دو مسیر کاهشی فشارهای هزینهای خودروسازان
در شرایطی که خودروسازان با چالش نقدیندگی تولید محصولات خود دست و پنجه نرم میکنند باید در راستای افزایش استانداردها و به روز کردن محصولات خود نیز گام بردارند؛ براین اساس یک پرسش جدی مطرح است اینکه چه مسیرهایی پیش روی تولیدکنندگان داخلی برای بازدهی سرمایههایشان وجود دارد.
در شرایطی که خودروسازان با چالش نقدیندگی تولید محصولات خود دست و پنجه نرم می کنند باید در راستای افزایش استانداردها و به روز کردن محصولات خود نیز گام بردارند؛ براین اساس یک پرسش جدی مطرح است اینکه چه مسیرهایی پیش روی تولیدکنندگان داخلی برای بازدهی سرمایه هایشان وجود دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرخودرو، این روزها فشارهای هزینه ای ناشی از ارتقای تولیدات از یک سو و توسعه خطوط تولید از سوی دیگر بر کمر خودروسازان داخلی سنگینی می کند. هر چند خودروسازان در همکاری مشترک با خودروسازان خارجی قصد دارند بخشی از عقب ماندگی سرمایه ای و توسعه ای خود را جبران کنند اما افزایش تولید خودروهای کنونی نیز فشار جدی بر بدنه شرکت ها وارد می کند. این موضوع در حالی است که خودروسازان حجم بالای بدهی به بانک ها و قطعه سازان را در پرونده خود دارند. در این شرایط بحث ارتقای استانداردهای خودرویی و خروج برخی از خودروهای تاریخ مصرف گذشته نیز مطرح است که به عقیده بسیاری از کارشناسان مجموع این موارد فشار هزینه ای جدی را بر شرکت های خودروساز وارد می کند؛ در چنین شرایطی این موضوع مطرح می شود که خودروسازان در چه مسیری باید حرکت کنند که بتوانند ضمن تحقق اهداف خود در خصوص تکمیل ظرفیت خطوط تولید بتوانند امور توسعه ای خود را نیز دنبال کنند. کارشناسان در پاسخ به این موضوع براساس تجربه خودروسازان جهانی به دو مسیر اشاره می کنند که ضمن کاهش هزینه خودروسازان موجب می شود آنها عملکرد بهتری در تولید و عرضه خودرو داشته باشند؛ این مسیرها شامل ادغام و یکپارچگی و بهره بردن از پلت فرم مشترک است.
به باور کارشناسان، بسیاری از خودروسازان جهانی به منظور کاهش فشارهای هزینه ای مسیر ادغام و یکپارچگی را دنبال کردند؛ انتخاب این مسیر از آن رو حائز اهمیت است که امروز رقابت در بازارهای جهانی به حدی گسترش یافته است که تنها با تکیه بر کارایی درونی نمی توان در مسیر موفقی قرار گرفت. از آنجا که بنگاه به تنهایی نمی تواند دوام و رشد خود در عرصه داخلی و جهانی را تضمین کند بنابراین بنگاه ها باید از جنبه های مشترک قابل بهره برداری یکدیگر استفاده کنند و با هم افزایی جمعی خود را در مقابل تهدیدهای موجود در محیط رقابتی توانا کنند؛ براین اساس، ادغام شرکت ها به دلیل فراهم کردن زمینه ای برای استفاده بهتر از امکانات موجود نظیر دانش و مهارتهای مدیریتی ، امکان تحقیق و توسعه بیشتر، استفاده کامل تر از ظرفیت های تولیدی موجود ، کاهش رقابت داخلی و بالا رفتن توان مقابله با کالاهای وارداتی ، صرفه جویی در هزینه حمل و نقل و تبلیغات و هزینه های سربار ، حذف واسطه ها وکاهش قیمت تمام شده را به دنبال دارد. بنابراین ادغام و یکپارچگی با حذف رقابت و به واسطه ترکیب فرآیند تولید، بخش عمده نیاز به سرمایه صنعت خودرو را مرتفع می کند.
مسیر دیگری که کارشناسان از آن به عنوان راهی برای حل بحران سرمایه در شرکت های خودروساز نام می برند؛ اشتراک در پلت فرم و تولیدات است. ساخت و تولید پلت فرم در شرکت های خودروساز دنیا بسیار پرهزینه است؛ به طوری که تولیدکنندگان مطرح جهانی در مواقعی ترجیح می دهند با سرمایه گذاری مشترک نسبت به این امر اقدام کنند، از آنجا که صنعت خودرو ایران چندین سال است که با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کند و از سوی دیگر با افت تقاضا در وضعیت دشواری قرار دارد بنابراین باید از این مسیر به کاهش هزینه های خود بپردازد. چرا که وقتی هدف بهبود کارایی مخارج سرمایه ای است، بهترین قسمت برای شروع، پلت فرم و اجزای انتقال قدرت در خودرو است. در حال حاضر هریک از خودروسازان طراحی منحصر به فرد خود را برای موتور، گیربکس و قطعات مرتبط دارند. این امر باعث ایجاد تولیدات مشابه در صنعت خودرو شده است. از آنجا که چنین موضوعی موجب اتلاف منابع می شود بنابراین باید از این مسیر بهره برد.
با توجه به اینکه ساخت پلت فرم حدود یک ونیم میلیارد دلار هزینه نیاز دارد و صنعت خودرو ایران توان مالی لازم برای طراحی و ساخت آن را ندارد، بنابراین درصورتی که صنعت خودرو قصد دارد توسعه یابد باید براساس مزیت های رقابتی خود عمل کند. از آنجا که تولید پلت فرم هزینه بر و زمان بر است در شرایط کنونی برای صنعت خودرو این موضوع صرفه اقتصادی ندارد. اگر خودروسازان تلاش دارند براساس ذائقه بازار به طراحی پلت فرم بپردازند، باید بتوانند به سرعت پلت فرم های جدیدی را طراحی کنند و بر این اساس خودروهای به روزی را به مشتریان ارائه دهند که این موضوع در شرایط کنونی از توان مالی و تولیدی خودروسازان کشور خارج است. برهمین اساس کارشناسان تاکید دارند که مسیر پلت فرم مشترک در ایران به صورت جدی دنبال شود.