بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

پراید سمج؛ چرا حذف پراید ناایمن ناممکن شده است؟!

کاکایی کارشناس صنعت خودرو گفت: مهم‌ترین مشکل در حذف پراید، مسئله اقتصادی و قدرت خرید مردم است.

پراید سمج؛ چرا حذف پراید ناایمن ناممکن شده است؟!
تین نیوز |

کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این‌که مهم‌ترین مشکل در حذف پراید، مسئله اقتصادی و قدرت خرید مردم است، ادامه داد: «وگرنه برای سایپا نیز بهتر است که خودروی جایگزین آن تیبا را افزایش تولید خواهد داد و گرانتر از قیمت فعلی پراید خواهد فروخت، این در حالی است که با قیمت ۴۰ میلیونی پراید نیز در حال حاضر برخی از اقشار جامعه توانایی خرید آن را ندارند، چه برسد به اینکه خودرویی گرانتری را بخواهند جایگزین آن کنند.»

 
 به گزارش تین نیوز به نقل از فرارو، چند سالی می‌شود که پلیس و سازمان استاندارد به علت حجم بالای کشته‌های پراید به دنبال حذف این خودرو از چرخه تولید هستند، این در حالی است که طی چند نوبت این خبر نیز اعلام شده، اما هر بار با توجه به مذاکراتی که وزارت صنعت و شرکت سایپا با این دو نهاد انجام داده‌اند، توقف پراید از چرخه تولید به تعویق افتاده است.

پراید سال‌هاست که در ایران به تولید می‌رسد و زمانی که قرار بود تولید پیکان در دهه ۸۰ متوقف شود، پراید را جاگزین آن اعلام کردند، از سویی با توجه به قیمتی که پراید در آن زمان داشت، مردم به خوبی از این خودرو استقبال کردند و خیلی زود پراید جایگزین پیکان شد.

اما منتقدان پراید بزرگ‌ترین ضعف این خودرو را عدم ایمنی آن می‌دانند، بر همین اساس سال به سال فشار‌ها برای خروج پراید از خطوط تولید بیش‌تر می‌شود، بر این اساس به نظر می‌رسد این خودروی ارزان قیمت به پایان راه تولید خود رسیده و باید خیلی زود با خطوط تولید جاده مخصوص خداحافظی کند.

توقف تولید پراید؛ پیدا و پنهان خروج ارزان‌ترین خودروی بازار از چرخه عرضه

در همین رابطه رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت درخصوص احتمال توقف تولید پراید و عدم شماره‌گذاری این خودرو در سال آینده گفته است: «هم ایران خودرو و هم سایپا به‌زودی باید کیفیت و کمیت محصولات خود را اصلاح و به‌استاندار‌های مورد نظر نزدیک کنند، هم‌چنین باید تنوع تولید خودرو را نیز مدنظر قرار داده و در این باره با خودروساز‌های بزرگ همکاری خواهیم داشت.»

این در حالی است که رئیس پلیس‌راهور نیز اعلام کرد که از سال ۹۹ شماره‌گذاری خودروی سواری پراید متوقف می‌شود.

سردار سید کمال هادیانفر در این باره گفت: «در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند.»

هادیانفر با بیان این‌که متاسفانه پراید ایمنی کافی را ندارد، اظهار کرد: «ما گزارشاتی را به شکل مکتوب و همراه با مستندات به وزیر صنعت معدن و تجارت ارسال کردیم و به‌حضوری هم جلسه‌ای داشتیم. با مدیرعامل شرکت سایپا هم جلسه داشتیم و این موارد را منتقل کرده‌ایم و قرار شد با توجه به تعهدی که این شرکت در سال ۹۸ برای فروش داشته از سال ۹۹ اراده بر این شود تا تولید پراید متوقف شود و ما این خودرو را شماره‌گذاری نمی‌کنیم تا خودرویی ایمن‌تر جایگزین شود.»

از سویی سهم پراید در تصادفات فوتی و جرحی طی نوروز ۹۸، ۲۵ درصد اعلام شده، که در بین خودرو‌های سواری، این محصول ارزان قیمت سایپا رتبه اول را به خود اختصاص داده است.»

توقف تولید پراید؛ پیدا و پنهان خروج ارزان‌ترین خودروی بازار از چرخه عرضه

 با عدم تولید پراید، بخشی از مردم با خرید خودروی نو خداحافظی می‌کنند

امیرحسن کاکایی کارشناس‌ صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به این‌که مسئولان وزارت صنعت اعلام کرده‌اند که پراید به‌زودی از خطوط تولید سایپا حذف شود، اظهار داشت: «از چند سال گذشته این توانایی وجود داشت که خودرو‌هایی مانند تیبا و تیب ۲ پژو ۲۰۶ جایگزین پراید شوند، اما مسئله‌ای که وجود دارد، موضوع قدرت خرید مردم است.»

