◄ طرحهای پیشفروش دردسرساز
درحالیکه بسیاری از تعهدات خودروسازان نسبت به مشتریانشان به تعویق افتاده و خودرو بهصورت قطرهچکانی به بازار میآید، همچنان خودروسازان طرحهای پیشفروش خود را ارائه میکنند.
درحالیکه بسیاری از تعهدات خودروسازان نسبت به مشتریانشان به تعویق افتاده و خودرو بهصورت قطرهچکانی به بازار میآید، همچنان خودروسازان طرحهای پیشفروش خود را ارائه میکنند.
بهگزارش تیننیوز به نقل از مهر، با ایجاد این امید در بین خودروسازان که قیمت خودرو بهطور رسمی افزایش خواهد یافت، این شرکتها بهطور گسترده از تحویل خودرو به مشتریان سرباز میزنند و تعهدات قبلی را به تعویق میاندازند تا بتوانند خودروها را باقیمتهای جدید و بالاتر به فروش برسانند.
در سبد خودروهایی که خودروسازان با ولع بسیار، اقدام به پیشفروش آنها کرده بودند، طیف متنوعی از خودروهای داخلی و تولید مشترک با خودروسازان خارجی قرار داشت که میزان تولید با توجه به گرفتاریهای تحریم و وضع اولین تحریم ایالاتمتحده آمریکا همزمان با خروجش از برجام بر روی صنعت خودروسازی، قطعاً بهمرور کاهش مییافت و بنابراین خودروسازان قادر به عمل به ایفای تعهدات خود در این رابطه نبودند.
اکنون کار بهجایی رسیده است که بسیاری از خودروهای ثبتنامی تولید مشترک ایرانی با خودروسازان فرانسوی، علیرغم اینکه با افزایش قیمت از سوی خودروساز و اجبار مشتریان به پرداخت آن مواجه شده است؛ اما مابهالتفاوتها دریافت شده و خودرویی به دست مصرفکننده نرسیده است؛ درعینحال، بهزعم برخی منابع آگاه در خودروسازان خارجی که شریک ایران در دوران پسابرجام بودند، هشدارهای لازم در رابطه با نبود قطعه و پکهای مرتبط با تولید خودروهای مشترک، به مدیران خودروسازی دادهشده بود؛ اما آنها تنها به فکر جمعکردن منابع مالی از دست مردم برای پوشاندن ناکارآمدیهای خود بودند.
یک منبع مطلع در رنوپارس هم در گفتگو با رسانهها اعلام کرده که به مدیران پیشین سایپا درزمینهٔ پیشفروش بیش از ظرفیت محصولات رنو شامل ساندرو، استپوی و تندر ۹۰ هشدار داده بود؛ اما آنها بدون توجه به این موضوع و بدون هماهنگی با رنو و با آگاهی از ناتوانی در تأمین، پیشفروش صورت داده بودند.
یکی از خریداران خودروی مشترک تولید ایرانخودرو با پژو میگوید: علیرغم اینکه برای خرید پژو ۲۰۰۸ یک دوره مابهالتفاوت از ما بهدلیل افزایش نرخ ارز و موارد مترتب بر هزینههای خودرو دریافت شده است، اما هنوز باگذشت بیش از شش ماه خودرویی تحویل نگرفتهایم و بنابراین خودروسازان در این زمینه علاوهبر اینکه به حاشیه بازار دامن زدهاند، خودروهای ثبتنامی را هم تحویل نداده و به تعهدات خود عمل نمیکنند.
او میافزاید: هماکنون برخی زمزمهها مبنیبر این است که مجدد از مشتریان مابهالتفاوت دریافت شود تا قیمت به حاشیه بازار نزدیک شود، درحالیکه این خودروها سال ۹۶ و قبل از نوسانات ارزی ثبتنامشده و علاوهبر اینکه تأخیر در تحویل خودرو وجود دارد، یک مرحله هم مابهالتفاوت دریافت شده است. در این میان انتظار داریم سازمان حمایت و دستگاههای نظارتی بر روی این موضوع هم نظارت داشته باشند.
یکی دیگر از خریداران خودروهای داخلی نیز از شرکت سایپا میگوید: متأسفانه این گروه خودروساز، ثبتنام کنندگان را وادار کرده تا بهجای خودروی استپوی، سایر خودروها را تحویل بگیرند، درحالیکه همان خودروهایی هم که برخی مشتریان راضی شده و برای دریافت دو خودرو بهجای استپوی اعلام آمادگی کردهاند هم به آنها تحویل داده نشده است.
او میافزاید: اکنون برخی نمایندگیهای شرکت سایپا، خودروهایی که به ازای استپوی برای مشتریان و ثبتنام کنندگان درنظر گرفتهاند را، باقیمتهای جدید محاسبه میکنند و بعضاً به مشتریان علیرغم اعلام قبلی، یک خودرو بیشتر تحویل نمیدهند و اگر فرد متقاضی بخواهد دو خودرو را مطابق با اعلام قبلی دریافت کند، باید مابهالتفاوت بپردازد؛ یا اینکه یک خودرو بگیرد و مابقی پول خود را نقداً از نمایندگی دریافت نماید.
تمام اینها در شرایطی است که بازهم عطش ثبتنام خودرو در خودروسازان وجود دارد و آنها بازهم علیرغم تعهدات سنگینی که دارند، اقدام به دریافت تعهد جدید میکنند. اینجا است که دستگاههای نظارتی باید واردشده و حقوق مصرفکنندگان را اعاده نمایند. این در شرایطی است که رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم دیشب وعده افزایش قیمت خودرو را داده است و گفته که خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند.