بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

جوانتر شدن ناوگان باری بستری برای توسعه خراسان شمالی /گلایه رانندگان از پایین بودن کرایه های حمل بار

وجود ناوگان جوان در حمل و نقل باری خراسان شمالی و فعالیت رانندگان ماهر فرصت و ظرفیت مناسب برای اشتغال زایی و توسعه اقتصادی در بستر حمل و نقل باری این استان به شمار می رود.

جوانتر شدن ناوگان باری بستری برای توسعه خراسان شمالی /گلایه رانندگان از پایین بودن کرایه های حمل بار
تین نیوز |

وجود ناوگان جوان در حمل و نقل باری خراسان شمالی و فعالیت رانندگان ماهر فرصت و ظرفیت مناسب برای اشتغال زایی و توسعه اقتصادی در بستر حمل و نقل باری این استان به شمار می رود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، شمار رانندگان فعال در حمل و نقل باری خراسان شمالی بیش از هشت هزار نفر و تعداد ناوگان باری نیز بیش از هشت هزار دستگاه است که این آمار نشان از اشتغالزایی تعداد زیادی از نیروی انسانی مولد و جوان ماهر در این خطه دارد.

رانندگی با ماشین های سنگین همچون تریلی و کامیون بخش اعظمی از مشاغل شهروندان گرمه ای در خراسان شمالی را تشکیل داده و به همین علت این شهر به شهر کامیون داران در کشور معروف شده است و اینک بیش از یک هزار کامیون در به قطب کامیون داران استان وجود دارد.

کامیون داران استان که سالهاست دغدغه جوانتر شدن ناوگان باری را به یدک می کشند این مهم امسال محقق و عمر ناوگان باری استان پنج سال جوانتر از میانگین کشوری شد و این خود بستری برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل بار در این استان را فراهم کرد.

سالانه حدود ۲ میلیون تن بار در استان به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی جابجا که البته بخشی از بار نیز به صورت غیرمجاز و بدون بارنامه انجام می شود.

جوان شدن پنج درصدی ناوگان باری

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در این خصوص گفت: میانگین عمر انواع کامیون های استان در هفت ماهه امسال ۱۴.۹ سال است که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال پنج درصد کاهش دارد و بر این اساس این ناوگان جوان تر شد.

وی اظهار کرد: ناوگان باری کشور به طور میانگین ۱۸.۸ سال سن دارد که بر این اساس کامیون های این استان چهار سال جوانتر از کشوری است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: واردات کامیون زیر پنج سال سن در چند سال اخیر و نیز ورود ناوگان نو به چرخه ناوگان باری سبب شد تا عمر این خودروها جوانتر شود.

تخلف حمل بار بدون بارنامه

سبحانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تخلف فرار بار در استان گفت: متاسفانه برخی از بارهای این استان بدون بارنامه جابجا می شود که البته این تخلف است و آمار دقیق از میزان آن در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جابجایی بار بدون بارنامه، آسیب های زیادی به استان وارد می کند اظهار کرد: جابجایی غیرمجاز بار سبب می شود تا اطلاع درستی از میزان بار تولید و حمل شده در دست نباشد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی جابجایی بار قاچاق، حمل اضافه تناژ و حمل و جابجایی محموله های غیر قانونی را از علت های خودداری رانندگان از دریافت بارنامه عنوان کرد.

افزایش ۶ درصدی جابجایی بار

وی افزود: نیمه نخست امسال یک میلیون و ۸۶۶ هزار و ۶۹۹ تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل عمومی این استان جابجا شد، این میزان بار در قالب ۱۲۷ هزار و ۸۲۲ سفر از مبادی شهرستان های استان به سایر نقاط حمل شد.

به گفته معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی محصولات تولیدی شرکت پتروشیمی، سیمان و محصولات کشاورزی بیشترین کالاهای جابجا شده را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه شمار رانندگان فعال در حمل ونقل کالای استان بیش از هشت هزار نفر و شمار ناوگان باری در حمل و نقل عمومی این استان نیز بیش از هشت هزار دستگاه است خاطرنشان کرد: وجود رانندگان نشان از اشتغالزایی تعداد زیادی از نیروی انسانی مولد و جوان ماهر در استان است و البته ناوگان باری استان نیز ناوگان جوانی است.

