بازدید سایت : ۳۵۰۴۷
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان

◄ فاصله زیاد خودروسازی‌ها با استانداردها

اختصاص یک روز از سال به حقوق مصرف کننده در تقویم رسمی کشور و پیش‌بینی مرجعی برای جبران خسارت‌های مصرف کنندگان و مبارزه با متخلفان، نشان دهنده رویکرد مسئولان به اهمیت موضوع و تبدیل آن از عرصه شعار به عمل است

فاصله زیاد خودروسازی‌ها با استانداردها
تین نیوز

 معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان با ارزیابی عملکرد خودروسازان در رعایت حقوق مصرف کنندگان، اظهارکرد:  بسیاری از قطعات خودروهای تولید داخل طی سال‌های اخیر دچار تحول شده‌اند، نباید انتظارات به ‌گونه‌ای باشد که مردم خودروهای داخلی را محصولات اروپائی قیاس کنند زیرا توانایی در این زمینه بین ایران و اروپا متفاوت است.

به گزارش تین‌نیوز شهرام میرآخورلو با بیان این مطلب که «درصد استانداردسازی خودروها را باید از مسئولان سازمان ملی استاندارد سوال کرد»، ابراز داشت: متاسفانه در ارائه خدمات پس از فروش  در تولیدات داخلی به استانداردها دست پیدا نکرده‌ایم و برخی مراکز در رسیدگی به امور مراجعان خوب عمل نمی‌کنند.

میرآخورلو وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای داشت به روز یازده مهرماه سال 88 که در آن اختصاص یک روز به حقوق مصرف کنندگان در ایران مورد توجه قرار گرفت، گفت: طبق تعریف قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده، مصرف‌کننده هر  شخص حقیقی و یا حقوقی است که کالا یا خدمتی را خریداری می‌کند که به جد مورد حمایت این سازمان است.

به گزارش تین‌نیوز، در سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ خودروسازان ملزم به انجام اقداماتی از جمله اجرای کامل قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو شده اند. 

ویرایش دوم سند «اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴» سال ۹۳ به تصویب شورای سیاست گذاری خودرو رسید و برای اجرا به خودروسازان ابلاغ شد.

این سند دربرگیرنده راهکارهای رسیدن به اهداف سند چشم انداز  20ساله توسعه کشور در حوزه صنعت خودرو است. در بخشی از این سند خودروسازان ملزم به انجام اقداماتی شده اند.

رعایت استانداردهای تولید، ایمنی و عملکردی، استقرار و اجرای سیستم نظارت بر فرآیند تولید (COP)، رعایت استانداردهای زیست محیطی مصوب و تهیه و انتشار گزارش های ادواری و مقایسه ای از عملکرد واقعی با معیارهای مصوب و ابلاغی از جمله این اقدامات است.

تولید خودرو براساس سبد سوخت مصوب دولت برای بازار داخل از دیگر الزامات خودروسازان در این زمینه است. همچنین طبق این سند، خودروسازان باید نسبت به اجرای قوانین و مقررات مربوطه از جمله آیین نامه قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو اقدام کنند.

قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو دربرگیرنده شرایط و ضوابط فروش و خدمات پس از فروش خودرو در ایران برای جلوگیری از نقض حقوق مصرف کنندگان از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو است.

باید گفت: با این سند راه زیادی در رسیدن به اهدا سند افق  1404 و صنعت خودوسازی وجود دارد که تنها با یک جهش علمی وفنی شاید بتوان به آن دست یازید.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.