◄ مخالفت رئیسجمهور با آزادسازی نرخ خودرو
خودروسازان ایرانی درحالی تقاضای آزادسازی قیمتها را دارند که صنعت خودرو با معایب زیاد همچنان از حمایت دولتی در بخش فروش، واردات، صادرات و ... برخوردار است و لغو این حمایتها و خصوصیسازی واقعی این شرکتها به معنی نابودی بخش بزرگی از توان تولید این شرکتها خواهد بود.
خودروسازان ایرانی درحالی تقاضای آزادسازی قیمتها را دارند که صنعت خودرو با معایب زیاد همچنان از حمایت دولتی در بخش فروش، واردات، صادرات و ... برخوردار است و لغو این حمایتها و خصوصیسازی واقعی این شرکتها به معنی نابودی بخش بزرگی از توان تولید این شرکتها خواهد بود.
به گزارش تیننیوز به نقل از دنیای اقتصاد، حسن روحانی، رئیسجمهور ایران هم از مخالفان سرسخت آزادسازی قیمتها است و این کار را پیشزمینه جهش قیمتها میداند.
موضوع آزادسازی قیمت خودرو سالهاست از سوی فعالان صنعت خودرو و کارشناسان و حتی برخی مقامات گذشته و حال وزارت صنعت، معدن و تجارت، مطرح میشود، بااینحال قیمتگذاری بخش عظیمی از خودروهای داخلی، هنوز هم از اختیار خودروسازان خارج است.
به گفته آنها، تعیین دستوری قیمت خودرو، نهتنها سبب ایجاد حباب قیمتی در بازار و تشدید دلالی و واسطهگری شده، بلکه درآمد خودروسازان را نیز کاهش داده و این موضوع تبعاتی منفی ازجمله ضعف در تحقیق و توسعه و بهبود کیفی و همچنین تاخیر در پرداخت مطالبات قطعهسازان را بهدنبال داشته است.
از آنسو اما مخالفان آزادسازی قیمت خودرو ازجمله شورای رقابت نیز معتقدند چون رقابت محسوسی میان عرضهکنندگان خودرو در کشور وجود ندارد و حدود ۹۰درصد بازار خودرو دراختیار دو شرکت است؛ بنابراین نمیتوان تعیین قیمت را به خودروسازها واگذار کرد.
بازار ایران بهدلیل حضور محدود خودروسازان خارجی در بخش تولید، تنوع پایین محصولات داخلی، واردات بیضابطه خودرو و عدم حضور نمایندگی خودروسازان خارجی در ایران برای خدمات پس از فروش یک بازار کاملا انحصاری است و درصورت عدمتغییر در شرایط رقابت در بازار قیمتگذاری خودروها توسط خودروسازان یک مجوز برای افزایش قیمت خودروها خواهد بود.