امکان سنجی از رده خارج کردن خودروهای پرتیراژ قدیمی
پیروزبخت پیشبینی کرد ممکن است برخی خودروها نتوانند از عهده ۸۳ مورد استاندارد یاد شده تا ابتدای زمستان سال آینده بر آیند و به ناچار از خط تولید خارج میشوند.
پیروزبخت پیشبینی کرد ممکن است برخی خودروها نتوانند از عهده ۸۳ مورد استاندارد یاد شده تا ابتدای زمستان سال آینده بر آیند و به ناچار از خط تولید خارج میشوند.
به گزارش اخبار خودرو، یکی از مهمترین موضوعاتی که چند وقت اخیر در صنعت خودروی کشور مطرح بوده، موضوع از مدار تولید خارج کردن خودروهایی است که سالهاست تولید میشوند و در حال حاضر جایگرینی نیز برای آنها وجود ندارد، در حالی که خودروهای یادشده مدتهاست در ردهبندی کیفی خودروهای تولید داخل، کمترین ستاره کیفی را دریافت میکنند.
حال در این زمینه نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در این زمینه میگوید: «شورای سیاستگذاری خودرو، برنامه کنترل کیفیت و بازرسی را تصویب کرده است که بر اساس آن از ابتدای امسال از ۵۲ استاندارد آغاز و به ۸۳ استاندارد در سال آینده ختم میشود.
به گفته این مقام سازمان استاندارد، تا ابتدای دیماه سال آینده هر خودرویی که نتواند ۸۳ استاندارد یادشده را پشت سر بگذارد، با توقف تولید مواجه میشود.
وی یادآوری کرد: «برنامه ابتدایی سازمان ملی استاندارد، اجباری شدن ۵۲ استاندارد بود که البته با تجدیدنظر انجامشده حالت سختگیرانهتری یافته است و این ۵۲ استاندارد باید تا پایان امسال پیاده شوند».
پیروزبخت ادامه داد: «تا ابتدای دیماه سال آینده خودروها مشمول ۸۳ مورد استاندارد میشوند و پس از آن معلوم خواهد شد باید با چه خودرویی خداحافظی کنیم.»
وی ادامه داد: «تقریبا همه خودروسازان کشور قادر به پشت سر گذاشتن ۵۳ استاندارد فاز نخست هستند اما برای فاز دوم فرصت دارند اصلاحات لازم را در پلتفرمها، طراحیها و حتی قطعات مورد استفاده اعمال کنند.»
پیروزبخت پیشبینی کرد ممکن است برخی خودروها نتوانند از عهده ۸۳ مورد استاندارد یاد شده تا ابتدای زمستان سال آینده بر آیند و به ناچار از خط تولید خارج میشوند.
بر اساس این گزارش، برخی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر از رده خارج کردن خودروهای پرتیراژ تاکید کردهاند اما در پاسخ به این اظهارات باید با واقعیات نیز روبهرو شد و به چهار نکته مهم توجه کرد، نخست زمانیکه این خودروها از رده خارج میشوند، باید برای آنها جایگزینی در همان بازه قیمتی در نظر گرفته شود، در حالی که تاکنون دو خودروساز بزرگ کشور، ایرانخودرو و سایپا نتوانستهاند در بازه قیمتی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان خودروی جایگزین ارائه دهند، در همین زمینه بحث تولید کوئیک توسط سایپا مطرح است و این خودروساز محصول جدید خود را نیز رونمایی کرده اما بازه قیمتی ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان برای آن تخمین زده میشود. ایرانخودرو نیز هنوز برنامهای برای ورود به بازه قیمتی زیر ۳۰ میلیون تومان ارائه نکرده است، بالطبع از رده خارج کردن این خودروها باید با فکر و کار کارشناسی همراه باشد.
دوم اینکه مشتریان خودروهای پرتیراژ عموما افرادی با سطح درآمد متوسط و از قشر کارمند هستند که توانایی مانور مالی زیادی برای خرید خودرو ندارند و طبعا با حذف گزینههای ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان، قطعا را با مشکل جدی برای خرید خودرو مواجه خواهد کرد.
سومین مورد مربوط به حجم بالای تولید این نوع خودروها در کشور است که حذف آنها با جایگزین مناسب مشکل به نظر میرسد و قطعا اگر چنین امری رخ دهد، میزان تولید خودرو در کشور با افت فاحشی روبهرو میشود و خودروسازان نیز با مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش، خطر تعدیل نیرو و همچنین تعطیل شدن برخی خطوط تولید خود مواجه خواهند شد.
نکته چهارم حضور پررنگ چینیها در بازار خودروی کشور است. بهدلیل پایین بودن هزینه تولید خودرو در چین، فارغ از خودروهای چینی که در حالحاضر در بازه قیمتی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در بازار ایران حضور دارند، خودروهایی وارد کشور خواهند کرد و این بازه قیمتی را که اتفاقا برای خودروسازان داخلی بسیار پرسود محسوب میشود، مانند برخی دیگر از بازههای قیمتی به چینیها واگذار میکنند. در چنین وضعیتی قطعا صنعت خودروی کشور با مشکلات بسیار حادی روبهرو خواهد شد و این امر عواقبت بسیار جبرانناپذیری خواهد داشت.
در جمعبندی این موضوع میتوان گفت تا زمانیکه صنعت خودروی کشور نتواند به یک محصول جایگزین در بازه قیمتی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان دست پیدا کند، حذف خودروهای تولیدی در این رده قیمتی از خطوط خودروسازان داخلی میتواند تبعاتی هم برای مشتریان خودروهای داخلی و هم برای خود خودروسازان وطنی در پی داشته باشد.