8 خودروی جوانپسند بازار
بازار خودروی کشور ما به دلیل بسیاری از محدودیتهای حاکم، اعم از تعرفههای گمرکی، ممنوعیت واردات محصولات بسیاری از برندهای مطرح جهانی و نرخ ارز، آنقدرها که باید و شاید، پرتنوع و وسیع نیست و واردکنندگان و تولیدکنندگان اصولا یک نظام ثابت را برای عرضه خودرو به کشور پیش میگیرند. به این ترتیب میتوان گفت، خودروهای خانوادگی اعم از سدانهای سایز متوسط و انواع شاسیبلندهای کوچک و متوسط، سهم عمده بازار را از آن خود کردهاند.
اگر دنبال خودرویی برای قشر جوان باشید، در بازار خودروهای زیر 50 میلیون تومان، تقریبا هیچ محصول صفر کیلومتری وجود ندارد و به بن بست خواهید خورد، اما با گذر بودجه از مرز 50 میلیون تومان، بتدریج گزینههایی وسوسهانگیز برای این قشر به چشم خواهند خورد که البته عمده نمونههای صفر کیلومتر، قیمتی فراتر از 100 میلیون تومان دارند. در این مطلب به بررسی خودروهای جوانپسند و خوشقیمت بازار خواهیم پرداخت که از میان گزینههای صفرکیلومتر و دستدوم انتخاب شدهاند و با بودجهای در حدود 100 میلیون تومان میتوان صاحبشان شد.
1. هیوندای کوپه
اواخر دهه 80 شمسی که واردات خودرو برای نوبتی دیگر اوج گرفته بود و محصولات متنوعتری از برندهای خارجی به بازار کشورمان راه مییافتند، هیوندای کوپه خودروی وسوسهانگیزی برای جوانان بود؛ گزینهای دوستداشتنی و خواستنی برای جوانان که نسخه فیسلیفت هیوندای تیبرون کوپه به شمار میرفت و در بازار ایران و چند کشور دیگر با عنوان هیوندای کوپه شناخته میشد؛ خودرویی اسپرت با موتور و محور متحرک واقع در جلو که از پیشرانه V6 با حجم 2/7 لیتر و 173 اسب بخار بهره میبرد.
این خودرو با جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک به بازار کشورمان عرضه شده و از امکانات تودوزی چرم، آینههای جانبی برقی همراه با گرمکن، سانروف، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، تنظیم دستی صندلیهای جلو، سیستم صوتی با شش بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک، ایموبلایزر و دزدگیر و چهار ایربگ برخوردار است. این محصول در سالهای 1386 و 1387/ 2007 و 2008 وارد بازار ایران شد و نمونههای تمیز و مرتب آن از حدود 50 تا 65 میلیون تومان قیمتگذاری میشود.
2. هیوندای جنسیس کوپه
پس از پایان تولید هیوندای کوپه در خط تولید این خودروساز کرهای، جنسیس کوپه جایگزین آن شد. محصول جدید برخلاف آنچه پیشتر به بازار جهانی عرضه میشد، از سیستم انتقال قدرت متفاوت و محور فعال عقب بهره میبرد. به همین خاطر، کاراکتر اسپرتتر و پرجنب و جوشتری داشت. همچنین این خودرو با پیشرانه 6 سیلندر V شکل 3/8 لیتری قدرتمند 306 اسب بخاری به بازار کشورمان راه پیدا کرد که با وجود جعبه دنده شش سرعته طراحی شده توسط شرکت ZF آلمان، عملکرد قابل توجهی داشت.
این خودرو از سال 1389 تا 1392/ 2010 تا 2013 به بازار ایران عرضه شد که البته در سال 1392/ 2013 دستخوش تغییراتی در بخش ظاهر و جعبه دنده اتوماتیکش شده بود، اما نمونههایی که میتوان با نرخ کمتر از 100میلیون تومان خریداری کرد، اصولا مربوط به مدل سال 2010 و با کارکردی بیش از 100هزار کیلومتر است. با توجه به این که بسیاری از مالکان جوان این خودرو، تا حد بسیار زیادی به پیشرانه پرتوان جنسیس کوپه فشار وارد کردهاند، بیشتر آنها در کارکردهای بالا دچار استهلاک بیش از اندازه و مشکلات فنی میشوند و به همین علت پیشنهاد میشود، هنگام خرید این خودرو، زیر و روی آن را تحت نظر یک کارشناس زبده بررسی کنید.
