پیگیری پلیس از رد پولشویی در معاملات املاک و خودرو
موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران در همسایگی بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر سنتی موجب شده تا اقدامات مقابله، تنها دارای بعد ملی نبوده بلکه دارای تاثیرات منطقهای و بینالمللی باشد.
وزیر امور خارجه با اشاره به تاکیدات سازمان ملل بر حضور جمهوری اسلامی ایران در صف اول مبارزات با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر، پرچمداری ایران در این حوزه و ضرورت پایداری همه دولت ها به تعهدات بین المللی را به نمایندگان مقیم کشورهای اروپایی یادآوری کرد و خواستار بازگشت این دولت ها به وظایف مورد تاکید کنوانسیون های بین المللی و همراهی با جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، محمدجواد ظریف که دیروز در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و در حضور مقامات کشوری و وابستگان نظامی و سیاسی غیرایرانی مقیم در ایران صحبت می کرد همسایگی ایران با افغانستان؛ بزرگ ترین تولید کننده مواد مخدر جهان را عامل مهمی در تحمیل هزینه های گزاف مالی و جانی بر پیکره اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران دانست و تاکید کرد:«موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران در همسایگی بزرگ ترین تولیدکننده مواد مخدر سنتی موجب شده تا اقدامات مقابله، تنها دارای بعد ملی نبوده بلکه دارای تاثیرات منطقه ای و بین المللی باشد. چنانکه جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته با صرف نزدیک به یک میلیارد دلار، پروژه انسداد مرزی را در طول مرزهای شرقی خود به اجرا درآورده است.
رژیم بین المللی کنترل مواد مخدر و در راس آن، اقدامات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد UNODC مبتنی بر اجرای کنوانسیون های سه گانه بین المللی مواد مخدر به منظور کاهش سوءمصرف و تقاضای مواد مخدر، مقابله با قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از انحراف مواد تحت کنترل به شبکه های غیرقانونی است اما چندی است بروز و ترویج برخی رویکردها و گرایشات با بهانه های گوناگون در تقابل با اهداف ترسیم شده برای نیل به جهانی عاری از سوءمصرف و قاچاق مواد مخدر قرار گرفته و منادیان رویکرد مزبور، بدون توجه به اقدامات و تلاش هایی که برای تدوین و تاسیس رژیم بین المللی کنترل مواد مخدر و در راس آن کنوانسیون های سه گانه صورت پذیرفته، با طرح مواردی از جمله حقوق بشر، ارتقای بهداشت عمومی و افزایش دسترسی به داروهای تحت کنترل، درصدد قانونی سازی و جرم زدایی از مواد مخدر هستند.
در این رابطه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار مبارزه جهانی علیه مواد مخدر و کشوری که دارای جایگاه ویژه ای در راهبرد UNODC است، ضمن حمایت از ماموریت این دفتر و تاکید بر مرجعیت UNODC در حوزه مقابله با مواد مخدر، نگرانی خود را نسبت به هر گونه رویکردی در تباین با ماموریت این سازمان یا منجر به مداخله در ماموریت فعلی سازمان از طریق ایجاد مسوولیت های موازی برای سایر کارگزاری ها ابراز می کند.