وی افزود: «اگر قرار باشد پراید از خطوط تولید کنار برود، قدر مسلم جایگزین آن هم قیمتش بیش‌تر می‌شود و با توجه به این وضع اقتصادی که بر کشور حاکم است که از یک طرف قیمت‌ها با افزایش سه برابری روبه‌رو بوده و از آن طرف نیز قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش پیدا کرده، این بین مردم قشر متوسط رو به پائینی که قصد خرید خودرویی ارزان قیمت داشته باشند، دیگر توانایی انجام این کار را ندارند.»

این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که باید دید فلسفه حذف پراید چیست، گفت: «مسئولان پلیس و سازمان استاندارد به علت نا امنی پراید در تصادفات و حجم بالای کشته‌های آن می‌گویند پراید نباید دیگر تولید شود، اما به نظر می‌رسد این راه‌حل بهترین راه نیست، چراکه باید با فرهنگ‌سازی درست و مستمر فرهنگ رانندگی مردم را درست کرد و آن را بهبود ببخشید.»

کاکایی با تاکید بر این‌که کسانیکه قدرت خرید پراید حداکثر وسع و توان آن‌ها بوده، با از رده خارج شدن این خودرو دیگر توانایی خرید خودرویی نو را نخواهند داشت، اضافه کرد: «در چنین وضعیتی آن‌ها دو راه‌حل بیش‌تر ندارند، اول این‌که یک خودرویی دست دوم بخرند که این همان پراید دوباره می‌شود، یا حداکثر ۲۰۶ که شاید بخش اعظمی از جامعه هدف پراید نتوانند آن را هم بخرند، دوم هم این‌که بروند موتورسیکلت تهیه کند، که این نیز بدتر است، چرا که آمار کشته‌های موتور سیکلت از پراید خیلی بیش‌تر است.»

مهم‌ترین مشکل حذف پراید از چرخه تولید

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این‌که مهم‌ترین مشکل در حذف پراید، مسئله اقتصادی و قدرت خرید مردم است، ادامه داد: «وگرنه برای سایپا نیز بهتر است که خودروی جایگزین آن تیبا را افزایش تولید خواهد داد و گران‌تر از قیمت فعلی پراید خواهد فروخت، این در حالی است که با قیمت ۴۰ میلیونی پراید نیز در حال حاضر برخی از اقشار جامعه توانایی خرید آن را ندارند، چه برسد به این‌که خودرویی گران‌تری را بخواهند جایگزین آن کنند.»

کاکایی با اذعان بر این‌که با حذف پراید از خطوط تولید، در این بازه قیمتی یک خلاء در بازار خودروی کشورمان به وجود خواهد آمد، گفت: «در زمانیه پیکان را نیز می‌خواستند از خطوط جمع کنند، تا این امر وجود داشت، اما با توجه به وجود پراید و استقبالی که مردم از این محصول کردند، پراید جایگزین پیکان شد.»

وی افزود: «حال در این زمانه، باید دید با توجه به قیمت فعلی خودرو و هم‌چنین اوضاع اقتصادی مردم و کاهش قدرت خرید آن‌ها خودرویی به مانند تیبا مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت تا جایگزین پراید در رده قیمتی خودرو‌های ارزان قیمت شود.»

این استاد دانشگاه عنوان کرد: «در برجام نیز قرار بود، کوئید محصول ارزان قیمت رنو را نیز جایگزین پراید کنند، این در حالی است که کوئید در حال حاضر بین ۷۸۰۰ دلار تا ۸۰۰۰ دلار قیمت دلار و اگر دلار را ۱۰ هزار تومان محاسبه کنیم، قیمتش حدود ۸۰ میلیون تومان آب می‌خورد، بنابراین می‌بینید که جایگزینی آن با پراید به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.»

 

توقف تولید پراید تا یک سال آینده عملی نیست

کاکایی با بیان این‌که با توجه مسائلی که گفته شد، احتمال حذف پراید از خطوط تولید حداقل تا یک سال آینده وجود نخواهد داشت، گفت: «در این زمینه یک مثال بزنم، چند سالی می‌شود، که گفته می‌شود، تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری به دلیل آلایندگی که دارند، متوقف خواهد شود، اما به دلیل نیاز قشر ضعیف جامعه به این نوع از موتور‌ها همواره شاهد تولید و پلاک‌گذاری آن‌ها هستیم و کسی جلوی تولید آن را نمی‌گیرد.»

وی افزود: «در مورد تولید پراید نیز همین قضیه نیز صدق می‌کند، در حالی‌که همه مسئولان از وزیر صنعت گرفته تا مدیر عامل سایپا و مدیران سازمان استاندارد و پلیس بر حذف پراید از چرخه تولید تاکید می‌کنند، اما بازهم فعلا شاهد ادامه تولید این خودرو خواهیم بود.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که مسئولان پلیس اعلام کرده‌اند، از ابتدای سال آینده دیگر اجازه پلاک‌گذاری پراید را نخواهند داد، گفت: «از الان زود است که بخواهیم در این مورد حرف بزنیم، اما در موعد مقرر مذاکراتی بین خودروساز و پلیس با وساطت دولت انجام خواهد شد و برای ادامه تولید از پلیس به منظور پلا‌ک‌گذاری مهلت خواهند گرفت.»

منبع: سايت خبری فرارو
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.