3. سانگ یانگ کوراندو
تب آفرود و شاسیبلند سواری اصولا در بسیاری از جوانان وجود دارد و به همین علت در این بخش قصد داریم یک خودروی شاسی بلند بسیار مناسب برای سفرهای خارج از جاده به شما معرفی کنیم. هرچند کوراندوی وارد شده در اوسط دهه 80 شمسی، بازار دست دوم چندان مناسب و پر رونقی ندارد و بسیاری از خریداران از برخی مسائل مثل کمبود قطعات یدکی و تعمیرکاران این خودرو نالان هستند، اما عملکرد این خودرو در مسیرهای غیرآسفالت و خارج جادهای بسیار جالب و دوستداشتنی است.
کوراندو با دو پیشرانه چهار سیلندر 2/3 لیتری و شش سیلندر 3/2 لیتری به خیابانهای ایران عرضه شد که هر دو پیشرانه در شرکت مرسدسبنز آلمان طراحی شده و مخصوصا نمونه شش سیلندر آن، توانایی خوبی برای راضی نگه داشتن خریدار جوانش دارد. البته این خودرو با توجه به این که چندان به روز نیست و فناوری بالایی ندارد، امکانات چندان زیادی به شما ارائه نمیکند، اما ظاهر عجیب و مردانه آن (که البته از دید بسیاری از افراد حتی زشت تعبیر میشود) میتواند جذابیت بصری خوبی برای شما به همراه داشته باشد. نمونههای با حجم موتور 2300 سیسی این خودرو، حدود 45 تا 60 میلیون تومان قیمت دارند. در صورتی که برچسب قیمتی کوراندو با حجم موتور 3200 سیسی بین 55 تا 65 میلیون تومان متفاوت است.
4. کیا سراتو کوپه
یکی دیگر از خودروهای کوپه قابل خریداری در بازار کمتر از 100 میلیون تومان این روزهای کشور، کیا سراتوی کوپه نسل پیشین است که نسخه دو درِ همان سراتویی است که روی خط تولید سایپا قرار دارد. این خودرو که با عنوان کیا فورته اواخر سال 1387/ 2008 به بازار جهانی معرفی و از 1388/ 2009 به خیابانهای کشورهای مختلف دنیا عرضه شد، سال 1389/ 2010 به بازار کشورمان راه یافت. سراتوی کوپه موجود در ایران از پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری با بیشینه توان 156 اسب بخار و حداکثر گشتاور 194 نیوتنمتر بهره میبرد و با توجه به بهرهگیری از جعبه دنده شش سرعته خودکار قادر به ثبت رکورد صفرتاصد 9 ثانیهای خواهد بود.
این خودروی کوپه دیفرانسیل جلو که از نظر فنی عملکرد بهینهای دارد و مصرف سوخت خوبی به شما ارائه میکند، استهلاک چندان بالایی ندارد و جیب شما را برای هزینههای جانبی خالی نمیکند، اما اگر دنبال خودرویی هستید که لوازم ظاهری آن فراوان باشد، سراتو کوپه گزینه خوبی برای شما نیست، هرچند به لطف تولید نمونه سدان این خودرو از سوی سایپا، آن هم با پیشرانه و گیربکس مشابه، قیمت و فراوانی قطعات یدکی فنی این خودرو در شرایط خوبی به سر میبرد. در حال حاضر قیمت یک دستگاه سراتوی کوپه از حدود 65 میلیون تومان برای مدل 2010 شروع شده و تا حوالی 100 میلیون تومان برای مدل 2013 میرسد.
5. آلفارومئو میتو
شرکت خودروساز ایتالیایی آلفارومئو در بسیاری از مناطق دنیا با خودروهای اسپرت و جوانپسندش شناخته میشود، اما با وجود محدودیت حاکم بر بازار کشور، سه مدل از این خودروساز را در خیابانهای ایران داریم که به ترتیب میتو، جولیتا و چهارسی از ارزانترین تا گرانترین محصولات این برند در کشورمان هستند. میتو که یک هاچبک سایز کوچک اسپرت محسوب میشود، خودرویی است که از سال 1391/ 2012 به بازار کشورمان راه پیدا کرد. این محصول از پیشرانه چهار سیلندر 1/4 لیتری توربو با بیشینه توان 135 اسب بخار و حداکثر گشتاور 206 نیوتن متر بهره میبرد و با وجود جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک قادر به ثبت رکورد صفرتاصد 8/2 ثانیهای خواهد بود.
فرمانپذیری و پایداری بالای این خودرو بویژه در جادههای پرفراز و نشیب و پر پیچ و خم، لذت رانندگی بسیار خوبی به شما ارائه میکند و همچنین شتابگیری بسیار خوب این ایتالیایی 1/1 تنی، شما را به وجد میآورد. توجه داشته باشید، میتو قطعات یدکی گران و سرویسهای دورهای و جاری پرهزینهای دارد و خصوصا اگر در شهرستان زندگی میکنید، موضوع کمبود قطعات یدکی برای شما دردسرساز خواهد بود. توجه داشته باشید، هرچند با بودجه کمتر از 100 میلیون تومان میتوان یک میتوی کم کارکرد دست دوم خرید اما هزینههای جاری این خودرو به هیچ وجه شبیه یک خودروی 100 میلیون تومانی نیست.