با عنایت به ماهیت متغیر پدیده های سیاسی و اجتماعی از جمله مواد مخدر، جمهوری اسلامی ایران عقیده دارد که لزوما نسخه هیچ کشور یا منطقه ای برای کشور یا مناطق دیگر قابل توصیه و تجویز نیست. معضل مواد مخدر در کشورهای غربی و اروپایی در سطح دادوستد و خرده فروشی خیابانی است؛ در حالی که در مناطقی همچون منطقه ما، مساله مواد مخدر همراه با ناامنی، شرارت و تحرکات خشونت بار و عبور کاروان های مسلح و حضور شبکه های بزرگ مواد مخدر در سطوح مختلف است. »
وزیر امور خارجه در پایان سخنان خود اشاره ای انتقادی به قطع کمک های بین المللی به دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم ملل متحد در ایران داشت در حالی که به دلیلی نامعلوم، حاضر نشد از همتایان غیرایرانی حاضر در این مراسم، بابت توسل بی پایه به تحریم های اقتصادی امریکا علیه ایران به عنوان علت قطع کمک های مادی و معنوی در همراهی با ایران برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر گلایه کند و گفت:«با وجود اقدامات چشمگیر جمهوری اسلامی ایران که در راستای پایبندی کشورمان به تعهدات بین المللی خود صورت می پذیرد، مدت مدیدی است که این برنامه به دلیل عدم مشارکت جدی کمک کنندگان اصلی از بخشی از اهداف خود بازمانده و شرکای دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد UNODC و در راس آنها کشورهای اروپایی که از کمک کنندگان سنتی به پروژه های این دفتر در ایران به شمار می روند، با طرح گفت وگوهای انتقادی علیه ایران، یا با عنوان های مختلف همچون مجازات قاچاقچیان، به تدریج از تامین پروژه های این دفتر در ایران خودداری کرده اند در حالی که ضرورت دارد تا اعضای جامعه بین المللی با عمل به اصل مسوولیت مشترک، نسبت به تجدید و تقویت ارایه کمک های فنی و تجهیزاتی به آنها اقدام کنند.
علاوه بر این، اعمال تحریم ها و اقدامات قهری یکجانبه، مانع اجرای همکاری های بین المللی به ویژه در عرصه مبارزه با مواد مخدر شده و آمریکا و برخی کشورهای غربی مسوول مستقیم عواقب ناگوار و ایجاد اختلال در مبارزه بین المللی با مواد مخدر هستند.
خاطرنشان می کنم که اراده جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر، بر لزوم پرهیز از سیاسی سازی و یکجانبه گرایی و توجه به همکاری های بین المللی به عنوان ضرورتی برای دستیابی به اهداف تصویر شده برای این روز و ساختن فردایی بهتر برای تمام انسان ها متمرکز است.»
به دنبال این اظهارات، اسکندر مومنی؛ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در این مراسم، در اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه مقابله با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر تولید شده در افغانستان به مقصد اروپا گفت:«بر اساس گزارش جهانی سازمان ملل در مورد وضعیت تولید مواد مخدر در جهان، در سال ۲۰۱۸، کشت و تولید مواد مخدر به رکورد بی سابقه در دو دهه گذشته رسیده و تولید غیرقانونی آن موجب اعتیاد نزدیک به ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان شده است.
مشتقات تریاک عامل بیش از ۷۶ درصد مرگ های ناشی از مصرف مواد مخدر در جهان است و معتادان تزریقی مواد مخدر، در معرض بیشترین آسیب های بالینی و بهداشتی قرار دارند و بیش از نیمی از آنان مبتلا به هپاتیت c و از هر 8 معتاد تزریقی در جهان، یک نفر آلوده به ویروس اچ آی وی است و در سال 2018، ۴۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند.
امروز مساله مواد مخدر یک ناهنجاری اجتماعی و بهداشتی است که محدود به منطقه خاصی نبوده بلکه در سراسر جهان گسترده است و به واسطه این ناهنجاری، فساد، خشونت، افراطی گری و مبارزات تروریستی تمام مرزهای جهان را درنوردیده و متاسفانه جوانان که آینده سازان و نیروی مولد هستند، در صف اول قربانیان این سوداگری مرگ و نیستی قرار می گیرند. در عین حال، چالش های ناشی از مواد مخدر، از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است و راه های مقابله با آن هم باید با مقتضیات منطقه تنظیم شود.»