سبحانی گفت: میزان جابجایی کالا با ناوگان حمل و نقل جاده ای استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش یافته است و برای حمل این مقدار کالا بیش از ۱۲۷ هزار و ۸۰۰ بارنامه صادر شد که شمار بارنامه ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش دارد.

وی خاطرنشان کرد: سیمان ۴۴ درصد، کود اوره ۱۱ درصد، بنزین پنج درصد و پودر آلومینیوم چهار درصد از کالاهای جابجا شده توسط ناوگان حمل و نقل جاده ای استان را در این مدت به خود اختصاص داده است.

افزایش میزان صدور برگه معاینه فنی ناوگان سنگین

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی از صدور ۱۰ هزار و ۹۰۳ برگه معاینه فنی ناوگان سنگین در استان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: صدور برکه معاینه فنی نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴.۵ درصد افزایش دارد.

وی افزود: هشت هزار و ۳۲۵ دستگاه ناوگان سنگین و نیمه سنگین در مرحله اول موفق به قبولی در مراکز معاینه فنی و دریافت برگه معاینه فنی شدند و ۲ هزار و ۵۷۸ دستگاه ناوگان سنگین و نیمه سنگین نیز پس از اصلاح نقص، برگه معاینه فنی دریافت کردند.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی، ۲ هزار و ۷۱۵ دستگاه ناوگان سنگین و نیمه سنگین در آزمون های مراکز معاینه فنی به دلیل وجود نواقص یا اشکالات فنی رد شد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: چهار مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین در استان فعال است که در شهرهای بجنورد، شیروان، گرمه و اسفراین راه اندازی شده است.

گلایه رانندگان از پایین بودن کرایه های حمل بار

سبحانی اظهار کرد: میزان کرایه های حمل و نقل بار از مشکلات رانندگان است در این راستا بهار سال جاری نرخ کرایه حمل و نقل کالا ۳۰ درصد افزایش داشت که میزان کرایه حمل و نقل بیش از درصد اعلام شده و بر اساس عرضه و تقاضا توافقی است.

وی افزود: بعضا پرداخت نشدن کرایه های حمل بار توسط صاحبان کالا نیز سبب نگرانی رانندگان شده است و پیگیری ها به منظور دریافت کرایه با توجه به اسناد حمل ارایه شده توسط رانندگان انجام می شود

وی گفت: همواره به رانندگان توصیه شده است در هنگام جابجایی هر نوع کالا با ناوگان خود توافق خود را با صاحبان کالا در مورد نحوه پرداخت کرایه روشن کرده و در صورت عدم توافق و یا هرگونه ابهام از جابجایی بار خودداری کنند.

سبحانی خاطرنشان کرد: راه اندازی سامانه های نوبت دهی بار این امکان را فراهم کرده که رانندگان از طریق گوشی همراه خود بار و مقصد مورد نظر خود را از قبل انتخاب کنند تا در مسیر برگشت از خالی ترددکردن که باعث ضرر آنها است خودداری شود.

وی افزود: یک سرخالی بودن ناوگان باری یکی از مشکلات جدی رانندگان این ناوگان است که هزینه های زیادی را بر کشور تحمیل می کند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی تصریح کرد: راننده هزینه های سوخت و استهلاک را متحمل می شود در حالی که در بازگشت درآمدی نداشته است.

سبحانی با بیان اینکه برای حل این مشکل در سطح کشور طرحی در دست اجرا است گفت: قرار است با راه اندازی سامانه درگاه الکترونیکی بار از مشکلات یک سرخالی بودن ناوگان باری کاسته شود.

وی گفت: در این سامانه برای تامین بار رانندگان باری برنامه ریزی می شود تا در فرایندی، پس از تخلیه بار در مقصد، بار مورد نیاز برای سایر مقاصد نیز برای راننده نیز مشخص تا هنگام رسیدن رانندگان به مقصد برای مسیردیگر بار را انتخاب کنند و بار برگشت تامین شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی تصریح کرد: البته این سامانه قرار است با اولویت در شهرهای بزرگ تر ایجاد و راه اندازی شود.

۳۲ شرکت حمل و نقل کالا با هشت هزار و ۷۱۱ راننده و هشت هزار و ۶۵۷ دستگاه ناوگان باری در استان فعالیت می کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.