قطعهسازان به 15هزارمیلیارد سرمایهدرگردش نیاز دارند
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: با توجه به پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸، قطعه سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه و سایر اقلام نیاز دارند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور گفت: با توجه به پیش بینی تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸، قطعه سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه و سایر اقلام نیاز دارند.
آرش محبینژاد با اشاره به سال «رونق تولید» افزود: امسال سال «گفتار درمانی» نیست، بلکه باید شاهد «عملگرایی» مسئولان باشیم.
به گفته وی، امروز به همدلی و اتحاد دولت، مجلس و ارکان اساسی کشور نیاز مبرمی است؛ بویژه برای صنعت خودرو و قطعهسازی که به طور خاص مورد تحریم قرار گرفته است، باید تمهیدات اساسی اندیشیده شود.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور اضافه کرد: اتاق فکر صنعت خودرو کشور باید برای توسعه این صنعت چاره اساسی بیندیشد و نباید در حد حرف باقی بماند، همچنین عکسالعملهای مسئولان باید با سرعت حرکت بدخواهان کشور و تغییرات عوامل محیطی متناسب باشد.
وی تصریح کرد: با سرعت عمل کنونی نمیتوان به رونق تولید در صنعت خودروسازی رسید و اتاق فکر یاد شده باید به گونهای برنامههای خود را طراحی کند که مصوبههای آن در سطح ملی عملیاتی شده و به تصمیمگیری دوباره سایر دستگاهها نیازی نباشد.
محبینژاد با قدردانی از عملکرد دولت در پرداخت تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی به قطعه سازی تا پیش از آغاز سال جدید، خواستار پرداخت نقدینگی ارزی وعده داده شده و «شناور شدن» قیمت قطعات (مطابق تغییرات ارزی، قیمت مواد اولیه و سایر هزینهها) شد.
چهاردهم بهمن ۹۷ «فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد.
پس از آن عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکتهای خودروساز آغاز و مقرر شد بانکها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعهسازان پرداخت کنند.
در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محور بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در ۲ بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است.
بخش خصوصی؛ سربازان گمنام جنگ اقتصادی
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور بخش خصوصی را «سربازان بدون نام و درجه» جنگ اقتصادی و تحریم ها توصیف کرد که در دور نخست تحریم ها در سال های ۹۰ و ۹۱ نیز اجازه ندادند چرخ صنعت خودروسازی کشور از حرکت بایستد.
وی گفت: نباید دستمزد قطعهسازان، رویارویی با مشکلات متعدد و ورشکستگی باشد.
محبینژاد تصریح کرد: در حالی که قطعه سازان باید تمرکز خود را بر تولید باکیفیت و شمارگان تولید بالا قرار دهند، شایسته نیست برای دریافت مطالبات و تامین نیازمندی های خود برای تولید، همچون توپ بین دستگاه های مختلف پاسکاری شوند.
آمارها نشان میدهد نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند که توانمندسازی آنها و رفع موانع تولید میتواند سبب تقویت گوشهای از کالاهای ایرانی شود.