نقش ایران در کاهش فروش جهانی فرانسوی ها
بیش از یک سال از قطع ارتباط خودروسازان فرانسوی با صنعت خودروی ایران به دلیل تحریمهای آمریکا میگذرد و حالا آمارها نشان میدهند رنو و پژوسیتروئن نیز مانند خودروسازان داخلی از این ماجرا آسیب دیدهاند.
بیش از یک سال از قطع ارتباط خودروسازان فرانسوی با صنعت خودروی ایران به دلیل تحریمهای آمریکا میگذرد و حالا آمارها نشان میدهند رنو و پژوسیتروئن نیز مانند خودروسازان داخلی از این ماجرا آسیب دیدهاند.
به گزارش تیننیوز به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آمار اعلامی، رنو طی سال ۲۰۱۹ میلادی در مناطق آفریقا، خاورمیانه، هند و اقیانوسیه با افت فروش مواجه شده و بخشی از کاهش فروش پژوسیتروئن نیز در این سال به آفریقا و خاورمیانه مربوط میشود. هرچند به نظر میرسد دلیل اصلی افت فروش جهانی دو خودروساز فرانسوی با بازار چین در ارتباط است، با این حال نمیتوان از نقش «ایران» بهعنوان یکی از بزرگترین بازارهای خودروی خاورمیانه در این ماجرا غافل ماند. هم رنو و هم پژوسیتروئن، هر دو بخشی از آمار منفیشان در ۲۰۱۹، ناشی از کاهش فروش در بازارهای خاورمیانه بوده که بازار ایران یکی از مهمترین آنها به شمار میرود.
تا پیش از خروج آمریکا از توافق هستهای و برجام و در نهایت تحریم خودروسازی کشور، خودروسازان فرانسوی بازار پررونقی در ایران داشتند، به ویژه پژوسیتروئن که با محصولات قدیمیاش جولان میداد. پژوییها که در سال ۲۰۱۲ میلادی به دلیل خرید بخشی از سهامشان توسط جنرال موتورز آمریکا، با خودروسازی ایران قطع رابطه کردند، حدود چهار سال بعد به واسطه توافق هستهای و برجام، قرارداد جدیدی را با ایرانیها به امضا رساندند. ابتدا پژو با ایرانخودرو قرارداد همکاری مشترک امضا کرد و پس از آن، سیتروئن نیز با امضای قراردادی به سایپا پیوست. بر این اساس، قرار شد پژو سه محصول جدید را در ایران تولید و عرضه کند و سیتروئن هم با خرید نصف سهام سایت کاشان سایپا، عملا میخواست حضوری متفاوت در خودروسازی کشور تجربه کند. با این حال خروج آمریکا از توافق هستهای و برجام همه برنامههای پژوسیتروئن را بر هم زد و سبب شد این گروه خودروسازی فرانسوی، ایران را ترک کند. با رفتن پژوسیتروئن، تولید محصولات آنها به ویژه خودروهای پژو در ایران افت کرد و این موضوع اثر خود را در عملکرد جهانی این خودروساز طی سال ۲۰۱۹، گذاشته است.
اما رنو نیز اگرچه در مقایسه با هموطن خود فروش کمتری در بازار ایران داشت، با این حال پس از توافق هستهای و برجام به دنبال آن بود تا سهم بیشتری از این بازار بزرگ خاورمیانه به دست بیاورد. رنو میخواست حضوری مستقل در ایران تجربه کند و در فاز نخست این برنامهریزی، تیراژی سالانه ۵۰۰ هزار دستگاهی در نظر گرفته بود. هرچند رنوییها پس از نقض برجام توسط آمریکا ابتدا گفتند در ایران میمانند، اما تحریمها که از راه رسید، حرفشان را پس گرفته و اعلام خروج کردند. رنو در ایران تندر-۹۰ و ساندرو را تولید میکرد، محصولاتی که استقبال فراوانی از آنها به عمل میآمد و از جنبه کیفیت، محصولاتی قابل قبول نزد مشتریان ایران به شمار میرفتند. هرچه هست، اگرچه با خروج خودروسازان فرانسوی از ایران، شرکتهای خودروساز داخلی بسیار متضرر شدند، اما رنو و پژوسیتروئن نیز آنطور که آمار جهانی فروش آنها میگویند، از تبعات این «خروج» در امان نبودهاند.