سرمایه گذاری ۱۳هزار همتی چین روی خودروهای برقی
مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی بر این باور است که تعدادی از خودروسازان چینی در نهایت سقوط خواهند کرد، اما در این بین برخی از آن ها مطمئناً ستون های اصلی صنعت جهانی خواهند بود.
چین در چند سال اخیر به کشوری پیشرو در زمینهٔ خودروهای برقی تبدیل شده و حرف های بسیاری برای گفتن دارد. پژوهش ها و تحلیل های جدید درباره خودروهای برقی چینی اطلاعات تازه ای را از حجم عظیم سرمایه گذاری این کشور در خودروهای برقی ارائه می دهد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، تحلیلی جدید از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی نشان می دهد که دولت چین بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳، مبلغ ۲۳۰٫۸ میلیارد دلار (معادل ۱۳ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، یا ۱۳۶۱۷٫۲ همت) را برای کمک به خودروسازان برقی هزینه کرده است. جالب است بدانید که خودروسازان ایرانی تا اسفند ۱۴۰۲ زیان انباشته ۲۱۶ هزار میلیارد تومانی داشته اند؛ این یعنی چینی ها ۶۳ برابر ضرر خودروسازان ایرانی سرمایه گذاری داشته اند!
این مرکز تخمین می زند که تنها ۶٫۷۴ میلیارد دلار بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ هزینه شده است. با این حال، این رقم در طول سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تقریباً سه برابر شده و از سال ۲۰۲۱ دوباره به شدت افزایش یافته است.
در حالی که این اعداد تخمینی است، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی خاطرنشان کرد که دولت چین از خودروهای برقی به طرق مختلف پشتیبانی می کند. این پشتیبانی شامل تخفیف و معافیت مالیات فروش و همچنین تأمین مالی برای زیرساخت ها می شود. علاوه بر این، دولت خودروهای برقی را برای خود می خرد و از برنامه های تحقیق و توسعه خودروسازان حمایت می کند.
با اینکه سطح حمایت ها متفاوت است، اما دولت در چند سال گذشته به میزان قابل توجهی هزینه های برنامه تحقیق و توسعه را افزایش داده است. بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، تنها ۲ میلیارد دلار برای این امر هزینه شد؛ این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۳٫۶ میلیارد دلار و در سال گذشته به ۴٫۳ میلیارد دلار افزایش یافت.
سازنده باتری CATL سال گذشته ۸۰۹٫۲ میلیون دلار یارانه دریافت کرده که این مبلغ، بیش از ۱۰ برابر چیزی است که آن ها در سال ۲۰۱۸ دریافت کردند و تقریباً دو برابر بیشتر از آنچه در سال ۲۰۲۲ دریافت کردند.
در حالی که چین تنها کشوری است که از خودروسازان و خودروهای الکتریکی حمایت می کند، اما این میزان حمایت دولت واقعاً عظیم است. این امر خود مشکلاتی را ایجاد کرده، چرا که گفته می شود این کشور بیش از ۲۰۰ شرکت الکتریکی دارد که فقط تعداد کمی از آن ها سودآورند.
مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی بر این باور است که تعدادی از خودروسازان چینی در نهایت سقوط خواهند کرد، اما در این بین برخی از آن ها مطمئناً ستون های اصلی صنعت جهانی خواهند بود.