6. مزدا3 اتاق قدیم
هرچند نسل دوم این خودرو از سال 1389 جایگزین مزدا3 نسل اول شد، به زعم بسیاری از خریداران و با توجه به تجارب میدانی، مزدا3 قدیمی اسپرتتر و جوانپسندتر از نسل دومش است. این خودرو که برای نخستین بار در سال 1386 روی خط تولید بهمنخودرو قرار گرفت و در این گروه خودروسازی مونتاژ شد، با توجه به قیمت بسیار مناسب و بهرهگیری از پیشرانه پرتوان 2/0 لیتری و از همه مهمتر زیربندی بسیار مناسبش برای به چالش کشیدن جادههای کوهستانی، خودرویی کاملا ایدهآل برای قشر جوان خواهد بود. این محصول در سه تیپ امکاناتی متفاوت به بازار عرضه شد که در فولترین نسخه از صندلیهای چرمی، سنسور باران، سانروف، گرمکن صندلیهای ردیف جلو و کروز کنترل بهره میبرد. همچنین پیشرانه قرار گرفته روی این خودرو قادر به تولید 147 اسب بخار قدرت به همراه بیشینه گشتاور 187 نیوتنمتر است که این قدرت و گشتاور با یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود. در نتیجه شتاب صفر تا صد 9/1 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی 8/2 لیتر در هر 100کیلومتر برای این خودرو فراهم میشود. این خودرو از اواسط 1386 تا اواخر 1389 به بازار عرضه شد و بسته به تیپ، رنگ، میزان تمیزی، کارکرد و مسائل دیگر، از حدود 45 تا 70 میلیون تومان قیمتگذاری میشود.
7. دی اس 3
اگر خواسته باشیم کمی بیش از 100 میلیون تومان هزینه کنیم و یک گزینه صفر کیلومتر بخریم، یک هاچ بک لوکس و اسپرت فرانسوی پیش روی ما قرارمیگیرد که هنوز در خیابانهای کشور آنقدر فراگیر و فراوان نشده است. دیاس (DS) به عنوان زیرمجموعه لوکس برند سیتروئن فرانسه بتازگی عملکرد بسیار خوبی در بازار کشورمان نشان داده و با سه محصول دیاس3، دیاس5 و دیاس6 به بازار ایران راه یافته است. اما دیاس3 به عنوان کوچکترین محصول این برند در کشورمان، هاچ بکی کوچک و اقتصادی است که البته خلق و خویی لوکس و اسپرت دارد.
دیاس3 از پیشرانه سه سیلندر خطی توربو بهره میبرد که قادر به تولید 108 اسب بخار قدرت و گشتاور باورنکردنی 205 نیوتنمتری است. همچنین محور محرک این خودرو در جلو قرار دارد و دیاس از جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک برای این خودرو بهره جسته است. در نهایت این مجموعه محصول کوچک و دوستداشتنی فرانسوی را در تنها 9/9 ثانیه از حالت سکون به 100 کیلومتر بر ساعت میرساند و مصرف سوخت باورنکردنی 3/8 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی را برای این خودرو فراهم میکند. دیاس3 با قیمت 148 میلیون تومان برای مدل 2017 و 131میلیون تومان برای مدل 2016 قابل خریداری است.
8. هیوندای ولستر
ولستر از دیگر خودروهای اسپرت کرهای موجود در بازار ایران است که با وجود استایل کلی عجیب و غریبش، به فروش خوب و اقبال خوش در بازار کشورمان رسید. این محصول که با توجه به سهدر بودنش در میان بسیاری از مردم باب شد، از نظر رده خودرویی در میان هاچ بکها و کوپهها قرار میگیرد. اما چرا سه در؟ هیوندای برای این که بتواند سوار و پیاده شدن سرنشینان عقب را در این کوپه هاچبک آسانتر کند، در سمت شاگرد دو در و در سمت راننده فقط یک در راننده تعبیه کرده است! این خودرو در بازار کشورمان از پیشرانه چهار سیلندر 1/6 لیتری (1600 سیسی) با بیشینه توان 138 اسب بخار و نهایت گشتاور 167 نیوتنمتر بهره میبرد که شتاب صفرتاصد 11/5 ثانیه و مصرف سوخت 7/8 لیتر در هر 100کیلومتر سیکل ترکیبی را برای ولستر به همراه خواهد داشت. این کرهای دوست داشتنی که از سال 1393/ 2014 وارد بازار ایران شده، با قیمت حدود 90 میلیون تومان برای یک نمونه با کارکرد متوسط مدل 2014 قابل خریداری است.