◄ تصدیگری دولتی مشکل اصلی خودروسازان ایرانی
اگر دولت از تصدیگری در خودروسازی دست بکشد و به سیاستگذاری بپردازد مشکلات برطرف میشود. فریدون احمدی، نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هزینههای سربار تولیدکنندگان خودرو بهدلیل وجود نیروی کار مازاد تقصیر دولت است. چرا این موضوع را در گروه خودروسازی بهمن خودرو و کرمان خودرو وجود ندارد و تنها در ایرانخودرو و سایپا وجود دارد.
اگر دولت از تصدیگری در خودروسازی دست بکشد و به سیاستگذاری بپردازد مشکلات برطرف میشود. فریدون احمدی، نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هزینههای سربار تولیدکنندگان خودرو بهدلیل وجود نیروی کار مازاد تقصیر دولت است. چرا این موضوع را در گروه خودروسازی بهمن خودرو و کرمان خودرو وجود ندارد و تنها در ایرانخودرو و سایپا وجود دارد.
به گزارش تیننیوز به نقل از خانه ملت، احمدی بابیان اینکه مشکلات موجود بهدلیل دولتی بودن خودروسازیها است، به همین دلیل هم شاهد مشکلاتی مانند وجود نیروی مازاد هستیم، گفت: دولت اگر از خودروسازیها، تصدیگری و بنگاهداری دست بکشد و به سیاستگذاری بپردازد مشکلات برطرف میشود.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه دولت در امورات بنگاههای بزرگ دخالت میکند پس باید پاسخگوی تبعات آن نیز باشد، ادامه داد: بخشی از افزایش هزینههای تولید طبیعی است، به قطعهسازان ارز تخصیص داده نمیشود آنها نیز برای تأمین نیاز خود از مکانیسمهای آزاد استفاده میکنند همین موضوع باعث میشود تا قیمت خود را افزایش دهند.
این نماینده مردم در مجلس با تأکید براینکه با تغییر نرخ ارز از 3800 تومان به 4200تومان قطعاً رشد 10 درصدی را شاهد میشویم، عنوان کرد: میتوان گفت این افزایش هزینه تولید را از طریق صرفهجویی و بهرهوری جبران کرد؛ اما کدام صنعت ما بهرهور است که خودروسازی باشد.
او در پایان درخصوص اینکه نقش مدیران و مشاوران با حقوق بالا در افزایش هزینه تولید خودروسازان اظهار داشت: بحثهای حاشیهای نیز مطرح است، سوء مدیریت در افزایش هزینه تولید تأثیر دارد، در کشور چوب سوء مدیریتها را میخوریم.
دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران بهدلیل مدیریت دولتی دارای مشکلات فراوانی هستند. البته بارها این دو شرکت در مقابل خصوصی شدن مقاومت نشان دادهاند و بهنوعی نمیخواهند رانت دولتی موجود برای خود را از دست بدهند.