بازدید سایت : ۴۷۶۵۶

صنعت خودروسازی ایران گرفتار تفکر پراید ساز است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: خودروهایی که مشمول قیمت گذاری است به بهانه پایین بودن کیفیت از رده تولید خارج می شوند که دیگر خودرویی مشمول قیمت گذاری نشود و بتوان آنها را آزاد بفروش برسد به عبارتی آنها را مهندسی بازار می کنند.

صنعت خودروسازی ایران گرفتار تفکر پراید ساز است
تین نیوز |

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: خودروهایی که مشمول قیمت گذاری است به بهانه پایین بودن کیفیت از رده تولید خارج می شوند که دیگر خودرویی مشمول قیمت گذاری نشود و بتوان آنها را آزاد بفروش برسد به عبارتی آنها را مهندسی بازار می کنند.

مهدی دادفر  با اشاره به دلایل توقف تولید سمند و پژو 405 از خط تولید ایران خودرو، گفت: تولید خودروهای مشمول قیمت گذاری بر اساس یک مهندسی از پیش تعیین شده متوقف می شود که دیگر بحث قیمت گذاری مطرح نباشد.

وی با بیان اینکه نسبتی بین حذف تولید خودروها با کیفیت پایین آنها وجود ندارد، گفت: به نظر من فرقی بین سمند، دنا پلاس و تارا وجود ندارد و کیفیت موتورها این خودروها همگی یکسان است و فقط جلو ٬ داشبورد و فرمان آنها با یکدیگر فرق دارد و اگر شخصی بعد از رانندگی با دنا  سوار خودروی دیگر شود احساس نمی کند سوار خودرو جدید شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد:  بازار باید رقابتی شود و امکان حضور همه شرکت ها ایجاد شود از این رو واردات باید آزاد و تعرفه منطقی بر آن وضع شود تا فاصله قیمتی خودرو وارداتی ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد.

وی با بیان اینکه باید قیمت خودرو داخلی باید آزاد شود  گفت: خودروساز داخلی در این شرایط مجبور خواهد شد که خدمات پس از فروش و کیفیت تولیدهای خود را بالاتر ببرند و مشتری هزینه فایده می کند و کالاهایی که خدمات بهتری ارائه می کنند را خریداری می کند.

دادفر با اشاره به راه انداختن نمایش آزادسازی واردات از سوی وزارت صمت٬ خاطر نشان کرد: خودروهایی که مشمول قیمت گذاری است به بهانه پایین بودن کیفیت از رده تولید خارج می شوند که دیگر خودرویی مشمول قیمت گذاری نشود و بتوان آنها را آزاد بفروش برسد به عبارتی آنها را مهندسی بازار می کنند.

وی ادامه داد: خودروسازان داخلی برای اینکه قیمت بالای خودرو داخلی برای مردم پذیرفته شده شود این سخن طرح شد که خودروهایی که نمی خواهند از سبد تولید حذف شوند عرضه آنها در  بورس صورت می گیرد. عرضه خودرو در بورس به معنی پذیرش آحاد جامعه در قیمت کشف شده در بورس است و اگر یک خودرو ۲۲۰ میلیون در بازار  بفروش می رسید بعد از عرضه در بورس قیمت آن بالا می رود و حتی می توان آن را ۳۵۰ هزار تومان فروخت، به عبارت دیگر بورس خرید و فروش این کالا با قیمت بالا را در بین مردم نهادینه می کند.

این فعال اقتصادی تولید خودرو در صنعت داخلی را همراه با زیان دانست و افزود: خودروساز داخلی به گونه ای می خواهند زیان را جبران کنند اما مروت٬ عقل و منطق ایجاب می کند که موانع واردات خودرو برداشته و واردات آزادنه انجام شود.

به گفته دادفر٬ خودرو جایگزین تارا ۵۰۰ میلیون تومان است از این رو این خودرو نمی تواند جایگزین خودروهایی حذف شده باشد.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو‌سازی در ایران گرفتار تفکر پرایدساز است، تصریح کرد: به نظر نمی رسد که این فکر بتواند برای مردم کاری کند و نتیجه ای جز ایجاد نارضایتی نخواهد داشت متاسفانه نهاد و شخصیتی نداریم که جلوی صنعت خودروساز بیاستد. مجلس هم مدتی که بحث در زمینه خودرو را رها کرده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.