ذائقه ایرانیها به سمت خودروهای شاسی بلند است
توافق با قطعهسازان بر اساس یک مدل و برنامهریزی است تا قطعهسازان بتوانند قطعات مورد نیاز خودروسازان را تحویل دهند.
رئیس هیات مدیره ایران خودرو خراسان رضوی با بیان اینکه سیاستگذاری در مورد صنعت خودرو و صنعت کل کشور از وظایف وزارت صنعت است، عنوان کرد: وقتی ما دچار جهش قیمت ارز میشویم که در کشور مسبوق به سابقه است، تثبیت قیمت مبنای علمی ندارد.
به گزارش تین نیوز به ایسنا، رضا نوروز زاده توضیح داد: تولید به عوامل موثر در افزایش یا کاهش قیمت بستگی دارد. چنانچه عوامل موثر بر قیمت کاهش پیدا کند، آن قیمت نیز کاهش مییابد که عملی نیست. حقوق، دستمزد، آب، برق و گاز هر سال نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد تغییر پیدا میکند، بنابراین این امکان وجود ندارد که قیمت محصول کاهش پیدا کند. وقتی پایه نرخ پولی تغییر کرده و دلار بیش از 9 هزار تومان شده، قیمت خودرو نمیتواند کاهش یابد، بنابراین باید با قیمت جدید به بازار عرضه شود.
وی بیان کرد: یکی از دلایلی که اکنون خودروسازان با مشکل مواجه شدند این است که ارز دریافت کردند، به پرداخت قیمت ارز متعهد شدند، آن ارز بر مبنای زمان خود یعنی 3300 تومان بوده و اکنون باید با قیمت بالای 10 هزار تومان تسویه کنند اما خودرو را به قیمت ثابت بفروشند، بنابراین فروش خودرو با قیمتهای پایین به منزله این است که تولید امکان استمرار نداشته باشد.
نوروز زاده با اشاره به توافق اخیر وزارت صنعت با قطعهسازان، گفت: توافق با قطعهسازان بر اساس یک مدل و برنامهریزی است تا قطعهسازان بتوانند قطعات مورد نیاز خودروسازان را تحویل دهند. وقتی خودرو کف کارخانه داریم، یعنی برخی از این قطعات به خودرو نرسیده و این خودرو ناقص تولید شده است. دولت سیاستگذاری کرد که موانع تولید قطعهسازان را برطرف کند تا بتوانند قطعه تولید کنند اما بیان نکرد که قطعه به قیمت گذشته تولید شود.
رئیس هیات مدیره ایران خودرو خراسان ادامه داد: ظرفیت تولید ایرانخودروی خراسان نسبت به گذشته 50 درصد شده، مسائل کارخانه، کارگر، آب، برق و گاز نیز هست اما قطعه نرسیده، بنابراین دولت با خودروسازان و قطعهسازان جلساتی را تشکیل دادند که موانع و مشکلات آنها را که عمدتا نقدینگی است، تامین کنند تا خودشان را تجهیز کرده و بتوانند قطعات را تحویل دهند.
وی با تاکید بر اینکه خودکفایی در هیچ جای دنیا مطلق نیست، افزود: وقتی میخواهند قطعه ماشین را کامل کنند، ممکن است یک قطعه کوچک که تولید آن در داخل اقتصادی نیست را از خارج وارد کنند که در صورت بروز مشکل در این کار یک مجموعه بزرگ نتواند تولیدات خود را کامل کند.
وی اظهار کرد: من اکثر کارخانههای خوب دنیا را دیدهام، کارخانه ایرانخودرو کارخانهای است که چنانچه سیستم بانکی و مقامات استانی دست به دست هم دهند، پتانسیل بازیافت خود در مدت زمان یکساله را دارد تا هم به سود برسد و هم تولید مستمر بالای 180 هزار دستگاه را داشته باشد، به خصوص ذائقه جامعه به سمت ماشینهای SUV ( خودروهای شاسی بلند) است که این کارخانه به راحتی میتواند آن را تولید کند.
پیش از این نیز یک فعال صنعت قطعه سازی با اشاره به توافق میان دولت و قطعه سازان گفته یود: اگر این توافق نوش دارو پس از مرگ سهراب نشود و در حداقل زمان ممکن نقدینگی از سوی دولت به قطعه سازان اعطا شود منجر به گشایشهایی در بازار خودرو خواهد شد.
پیمان یزدان بخش در گفت و گو با ایسنا درباره مهم ترین مشکلات و معضلات قطعه سازان اظهار کرد: مشکل اصلی قطعه سازان در حال حاضر کمبود نقدینگی، چه ارزی و چه ریالی است و این کمبود باعث مشکلات و توقف فعالیت بسیاری در کسب و کار بازار خودرو شده است.
وی ادامه داد: اگر روند این توافق میان دولت و قطعه سازان طولانی شود و نقدینگی لازم به موقع تامین نشود خود یک مانع دیگر در خودروسازی خواهد بود که متقابلا تاثیرش را در بازار خودرو نیز خواهد گذاشت.
یزدان بخش درباره نحوه بازپرداخت تسهیلات ارزی دولت به قطعهسازان بیان کرد: ارزی که دولت با قطعه ساز حساب میکند چه ارز نیما باشد و چه ارز کمتر از آن، تاثیر خود را در قیمت تمام شده دارد و این سوبسیدها برای کمک به ایجاد اشتغال بسیار لازم است، در غیر این صورت مردم باید جور این افزایش قیمت را بکشند.
این فعال صنعت قطعهسازی اضافه کرد: در کشور ما تسهیلات یا ارز گران، موجب ایجاد موانع مختلف در کسب و کار میشود که امیدواریم نگاه دولت به قوانین حوزه صنعت کمی تغییر یابد.
پیش از این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت ماه خواستار تسریع در اختصاص تسهیلات مورد نیاز قطعهسازان شده بود.