تجاری خراسان شمالی به برخی کشورهای همسو همچون روسیه اعزام و تفاهم نامه هایی منعقد شده است اما این این روزها این استان یک میلیون نفری چشم انداز اقتصادی خود را در کشورهای آفریقایی دنبال می کند.

مراودات یک میلیارد دلاری ایران و آفریقا

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا در سفر مردادماه خود به خراسان شمالی گفت: مراودات ایران و آفریقا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است که نسبت به سه سال گذشته بیش از ۲ برابر افزایش را نشان می دهد.

مسعود برهمن روز پنجشنبه در نشست تخصصی فرصت های تجاری کشور آفریقا در خراسان شمالی افزود: مراودات ایران و آفریقا در قبل از دولت سیزدهم ۶۰۰ میلیون دلار بود.

وی ادامه داد: از مجموع کل مراودات تجاری ایران با آفریقا ۳۰۰ میلیون دلار واردات و یک میلیارد دلار صادرات است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا تصریح کرد: آفریقا دارای ۵۵ کشور است که سالانه هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد و تراز صادرات و واردات آن نیز به نسبت برابر است و دارای معادن بسیار غنی از جمله طلا، الماس و سایر موارد است.

وی با بیان اینکه آفریقا یک فرصت بسیار ارزشمند برای برقراری هرچه بیشتر روابط تجاری است گفت: باید تلاش کنیم تا بیشتر از این ظرفیت بهره برداری کنیم چرا که در آفریقا پتانسیل و ظرفیت های فراوان برای فعالیت اقتصادی در بخش های مختلف وجود دارد.

فرآورده های فولادی نیاز آفریقا

وی افزود: فراورده های نفتی، روغنی و فولادی از جمله نیاز های کشورهای آفریقا است و با توجه به معادن غنی در حوزه های مختلف از جمله سنگ آلومینویم، بوکسیت ظرفیت صادرات را دارند که می توانیم در ۲ بخش نیز فعالیت داشته باشیم.

برهمن خاطرنشان کرد:میزان مراوات تجاری ایران با دنیا چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار است که بیشتر با ۱۵ کشور در دنیا انجام می شود که سهم کشورهای همسایه ۳۸ میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه اکنون باید تعداد کشورهای مروادات تجاری از جمله کشورهای همسایه را افزایش دهیم، افزود: در بحث تجارت باید تعداد کشورهای هدف را افزایش دهیم چرا که بعضا در برخی از کشورها چالش هایی ایجاد می شود که در واردات و صادرات ما تاثیرگذار خواهد بود که اکنون آفریقا باید از اهمیت برخوردار باشد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا خاطرنشان کرد: کشورهای آفریقا ظرفیت بسیار بالایی برای فعالیت معدنی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین فراوری در بخش های مختلف کشاورزی دارد که فرصتی برای سرمایه گذاری تاجران ایران است.

وی افزود: تجار کشورهای آفریقا از محصولات پلاستیک جات، فرش های ماشینی, انواع ملامین، لوستر، مبلمان و بدلیجات ایران بسیار استقبال نشان می دهند که این مهم می تواند فرصتی برای برقراری هرچه بیشتر ارتباطات تجاری باشد.

برهمن تصریح کرد: بیشتر کشورهای آفریقا از صنعت محروم هستند که صادرات تکنولوژی نیز می تواند در این کشورها مفید واقع شود.

وی بر کشت فراسرزمینی و ظرفیت انرژی تجدید پذیر آفریقا نیز تاکید کرد و افزود: در زمینه کسب و کارهای کوچک نیز آفریقا دارای ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی است که حتی این فعالیت های رونق اقتصادی نیز دارند.

 

ظرفیت خراسان شمالی برای تجارت با آفریقا

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: سالانه ۲۲ تن نگین زعفران، انواع انگور، پسته، هلو، خشکبار و گیلاس در استان تولید می شود که بخشی از این محصولات به کشورهای مختلف صادر می شود.

عباس کاظمی افزود: همچنین این استان بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و سنگین دارد و یکی از قطب های دامپروری کشور است.

وی تصریح کرد: ظرفیت های خراسان شمالی محدود به کشاورزی نیست بلکه توانمندی های صنعتی خوبی نیز در حوزه های تولید آلومینیوم، آلفا آلومینیوم، منیزیم، محصولات پتروشیمی و فولادی دارد.

کاظمی خاطرنشان کرد: اکنون تلاش می کنیم تا بسترهای لازم را برای مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی را فراهم کنیم چرا که ظرفیت وجود دارد.

امضای تفاهم نامه با اتاق مشترک ایران و آفریقا

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی از امضای تفاهم نامه همکاری در راستای توسعه صادرات با اتاق مشترک ایران و آفریقا خبر داد.

کاظمی افزود: براساس این تفاهم نامه اتاق مشترک ایران و آفریقا، اعضای اتاق استان را در جریان درخواست ها، مناقصه ها، هیات های تجاری اعزامی و همایش های مربوطه به قاره آفریقا خواهند گذاشت.

وی ادامه داد: طرفین موافقت کردند نسبت به برگزاری دوره های آموزشی مشترک، سمینارها، رویدادهای مشترک و جلسات B۲B، خدمات مشاوره در حوزه کسب و کار و استفاده از امکانات و تجهیزات طرفین با یکدیگر همکاری کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به منظور حداکثرسازی اثربخشی در حضور کسب و کارهای ایرانی در مراوده تجاری با آفریقا و در راستای سیاست کلان راهبردی اتاق آفریقا در جهت اولویت گذاری کشورهای آفریقایی برای هر استان مقرر شد طرفین به صورت مشارکتی نسبت به تامین بودجه برای شناسایی شاخص های موثر بر موفقیت استان در هر کشور و رتبه بندی کشورها براساس این شاخص ها به عنوان یک طرح مشترک در کلینیک بازاریابی بین المللی اتاق آفریقا اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین طرفین موافقت کردند ظرف ۲ هفته آینده نسبت به معرفی نمایندگان خود جهت زمانبندی اجرایی موارد فوق، ذکر و اقدام کنند.

کاظمی تاکید کرد: هدف از انعقاد این تفاهم نامه ایجاد میز نمایندگی اتاق مشترک ایران و آفریقا، ارتباط و تعامل در توسعه همکاری های مشترک بازرگانی، علمی و پژوهشی، آموزشی، ترویجی، فرهنگی و خدمات مشاوره ای با استفاده از امکانات و ظرفیت های طرفین در جهت ایجاد توسعه و بهبود محیط کسب و کار است.

خراسان شمالی با داشتن واحدهای بزرگ صنعتی چون پتروشیمی، فولاد و لوله گستر اسفراین و آلومینای جاجرم در رتبه هفدهم استان های برخوردار از واحدهای بزرگ صنعتی قرار دارد و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی کوچک نیز در این استان فعال است که حدود چهار هزار نفر در آن اشتغال دارند.

خراسان شمالی با ۲۶ کشور دنیا مراوده تجاری دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.