افزایش قیمت مواد اولیه عامل زیان انباشته سه ساله خودروسازان
مدیر عامل ساپکو گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و فروش قیمت محصول نهایی پایینتر از قیمت تمام شده، عامل زیان انباشته خودروسازان در سه سال اخیر است.
مدیر عامل ساپکو گفت: افزایش قیمت مواد اولیه و فروش قیمت محصول نهایی پایینتر از قیمت تمام شده، عامل زیان انباشته خودروسازان در سه سال اخیر است.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از ایران خودرو؛ عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو گفت: در شرایطی که خودروساز مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم و مس را بر اساس قیمت روز و گاهی بالاتر از قیمت جهانی در بورس خریداری کرده، اما محصول نهایی را تا ۴۰ درصد پایینتر از قیمت تمام شده عرضه کرده که زیانهای انباشته سه سال اخیر خودروسازان، گواه این مدعاست.
وی در خصوص روند افزایش قیمت مواد اولیه در پنج سال گذشته و قیمت مصوب فروش خودروساز گفت: مواد اولیه مصرفی خودرو افزایش قیمت هفت تا ۱۱ برابری را در این مدت تجربه کرده است، به طور نمونه ورق فولادی از قیمت کیلویی ۲۴۰۰ تومان در سال ۹۵ به قیمت کیلویی ۲۷۳۰۰ تومان در میانگین سال ۱۴۰۰ رسیده و این در حالی است که سرکوب قیمتی خودرو باعث شده مجوز رشد قیمت فروش محصولات متناسب با افزایش قیمت تمام شده به خودروساز داده نشود که محدودیت منابع مالی برای سرمایه گذاری مطلوب در توسعه محصول را به دنبال داشته است.
پیرمحمدی با بیان اینکه صنعت خودرو نیازمند توسعه سایر صنایع پشتیبان مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، ماشین سازی، الکترونیک و قالب سازی است اضافه کرد: تا زمانی که طرح بلندمدت برای توسعه صنایع اصلی و حمایت دولت نباشد، توسعه صنعت خودرو نیز با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.
وی گفت: صنعت خودرو به عنوان پیشران و موتور محرک بیش از ۶۰ صنعت دیگر، نقش بسزایی در رشد و توسعه صنعتی و اشتغالزایی کشور ایفا کرده است و در این میان گروه صنعتی ایران خودرو، با تبدیل تهدید تحریم به فرصت، در این کارزار نابرابر، از توسعه محصول، اهتمام به ارتقای کیفیت و افزایش تولید محصولات، غافل نمانده و در طراحی و تولید محصولاتی مانند تارا و دناپلاس اتوماتیک توربو شارژ با ۷۵ درصد ساخت داخل و طراحی و برنامه ریزی تولید محصول k ۱۲۵، نقش ارزندهای را در تبلور اقتصاد مقاومتی ایفا کرده است.
مدیرعامل ساپکو با اشاره به نقش ارزنده صنعت خودرو در کاهش ارزبری افزود: بیش از ۲۸ نهاد قانونگذار و تصمیم گیرنده در صنعت خودرو حضور دارند علاوه بر این پشتیبانی ناقص و بسیار محدود مراکز علمی و دانشگاهی، نبود شفافیت و همگرایی نهادهای قانونگذار در راهبری صنعت خودرو، در سالهای اخیر مشکلات بسیاری را به این صنعت تحمیل کرده است.
پیرمحمدی گفت: بهدلیل سیاستهای ناصواب اتخاذ شده در قیمتگذاری خودرو، در سه سال اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایهای که میتوانست صرف توسعه صنعتی کشور و ارتقای محصول از نظر فناوری و کیفیت شود، به جیب برندگان قرعهکشی خودرو سرازیر شده و عامل تورم در سایر حوزههای شبه سرمایه گذاری مانند طلا و ارز شده است.
مدیرعامل شرکت ساپکو افزود: به علت آشنایی دقیق نداشتن برخی از منتقدان با فرآیندهای فعلی خودروساز، این صنعت مورد هجمه بی اساس قرار گرفته است از این رو به منظور تنویر افکار عمومی و دفاع از دستاوردهای ارزنده صنعت خودرو، آماده پاسخگویی و تبیین فرآیندهای تامین مواد اولیه و قطعات هستیم.