◄ تأثیرات منفی توافق تجاری اروپا و آمریکا بر خودروسازان فرانسوی
بااینکه خودروسازان فرانسوی کمترین ارتباط را در بین شرکتهای اروپایی با آمریکا دارند، بهنظر میرسد که تصمیمات ترامپ بیشترین تأثیر را بر روی آنها داشته است.
بااینکه خودروسازان فرانسوی کمترین ارتباط را در بین شرکتهای اروپایی با آمریکا دارند، بهنظر میرسد که تصمیمات ترامپ بیشترین تأثیر را بر روی آنها داشته است.
به گزارش تیننیوز به نقل از بیبیسی، درحالیکه خودروسازان فرانسوی بهدلیل خروج آمریکا از برجام مجبور به ترک بازار پرسود ایران شدند، حال توافق ترامپ با اتحادیه اروپا باعث شده تا این شرکتها نگران فروش خودرو در بازار اروپا نیز باشند.
در سفر اخیر ترامپ به اروپا، دو طرف به این توافق رسیدند که برای پایان دادن به جنگ تجاری در مسیر برداشتن تعرفهها قدم بردارند.
خودروسازان آلمانی با اعلام این توافق نفس راحتی کشیدند. پیشازاین دیدار، آقای ترامپ تهدید کرده بود عوارض واردات خودروهای اروپایی به آمریکا را از ۲.۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد که درصورت اجراشدن این تهدید، آلمان بهعنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در اروپا بهشدت ضرر میکرد؛ اما فرانسه در بازار خودروی آمریکا حضور ندارد و افزایش تعرفه اثر چندانی بر کسبوکار خودروسازان فرانسوی نداشت.
با اعلام آتشبس درنبرد تجاری اروپا و آمریکا، اگرچه ارزش سهام خودروسازان فرانسوی هم همراه با خودروسازان آلمانی افزایش یافت، اما دورنمای تجارت بدون تعرفه آنها را نگران کرده است.
در توافق کنونی، تعرفهها در بخشهایی بهغیراز خودروسازی برداشتهشده یا کم میشود. اما دو طرف قرار است درباره کاهش تعرفه واردات خودروهای آمریکایی به اروپا گفتوگو کنند.
براساس قوانین سازمان تجارت جهانی، اگر تعرفه واردات خودروهای آمریکایی به اروپا برداشته یا کم شود، کشورهای دیگر نظیر چین، ژاپن و کره جنوبی هم باید با تعرفهای مشابه به اروپا خودرو صادر کنند.
بهاینترتیب خودروسازان فرانسوی که بیشتر سودشان را از بازار اروپا کسب میکنند، باید در بازار خانگی با ماشینهای ژاپنی، کرهای و احتمالاً چینی رقابت کنند که با برداشته شدن تعرفهها قیمتشان کمتر میشود.
همین باعث شد تا پس از اعلام توافق دونالد ترامپ و ژان کلود یونکر، محافل نزدیک به خودروسازان فرانسوی انتقادهایی را مطرح کنند.
لوک شاتل مدیر موسسه PFA در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ ایده کاهش تعرفهها را خطرناک خوانده و آن را به خلع سلاح خودروسازان فرانسوی تشبیه کرده است.
آقای شاتل که شرکتش برای خودروسازان فرانسوی لابی میکند میگوید کم کردن تعرفهها قوانین و وضعیت موجود را برهم میزند و اگر کمک کند تا چینیها، ژاپنیها و کرهایها به این رقابت بپیوندند، خودروسازی فرانسه یکشبه با خطر بزرگی روبرو خواهد شد.
یک سخنگوی وزارت اقتصاد فرانسه هم به بلومبرگ گفته به همین دلیل این کشور مایل به کاهش تعرفهها نیست.
یکی از عمده دلایل عدم موفقیت خودروسازان فرانسوی در رقابت با رقبای خارجی حمایت دولتی از این شرکتها است. دولت فرانسه تنها کشور اروپا است که امتیازات زیادی برای خودروسازان خود در مقابل رقبای خارجی درنظر میگیرد.