مومنی با تاکید بر ضرورت اولویت دهی جامعه جهانی به معیشت جایگزین در مناطق عمده کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان، در اشاره به نتایج عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر طی 40 سال گذشته، ضمن یادآوری تحمیل خسارات غیرقابل جبران جانی و مالی برای کشور، از مقام بیش از 3800 شهید و ۱۲ هزار و 500 جانباز مبارزه با مواد مخدر که در مسیر کشف ۱۱ هزار تن از انواع مواد مخدر جان خود را به خطر انداختند، تقدیر و تاکید کرد:«اهمیت اقدامات مقابله ای جمهوری اسلامی ایران، زمانی روشن می شود که بدانیم به رغم تحریم های ظالمانه، ایران به تنهایی ۷۶ درصد کشفیات جهانی تریاک، ۶۷ درصد مرفین و ۱۷ درصد کشفیات هرویین جهان را به خود اختصاص داده و سالانه صدها میلیون دلار برای احداث برجک ها و پاسگاه ها، حفر کانال خاکریز، نصب سیم خاردار و انسداد و استحکامات در 2 هزار کیلومتر نوار مرزی شرق کشور هزینه می کند و مشابه همین روند هم در مرزهای غربی برای مقابله با ترانزیت مواد مخدر به مقصد بازارهای بین المللی غرب در حال اجراست.»
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به «اعتماد»:رد پولشویی را در املاک، خودرو و بعضی تجارت های کلان گرفتیم
در حاشیه این مراسم، سردار محمد مسعود زاهدیان؛ رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر هم در پاسخ به «اعتماد» درباره نتایج دو ساله فعالیت دفتر مقابله با پولشویی که در پلیس مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده، گفت:«اموال و دارایی های قاچاقچیانی که تحت پیگرد قرار می گیرند، توسط این دفتر دنبال و شناسایی می شود. مسوولیت این دفتر، شناسایی اموال این اشخاص است و گزارش اموال به مراجع قضایی تحویل می شود تا مراجع قضایی در خصوص این اموال تعیین تکلیف کنند. تا امروز هم رد پولشویی را در خرید و فروش املاک، خودرو و هر تجارتی که قابلیت تطهیر پول داشته، شناسایی کرده ایم اما در تجارت خرد مثل پوشاک تاکنون موردی از پولشویی شناسایی نشده است.»
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به «اعتماد»:نارکو تروریسم در کشور ما هم رو به افزایش است
اسکندر مومنی؛ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در پاسخ به «اعتماد» درباره آخرین وضعیت نارکوتروریسم در کشور بنا بر مصداق های افزایش موارد شناسایی همدستی گروهک های تروریستی با قاچاقچیان مواد مخدر در ایران گفت: «موضوع مواد مخدر در ایران، با دیگر کشورهای مقصد و اروپایی متفاوت است.
در آن کشورها توزیع، خیابانی است ولی در اینجا همراه با ناامنی و شرارت تروریسم است و موضوع امنیت ملی و داخلی ماست و کاملا متفاوت است. تایید می کنیم که همدستی تروریسم و قاچاق مواد مخدر و همراهی قاچاق مواد مخدر با خشونت و ناامنی علیه شهروندان ما رو به افزایش است.»
«اعتماد» همچنین درباره نقاط کور مرزهای شرقی و امکان وجود روزنه هایی برای انتقال مقادیر خرد مواد مخدر از مرز افغانستان پرسید که مومنی در پاسخ گفت:«قاچاقچیان و مجرمان و اشرار به شیوه های مختلف متوسل می شوند و انتقال خرد، حجم زیادی ندارد چون انسداد مرز شرقی تقریبا کامل است و با موارد استثنا هم بلافاصله برخورد می شود اما موارد انتقال خرد، عمومیت ندارد و البته جامعه جهانی هم باید کمک کند که انسداد نوار مرز شرقی ما با ابزارهای فیزیکی و الکترونیکی تکمیل شود.»
مومنی همچنین در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره تغییر مسیر عملیات مقابله با قاچاق به سمت ردزنی های اطلاعاتی به جای درگیری های مسلحانه و علت این تغییر مسیر به دلیل رشد نارکوتروریسم گفت:«رویکرد اصلی دستگاه های مقابله ای بر اقدامات اطلاعاتی است.
واقعا اقدامات انتظامی به تنهایی نمی تواند پاسخگو باشد و امروز، درصد بسیار بالایی از کشفیات، انهدام و توقیف ها بر اثر عملیات اطلاعاتی است و یکی از مهم ترین دلایل بالا بودن کشفیات ما نسبت به کشور تولید کننده مواد مخدر هم، اقدامات مبتنی بر عملیات اطلاعاتی است.»