◄ کمتراز 48 روز تا اجرای استانداردهای جدید خودرویی
کمتر از 48 روز دیگر موعد اجرای طرح استانداردهای 85گانه خودرویی است و خودروسازان تا آن روز فرصت دارند تا استانداردهای جدید را در خودروهای تولیدیشان لحاظ کنند.
کمتر از 48 روز دیگر موعد اجرای طرح استانداردهای 85گانه خودرویی است و خودروسازان تا آن روز فرصت دارند تا استانداردهای جدید را در خودروهای تولیدیشان لحاظ کنند.
بهگزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، اسفندماه سال 95 بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبرداد و اعلام کرد که براساس تفاهمنامهای بین این سازمان و وزارت صنعت، ارتقای این استانداردها ازنظر تعداد و کیفیت مطرحشده است؛ موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعهسازان در دستورکار قرار گرفت.
براساس زمانبندی صورتگرفته باید تا ابتدای دیماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی میشد و پسازآن تا ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شد و درنهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دیماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش مییابد.
طبق قانون، هر استانداردی که تدوین و اعلام میشود برای اجرای آن باید مهلت زمان مشخصی به واحد تولیدی مربوطه داده شود، قانونگذار اعلام کرده این فرصت زمانی نباید کمتر از سه ماه باشد و تنها مربوط به صنعت خودروسازی هم نیست؛ چراکه باید تولیدکننده این فرصت را بهمنظور تغییر وضعیت دراختیار داشته باشد و با توجه به اینکه صنعت خودروسازی بهدلیل پیچیدگی نیازمند مهلت زمانی بیشتری است، بنابراین فرصت ارائهشده توسط شورای سیاستگذاری خودرو تا ابتدای دیماه سال ۱۳۹۷ و در سه مرحله زمانی تعیین شد.
براساس تصمیمی که در شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، خودروسازان، قطعهسازان و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اتخاذ شد، موارد اولیه تدوینشده درخصوص استانداردهای خودرویی که باید در موعد زمانی نزدیکتری اجرایی شوند، استانداردهای سادهتری بهشمار میآمدند تا خودروسازان بتوانند از عهده اجرای آن برآیند؛ اما هرچه به اجرای استانداردهایی که نیاز است تا ابتدای دیماه سال ۱۳۹۷ اجرایی شوند، نزدیک میشویم شرایط برای خودروسازان سختتر خواهد شد.
باید خاطرنشان کرد که در اروپا افزایش استانداردهای خودرویی در سال ۲۰۱۶ و در ایران نیز در سال ۲۰۱۷ الزامآور شده است و اگر خودروسازی نتواند افزایش استانداردهای خودرویی را به ۸۵ مورد را در دستورکار قرار دهد با توقف خط تولید محصول مربوطه مواجه میشود.
فاز اول؛ توقف تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جادهای
با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دیماه ۱۳۹۶، تولید ۲۵ خودروی سواری و سنگین جادهای ازجمله خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانهسوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانهسوز، آریو ۱۵۰۰ سیسی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانهسوز، وانت کارا ۱۷۰۰ (بنزینی و دوگانهسوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک و J۵ هیوندای I۱۰ از دستورکار خودروسازان خارج شد.
علاوهبر خودروهای سواری اعلامشده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA، کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰، کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بینشهری درسا با موتور اسکانیا dc ۱۳۱۰۷ خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذرماه سال گذشته براساس مصوبه مربوط به توقف خط تولید خودروهای غیراستاندارد با توقف خط تولید روبرو شدهاند.
فاز دوم؛ خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد
اما در مرحله دوم اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، خط تولید هیچ خودرویی متوقف نشد و سه خودروی جدید سیتروئن، وانت آمیکو و FAW نیز مجوز ورود به بازار دریافت کردند و توانستند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند.
۲ ماه تا سررسید بزرگترین پروژه استاندارد خودرویی
نکته قابل اشاره اینکه صرفاً در مورد خودروهای تولید داخلی که از قبل خط تولید آنها وجود داشته، زمانبندی سه مرحلهای مدنظر قرارگرفته است که در مرحله دوم هیچیک از این خودروها با توقف خط تولید روبرو نشدند هرچند که در مرحله اول ۲۵ خودرو با توقف خط تولید روبرو شدند؛ اما خودروهای وارداتی و خودروهای جدید تولیدی موظف به رعایت استانداردهای ۸۵ گانه از همان ابتدای دیماه سال گذشته (۱۳۹۶) هستند.
درعینحال پس از تصمیم سازمان ملی استاندارد ایران مبنیبر تحقق استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تا ابتدای دیماه سال ۱۳۹۷، اعتراضات مختلفی در ارتباط با برخی از این استانداردها مطرح شد مبنیبر اینکه مواردی از استانداردهای ۸۵ گانه حتی در اروپا نیز اجباری نیست. مسئلهای که موجب شد نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در اولین واکنش خود اعلام کند که این سازمان بر موضع خویش درباره زمانبندی اجرای استانداردهای خودرویی تأکید دارد و براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمانبندی اعلامشده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.
باید منتظر ماند و دید با توجه به شرایط سخت صنعت خودرو در این روزها و تحریمهای آمریکا آیا سازمان استاندارد در مقابل خودروسازان و حامیانشان توان اجرای قانون را دارد و یا مانند مواردی که سالهای قبل اتفاق افتادهاند بازهم استاندارد در مقابل خودروسازان و از حق مردم کوتاه خواهد آمد.