◄ ورود کمیسیون صنایع به التهابات بازار خودرو
نابسامانیهای بازار خودرو از اواخر سال ۹۵ شروع و ابتدا مقرر شد تنها شرکتهای دارای نمایندگی مجاز به ثبتسفارش خودروهای خارجی شوند و سپس در تیر۹۶ ثبتسفارش واردات خودرو کاملاً متوقف شد که در همان مقطع نیز ۵ تا ۶ هزار دستگاه خودرو غیرقانونی ثبتسفارش شد و چند ماه بعد تعرفههای جدید به اجرا درآمد که همین نابسامانی بازار خودروهای خارجی تأثیرش را روی خودروهای داخلی هم گذاشت.
نابسامانیهای بازار خودرو از اواخر سال ۹۵ شروع و ابتدا مقرر شد تنها شرکتهای دارای نمایندگی مجاز به ثبتسفارش خودروهای خارجی شوند و سپس در تیر۹۶ ثبتسفارش واردات خودرو کاملاً متوقف شد که در همان مقطع نیز ۵ تا ۶ هزار دستگاه خودرو غیرقانونی ثبتسفارش شد و چند ماه بعد تعرفههای جدید به اجرا درآمد که همین نابسامانی بازار خودروهای خارجی تأثیرش را روی خودروهای داخلی هم گذاشت.
حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع مجلس بابیان این مطلب گفت: خودروسازان میگویند چون هنوز قیمتها رسماً تائید نشده محصول عرضه نمیکنند و از همین رو سایتهایشان را نیز بستهاند و معتقدند اگر سایت را باز کنند بعدها باید به دستگاههای نظارتی پاسخگو باشند.
فولادگر با یادآوری اینکه بنا بود در هفته جاری موضوع تعیین قیمت خودروها مشخص شود و شورای رقابت رویه قیمتگذاری را تعیین کند، گفت: نظر ما این است که باید بازار از این بلاتکلیفی خارج شود چراکه هر چه عرضه متوقف بماند فاصله رسمی و قیمتهای غیررسمی بیشتر و فضای دلالی، رانت و سوءاستفاده بیشتر میشود.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: به همین منظور در تلاشیم زودتر گزارشمان را در کمیسیونهای ویژه حمایت از تولید داخل و صنایع آماده کنیم تا از بعد نظارتی بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم که در همین باره هم سهشنبه (امروز) با حضور وزیر و خودروسازان بحث قیمت خودروها را پیگیری میکنیم.
به گزارش تیننیوز به نقل از صدا و سیما، فولادگر بابیان اینکه خودروهای داخلی زیر ۴۵ میلیون تومان انحصاری و نرخ جدید آن را شورای رقابت تعیین تکلیف میکند گفت: برای خودروهای بالای ۴۵ میلیون هم قیمت رقابتی با تعیین قیمت خودروساز و نظارت سازمان حمایت انجام میشود که درهرصورت ما خواستاریم مسئولان هر چه زودتر بازار خودرو را از وضعیت نابسامان فعلی نجات دهند.
شرایط بازار خودرو در پی بینظمی در ارائه محصولات خارجی کمی ملتهب شده بود که پس از خروج آمریکا از برجام و ترک ایران توسط خودروسازان فرانسوی و همچنین احتمال خروج خودروسازان دیگر کشورها ازجمله چین، التهاب به بازار خودروهای داخلی هم انتقال یافت.
وزارت صنعت امروز قول داده تا یک ماه دیگر بازار خودرو را از التهاب خارج کند و شرایط را عادیسازی کند.