چه کسانی از تداوم ممنوعیت واردات خودرو سود میبرند؟
نامه فراخوان استعلام نظر کارشناسی درباره لغو ممنوعیت واردات کالاهای لیست چهارم برای انجمن واردکنندگان خودرو ارسال نشده است.
نامه فراخوان استعلام نظر کارشناسی درباره لغو ممنوعیت واردات کالاهای لیست چهارم برای انجمن واردکنندگان خودرو ارسال نشده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از اخبار خودرو، در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامههایی، فراخوانی به تمامی اتحادیههای فعال در حوزه کالاهای لیست چهارم یا همان کالاهای ممنوعه وارداتی داده و از این اتحادیه و سازمانهای صنعت استانها خواسته است ظرف مدت سه هفته نظرات کارشناسی خود را درمورد شرایط و ضوابط لغو ممنوعیت واردات این کالاها ارائه کنند، انجمن واردکنندگان خودرو از این فراخوان مستثنی شدهاست. اما در مجلس شورای اسلامی تحرکاتی در راستای آزادسازی واردات خودرو آغاز شده است. فریدون احمدی، نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن در این خصوص معتقد است: «واردات خودرو باید آزاد شود و بهدنبال این هستیم تا در هفته دوم مهرماه سال جاری یعنی پس از تعطیلات طرحی را در این خصوص ارائه کنیم.»
افزایش تقاضا برای خودروهای خارجی مونتاژ داخل
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه تصمیم ممنوعیت مطلق واردات خودرو صحیح نیست، گفت: «به عنوان مثال، برخی از خودروهای دارای سیلندر بالا و موردنیاز معادن را که در کشور تولید نمیشوند باید وارد کرد.»
او افزود: «مدیریت کسبوکار در کشور با قبض یا بسط مطلق اصلاح نمیشود و در چنین مواردی باید بینابینی عمل کرد.»
احمدی با اشاره به اینکه درحالحاضر بزرگترین مشکل کشور تامین ارز است، ادامه داد: «واردات خودرو به کشور باید مدیریت شود، نه ممنوع. این دو مقوله با یکدیگر تفاوتهایی دارند؛ ما با مدیریت واردات خودرو میتوانیم در کاهش قیمتها اثرگذار باشیم اما با ممنوعیت آن توفیقی در این خصوص نخواهیم یافت.»
او اضافه کرد: «بخشی از بازار، مصرفکننده خودروهای وارداتی هستند اما در شرایطی که خودرو موردنیاز آنها در بازار وجود ندارد، به سمت خرید خودروهای خارجی مونتاژ داخل حرکت میکنند و تقاضا افزایش پیدا میکند.»
نایبرئیس کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه بخشی از اختلاف قیمت خودروهای داخلی و خارجی به میزان عرضه و تقاضا ارتباط دارد و بخشی دیگر به عوارض و تعرفه واردات بازمیگردد، خاطرنشان کرد: «باید به این پرسش توجه شود که چرا ممنوعیت واردات اعمال و فرض بر این گذاشته شده است که راهحل دیگری وجود ندارد. اگر راهحل دیگری وجود دارد، باید آن را اعمال کنیم.»
استدلالهای موافقان ممنوعیت واردات خودرو
اما در همین کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز هستند چهرههایی که ممنوعیت واردات خودرو را کاری بهجا و درست میدانند، ازجمله محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه و زرندیه که میگوید: «در شرایط فعلی کشور باید متناسب با درآمد هزینه کنیم.» از نظر وی، وقتی کشور صادرات خودرو ندارد، به تبع آن واردات نیز هیچگونه توجیهی نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه کنترل بازار از جمله دلایل طراحان طرح لغو ممنوعیت واردات خودرو در مجلس است، میافزاید: «پولهای سرگردان درحالحاضر بهسمت بازار خودرو سرازیر شده است، از اینرو ضرورت ایجاب میکند مدیریت به نحوی باشد که خودرو به دست متقاضیان واقعی برسد، نه دلالان و واسطههای حاشیه بازار مصرف خودرو.»
منصوری با بیان اینکه اگر ممنوعیت واردات خودرو لغو شود، بدون شک قیمت دلار به شدت افزایش پیدا خواهد کرد، ادامه میدهد: «متاسفانه برخی افراد سودجو و فرصتطلب با در اختیار داشتن نقدینگی زیاد، تعداد بسیاری خودرو از کارخانجات خریداری میکنند و در بازار آزاد به چند برابر قیمت به فروش میرسانند.»
وی درخصوص طرحی که از سوی برخی نمایندگان برای لغو ممنوعیت واردات خودرو ارائه شده است، میگوید: «این طرح با هدف کنترل بازار یا عرضه خودرو بیشتر در جامعه از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است اما باتوجهبه شرایط فعلی کشور ثبتسفارش یا واردات خودرو به هیچ وجه صلاح نیست. زیرا ورود هر نوع کالای ارزبر مثل خودرو باتوجهبه افت ارزش ریال در مقابل دلار به یقین قیمت دلار را بیش از این افزایش میدهد. درواقع هزینههای بالا در کشور مانند واردات خودروهای لوکس و گران یکی از دلایل مهم افزایش قیمت دلار در برابر ریال است.»