پایان عصر موتورهای درون سوز
کونومیست با اشاره به استفادههای خوبی که تاکنون از موتورهای درونسوز دارای سوخت فسیلی شده، اعلام کرد دوران این دستگاهها که روزی جهان ما را دستخوش تغییر کردند، بهسر رسیده است.
نشریه اکونومیست سرمقاله این هفته خود را به یک موضوع خودرویی اختصاص داده است. در این سرمقاله، اکونومیست با اشاره به استفاده های خوبی که تاکنون از موتورهای درون سوز دارای سوخت فسیلی شده، اعلام کرد دوران این دستگاه ها که روزی جهان ما را دستخوش تغییر کردند، به سر رسیده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یک نشریه فرانسوی به نام «لو پتیت» در دسامبر سال 1893 نوشته بود: «خلاقیت بشر هنوز نتوانسته است فرآیند مکانیکی را بیابد که به عنوان نیروی محرکه وسائل نقلیه جایگزین اسب ها شود.» به همین مناسبت یک مسابقه اتومبیلرانی در پاریس ترتیب داده شد و داوطلبان در آن از خودروهایی استفاده کردند که نیروی محرکه موتور آنها با بخار، بنزین، برق، هوای فشرده یا حتی آب تامین می شد.
برنده بی چون و چرای این مسابقه موتور درون سوز یا همان موتور احتراقی بنزینی بود. حالا اما به نظر می رسد طی یک قرن آینده شاهد تغییر این صنعت و دگرگونی جهان خواهیم بود. روزهای عمر موتورهای درون سوز به شماره افتاده و در عوض شاهد رشد سریع فناوری باتری ها و موتورهای برقی هستیم. در سال 1894 حتی یک خودروی برقی هم ساخته نشد، یکی از دلایل این بود که در طول مسیر به فواصل حدود 30 کیلومتر، به ایستگاه های تعویض باتری نیاز بود. خودروهای برقی امروز اما به مدد باتری های لیتیوم-یونی خود عملکرد بسیار بهتری دارند. خودروی چوی بولت، توان طی مسافت 383 کیلومتر را دارد. طرفداران تسلا به تازگی خودروی مدل اس این شرکت را با تنها یک بار شارژ تا بیش از 1000 کیلومتر راندند. بانک یو بی اس اعلام کرده است که هزینه مالکیت یک خودروی برقی تا سال آینده با هزینه مالکیت خودروی بنزینی برابری خواهد کرد، البته به بهای زیان خودروسازان. این بانک با خوش بینی پیش بینی کرده است که تا سال 2025 خودروهای برقی 14 درصد از فروش خودروی جهان را به خود اختصاص خواهند داد.
این یعنی یک درصد بیشتر از امروز. سایر پیش بینی ها هم هرچند ملایم تر، اما روندی فزاینده را نشان می دهند چون باتری ها در حال ارزانتر و بهتر شدن هستند. هزینه هر کیلووات ساعت توان این موتورها از 1000 دلار در سال 2010 امروز به تنها 130 تا 200 دلار رسیده است. قوانین کشورها هم در حال سخت تر شدن هستند. در ماه گذشته بریتانیا به فهرست طولانی کشورهایی پیوست که قصد دارند فقط از خودروهای برقی استفاده کنند و اعلام کرد که آلایندگی همه خودروهای این کشور تا سال 2050 باید به صفر برسد. البته به نظر نمی رسد که گذار از سوخت فسیلی و پیستون به سمت باتری و موتور الکتریکی تا آن زمان طول بکشد. صدای واپسین نفس های موتورهای دیزلی درون سوز هم اکنون هم در سراسر جهان به گوش می رسد و بسیاری از تبعات این رویداد، خوشایند خواهند بود. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است بزرگ ترین خطر زیست محیطی آلاینده های هوا هستند که سالانه در جهان جان 3 میلیون و 700 هزار نفر را می گیرد. در این بین نقش خاورمیانه که تولیدکننده عمده سوخت فسیلی است اهمیت بسزایی دارد. اکونومیست در نهایت پیش بینی می کند که خودروهای برقی خودران در قرن 21 به طرز عمیق و غیرمنتظره ای جهان ما را دگرگون می کنند.