◄ دلیل کیفیت پایین خودروها از دیدگاه مدیرعامل سابق ایرانخودرو
هنگامی که از کیفیت صحبت میشود، بدین معنی است که باید قطعات خودروهای داخلی باکیفیت باشد تا بهخوبی روی هم سوار و خودروی باکیفیتی تولید و محصول نهایی ازنظر کیفی تأیید شود؛ اما در صورتی که قطعهساز دانش فنی کافی نداشته باشد و هنگام تولید قطعه از ماشینآلات بهروز و مناسبی استفاده نکند، کیفیت قطعه تولیدشده نیز مناسب نخواهد بود
مدیرعامل اسبق ایرانخودرو معتقد است که مشکل کیفیت پایین خودروهای داخلی دلایل زیادی دارد که یکی از آنها کمبود دانش فنی نزد قطعه سازان است.
به گزارش شبکه خبری تحلیلی تیننیوز به نقل از هفتهنامه حملونقل، داود میرخانی رشتی، مدیرعامل ایرانخودرو در دهه 60، با رد اینکه «خودروسازان در مراحل تولید خود کمفروشی میکنند» میگوید: «هنگامی که از کیفیت صحبت میشود، بدین معنی است که باید قطعات خودروهای داخلی باکیفیت باشد تا بهخوبی روی هم سوار و خودروی باکیفیتی تولید و محصول نهایی ازنظر کیفی تأیید شود؛ اما در صورتی که قطعهساز دانش فنی کافی نداشته باشد و هنگام تولید قطعه از ماشینآلات بهروز و مناسبی استفاده نکند، کیفیت قطعه تولیدشده نیز مناسب نخواهد بود و خودروی متشکل از این قطعات، کیفیت مناسب را نخواهد داشت؛ بنابراین، نمیتوان گفت خودروسازان کمفروشی میکنند.»
به گفته وی «وقتی از ماشینآلات کهنه و قدیمی استفاده میشود، هم هزینه تولید بالا میرود و هم کیفیت پایین میآید و همین امر دلیل افزایش قیمت و کاهش کیفیت میشود.»
میرخانی رشتی میافزاید: «تا زمانی که از فناوری و ماشینآلات قدیمی استفاده شود، خودروسازی نیز باکیفیت مطلوب همراه نخواهد بود. با اشاره به اینکه این موضوع بارها در تولید قطعات خودرو اتفاق افتاده است، باید گفت حدود ۹۰ درصد ماشینآلات قطعهسازان کهنه و قدیمی است.»
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان میکند: «وقتی دانش فنی کافی تولید قطعه در اختیار قطعهسازان نیست، از اینرو باعث افزایش قیمت تمامشده قطعه و در نهایت کاهش کیفیت خودرو میشود و مجموعهای از قطعات بیکیفیت، یک خودروی بیکیفیت را میسازد.»
مشروح گفتوگوی میرخانی رشتی با هفتهنامه حملونقل را اینجا بخوانید.