◄ چین، مقصد خودروهای الکتریکی دنیا
گسترش تقاضا برای خرید خودروهای الکتریکی باعث شده تا خودروسازان بزرگ و کوچک بهتنهایی یا با شراکت با شرکتهای الکترونیکی یا خودروسازان دیگر درصدد توسعه فناوریهای مربوط به خودروهای الکتریکی و زیرساختهای لازم برای آنها سرمایهگذاریهای زیادی انجام بدهند.
گسترش تقاضا برای خرید خودروهای الکتریکی باعث شده تا خودروسازان بزرگ و کوچک بهتنهایی یا با شراکت با شرکتهای الکترونیکی یا خودروسازان دیگر درصدد توسعه فناوریهای مربوط به خودروهای الکتریکی و زیرساختهای لازم برای آنها سرمایهگذاریهای زیادی انجام بدهند.
به گزارش رویترز میزان سرمایهگذاری خودروسازان جهان در باتریها و خودروهای الکتریکی، از مرز ۹۰ میلیارد دلار عبور کرده و هنوز هم در حال رشد است.
وقتی این مبلغ را در کنار سهم کنونی خودروهای الکتریکی از بازار خودرو در جهان قرار میدهیم به این نتیجه میرسیم که چنین سرمایهای تنها برای این سهم یکدرصدی از بازار نیست و در آینده این سهم رشد چشمگیری خواهد داشت. در این بخش، شرکت تسلا به مدیریت آیلان ماسک، با فروش تنها ۳ مدل خود که بالغبر ۱۰۰ هزار خودرو در سال ۲۰۱۷ شد، در بازار حکمرانی میکند.
در شرایطی که برترین خودروسازان جهان عزم خود را جزم کردهاند تا ظرف ۵ سال آینده، دهها مدل خودروی الکتریکی با باتری و مدلهای هیبریدی با موتور بنزینی-برقی را معرفی کنند (بسیاری از این مدلها در چین خواهند بود)، کارشناسان و مدیران اجرایی همچنان میپرسند که چه کسانی این همه خودرو را خریداری خواهند کرد؟
مایک جکسون، مدیر اجرایی ارشد شرکت آتونیشن، بزرگترین شرکت زنجیرهای خردهفروشی خودرو در آمریکا، میگوید: تسلا با رقیبان واقعی روبرو است. من انتظار دارم تا ۲۰۳۰ میلادی، خودروهای الکتریکی ۱۵ تا ۲۰ درصد کل خودروهای صفر به فروش رفته در آمریکا را به خود اختصاص دهند.
سرمایهگذاریهای اعلامشده در خودروهای الکتریکی تا به امروز، شامل ۱۹ میلیارد دلار توسط خودروسازان آمریکایی، ۲۱ میلیارد دلار توسط خودروسازان چینی و ۵۲ میلیارد دلار هم توسط خودروسازان آلمانی، است.
اما مدیران اجرایی ارشد خودروسازیهای ایالاتمتحده و آلمان در حاشیه نمایشگاه خودروی دیترویت گفتند که بیشتر این سرمایهگذاریها، باهدف بازار چین انجامشده است؛ چراکه دولت این کشور به دنبال افزایش سهم خودروهای الکتریکی از سال ۲۰۱۹ به بعد است.
خودروسازان بزرگ جهان، قسمتی از تلاشهای خود در این زمینه را هم تحتفشار قوانین سختگیرانه جدید در اروپا و کالیفرنیا برای کاهش آلودگیهای کربنی ناشی از سوختهای فسیلی، انجام میدهند. این خودروسازان از موفقیتهای تسلا در ساخت خودروهای سدان و شاسیبلند هم که ممکن است انبوهی از سفارشها را بهسوی این شرکت روانه کند، تحتفشار هستند.