◄ خودروسازان فرانسوی باید به ایران غرامت بدهند
با خروج خودروسازان فرانسوی افق توسعه سریع دو خودروساز خصولتی کشور که همه تخممرغهای خود را در سبد فرانسویها چیده بودند کمی تار شد. دو خودروساز بزرگ ایران که بهطور سنتی با پژو سیتروئن و رنو رابطه همکاری قدیمی داشتند باوجود بدعهدی دفعات قبل این شرکتهای فرانسوی بار دیگر با آنها وارد همکاری شدند.
با خروج خودروسازان فرانسوی افق توسعه سریع دو خودروساز خصولتی کشور که همه تخممرغهای خود را در سبد فرانسویها چیده بودند کمی تار شد. دو خودروساز بزرگ ایران که بهطور سنتی با پژو سیتروئن و رنو رابطه همکاری قدیمی داشتند باوجود بدعهدی دفعات قبل این شرکتهای فرانسوی بار دیگر با آنها وارد همکاری شدند.
اما بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام، پژو و سیتروئن اعلام کردند که با آغاز تحریمهای آمریکا از ایران خارج خواهند شد و رنو هم که اینبار بسیار علاقهمند بود تا در ایران بماند اعلام کرد که فعالیتهایش را بهشدت کاهش خواهد داد.
بهاینترتیب خودروسازان ایرانی که سرمایه زیادی برای تولید محصولات مشترک هزینه کرده بودند با خروج این شرکتها از ایران دچار ضرر و زیان هنگفتی خواهند شد.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، علی اسدی کرم، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دراینباره گفت: شرکتهای خودروسازی اروپایی بهویژه رنو و پژو سیتروئن درصورتیکه قراردادها را فسخ و ایران را ترک کنند، باید به ایران غرامت بپردازند.
اسدی کرم اظهار داشت: شرکتهای خودروسازی خارجی موظفاند براساس تعهداتی که به سازمان گسترش و نوسازی ایران یا شرکتهای سایپا و ایرانخودرو دارند، عمل کنند و درصورتیکه این خودروسازان یکجانبه، اجباری یا اختیاری ایران را ترک کنند، بهمنزله فسخ قراردادهای دوجانبه یا چندجانبه است و ازنظر حقوقی در دادگاههای بینالمللی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد حق کرده و شرکتهای خودروسازی خارجی ملزم به پرداخت غرامت یا خسارت یا جبران خسارت به هر شیوه ممکن هستند.
نماینده مردم شهربابک در مجلس بانکهای متوسط و کوچک اروپایی را روزنه امید کوچکی برای حفظ قراردادها دانست و افزود: براساس گزارشهایی که از مقامات اروپایی برای استمرار حضور در بازار خودرویی ایران به گوش میرسد این احتمال وجود دارد که فرانسه و سایر کشورهای اروپایی بتوانند از طریق بانکهای متوسط و کوچک تبادلات بانکی خود با ایران را انجام دهند که این مسئله خود مانع فسخ یکجانبه قراردادهای خودرویی و ترک کردن ایران توسط رنو و پژو سیتروئن یا سایر برندهای خودروسازی خارجی است.
او درعینحال خروج برندهای خودروسازی فرانسوی از بازار ایران را دارای آثار قیمتی دانست و افزود: وقتی به بازار خودرویی یک شرکت خودروسازی خارجی کالایی عرضه نشود لاجرم موجودی واردکنندگان و خودروسازان بهتدریج به اتمام رسیده و کمبود عرضه به بازار و بالا بودن تقاضا موجب افزایش شدید قیمتها میشود.